لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۷:۳۹ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶

کرملین دستور انحلال صدای روسیه و خبرگزاری ریانووستی را صادر کرد


ساختمان خبرگزاری ریانووستی در مسکو

ساختمان خبرگزاری ریانووستی در مسکو

کاخ کرملین دوشنبه، ۱۸ آذرماه اعلام کرد براساس فرمان ولادیمیر پوتین خبرگزاری ریانووستی به همراه رادیو دولتی «صدای روسیه» منحل و در رسانه جدیدی به نام «راشیا سگودنیا» (روسیه امروز) ادغام خواهند شد.

این رسانه تازه تاسیس شده با تلویزیون انگلیسی زبان «راشیا تودی» که در ترجمه لفظی، به معنی «روسیه امروز» هست، تنها تشابه معنی در ترجمه دارد و ربطی به همدیگر ندارند. تلویزیون «راشیا تودی» نیز از طرف دولت روسیه تامین مالی می‌شود.

خبرگزاری سگودنیا هم‌اکنون تنها به زبان روسی فعال است و قرار است در ساختمان کنونی خبرگزاری ریانووستی در حومه مسکو مستقر شود.

خبرگزاری ریانووستی که دستور انحلالش صادر شده، این احتمال را مطرح کرده که دستور کرملین در راستای کنترل بیشتر بر رسانه‌ها باشد.

به گزارش ریانووستی، در فرمان دیگری که توسط کرملین منتشر شده است، دیمیتری کیسلیوف مجری شناخته شده و مدیر رسانه‌ای به عنوان مدیر عامل «روسیه امروز» منصوب شده است؛ کسی که اخیرا به خاطر اظهارات ضد همنجس‌گرایانه‌اش مورد انتقاد و اتهام قرار گرفته بود.

خبرگزاری آلمان نیز در این زمینه با اشاره به انتصاب آقای کیسلیوف وی را فردی «بسیار بدنام» که به خاطر «دیدگاه‌های ضد همجنس‌گرایی، ضد اپوزیسیون و ضد آمریکایی شهیر است» معرفی کرده است.

با این حال سرگئی ایوانف رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه در این زمینه گفته است که تغییرات انجام شده در راستای صرفه‌جویی مالی و افزایش بهره‌وری رسانه‌های دولتی انجام شده است.

وی به خبرنگاران گفت که «روسیه سیاست مستقل خود را دارد و به شدت از منافع ملی خود را دفاع می‌کند، البته توضیح این موضوع برای جامعه جهانی مشکل است، اما ما این کار را خواهیم کرد و باید بکنیم».

تغییرات انجام شده اخیر در عرصه رسانه‌ای قرار است تا سه ماه دیگر اجرایی شود.
ریانووستی در سال ۱۹۴۱، درست دو روز بعد از حمله نازی‌ها به روسیه آغاز به فعالیت کرد و هم اکنون به ۱۴ زبان، از جمله زبان فارسی اخبار منتشر می‌کند و در ۴۵ کشور خبرنگار دارد.
XS
SM
MD
LG