لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

ظهور عصر شارژرهای بی‌سیم


شارژر بی‌سیم
شارژر بی‌سیم

در حالیکه اتصال با اینترنت وای‌فای و بدون نیاز به سیم رابط، روز به روز بیشترگسترده‌تر می‌شود، پرسشی که ذهن بسیاری از کاربران وسایل الکترونیکی را به خود مشغول کرده این است که پس کی زمان همه‌گیر شدن شارژرهای بدون‌سیم می‌رسد؟

البته شارژر بی‌سیم اختراع تازه‌ای نیست. به گزارش مجله اینترپرنور، شارژری که بدون نیاز به سیم رابطه به منبع الکتریسته کار کند عمری نزدیک به یک قرن دارد. اما سوال این است که چطور می‌تواند شارژرهای بی‌سیم را برای وسایل الکترونیک کوچک و شخصی مثل تبلت، لپ‌تاپ، موبایل، و ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند به تولید انبوه رساند.

ایده چنین شارژرهایی ساده است. یک منبع اصلی به پریز وصل برق می‌شود. این منبع (که می‌تواند به شکل یک صفحه یا جعبه کوچک باشد) امواج مغناطیسی به‌طور مرتب از خود ساطع می‌کند. این امواج در ابزار گیرنده دریافت می‌شود و باعث شارژر شدن باطری آن می‌شود. به عنوان مثال اگر موبایل یا تبلت خود را در نزدیکی این منبع، یا در فاصله‌ای که قادر به دریافت امواج مغناطیسی ساطع شده از آن باشد، قرار دهید، موبایل شما خود به خود شارژر می‌شود.

در حال حاضر نزدیک به دویست برند لوازم الکترونیکی (شامل محصولات مایکروسافت، سامسونگ، ال جی، و ورایزن) با اینکه باطری‌های هوشمندی از این دست (به نام Qi) را در محصولات خود تعبیه کنند، موافقت کرده‌اند. شرکت ایکیا (که سازنده مبلمان و انواع مختلف لوازم منزل است) از بهار امسال، در برخی از مبلمان‌هایش شارژرهای بدون سیم را تعبیه کرده است.

اما چه زمانی شاهد همه‌گیر شدن شارژرهای بی‌سیم خواهیم بود؟

در سال ۲۰۱۴، پنجاه و پنج میلیون ابزار الکترونیکی که قابلیت شارژر بدون سیم را داشتند، در بازار مصرف جهانی عرضه شدند. در عرض یک سال این عدد تقریبا سه برابر شد و به ۱۶۰ میلیون رسید که معادل ۱.۷ میلیون دلار را شامل می‌شد.

به گزارش گروه تحقیقاتی آی اچ اس، میزان فروش محصولاتی که با شارژرهای بی‌سیم کار می‌کنند تا سال ۲۰۱۸ به هشت و نیم میلیارد دلار خواهد رسید. اینطور پیش‌بینی می‌شود که کاربرد این شارژرها از وسایل الکترونیکی شخصی فراتر رود و در مکان‌های عمومی مثل رستوران‌ها یا فرودگاه‌ها هم تعبیه شوند. این به چه معناست؟ شما وارد رستوران می‌شوید و تا وقتی شامتان را تمام کنید، تلفن یا تبلت یا لپ‌تاپتان هم شارژ شده است.

با آنکه جنبش مجهز کردن ساختمان‌ها با منابع شارژر بی‌سیم در شهرهای بزرگی مثل تورنتو، لندن و نیویورک آغاز شده و شرکت‌های مثل سکند کاپ (یک کافی شاپ زنجیره‌ای در کانادا) یا رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد در لندن تبدیل به مراکز شارژر بی‌سیم شده‌اند، اما به گفته ای آچ اس، تغییرات بزرگی در سیستم‌های خودروسازی در راه است. تویوتا پیشرو در ارائه سیستم Qi در مدل‌های کمری و لسکوز تازه‌اش است، اما ب ام و و آئودی هم به سرعت مدل‌های تازشان را به این مدل شارژر بی‌سیم مجهز می‌کنند.

در هر حال تمام پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا چندسال آینده دیگر نباید نگران گره خوردن سیم‌های ادوات مختلف الکتریکی به هم باشیم. یک منبع اصلی کار همه را راحت‌تر و «بی‌سیم» تر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG