لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

چالش مجلس و دولت: احضار ۱۲ وزیر روحانی


هفته آینده وزرای کابینه حسن روحانی روز پرکاری دارند، زیرا ۱۲ نفر از آنها باید در مجلس حاضر شوند و پاسخگوی نمایندگان مجلس باشند.

مجلسی که اکثریت آن با نمایندگان اصولگرایی است که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر از دیگر رقبای حسن روحانی حمایت می‌کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:15 0:00
لینک مستقیم

احسان مهرابی، خبرنگار سابق پارلمانی که هم اکنون ساکن آلمان است از فراخوان این تعداد از وزرا به مجلس به عنوان مساله‌ای کم سابقه یاد می‌کند و می‌گوید: «در دولت‌های گذشته هم سابقه داشته که در یک هفته‌ای، تعدادی از وزرا به مجلس بروند، ولی نه در ابتدای فعالیت دولت و نه اینکه به این سرعت، سوال‌هایی به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود.»

وزرای اقتصاد، نیرو، صنعت، آموزش و پرورش، علوم، کشور، امورخارجه، نفت، بهداشت، کار و ارتباطات از جمله وزرایی هستند که باید هفته آینده در مجلس حاضر شوند.

خبرگزاری‌های مختلف، گزارش داده‌اند که از بین وزرای احضار شده به مجلس، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو و علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی نمایندگان باشند و دیگر وزرا در کمیسیون‌های تخصصی، حضور پیدا می‌کنند.

احسان مهرابی، روزنامه سیاسی در این باره معتقد است که بخشی از سوال‌هایی که نمایندگان از وزرا مطرح می‌کنند، معمولا به مسایل حوزه انتخابیه اشان مربوط می‌شود، ولی سوال‌هایی که اعضای جبهه پایداری مطرح کرده‌اند، مسایل گوناگونی را در بر می‌گیرد و به نوعی از درگیری‌های سیاسی، ناشی می‌شود.

وب سایت خبرآنلاین، از فراخوان وزار به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سوال از اعضای کابینه یاد کرده است. نمایندگان عضو فراکسیون جبهه پایداری از منتقدان دولت حسن روحانی هستند و از نظر فکری و سیاسی به آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نزدیک هستند.

احسان مهرابی بر این باور است که جبهه پایداری در حال حاضر، شامل اصولگرایان افراطی است. این جبهه در مجلس هم به نوعی حامیان افراطی رهبری و حامیان افراطی آقای احمدی‌نژاد، مشهور بودند که بعد از حوادث سال ۸۸ هم انتقادات زیادی به عملکرد دیگر اصولگرایان در قبلا حوادث سال ۸۸ داشتند که آنها را «ساکتین فتنه» خطاب می‌کردند.

او ادامه می‌دهد: «دیگر اصولگرایان هم در پاسخ به این انتقاد‌ها، آنها را افرادی معرفی می‌کنند که قصد دارند از حوادث سال ۸۸، بهره‌برداری سیاسی کنند و عبارت کاسبین فتنه را در مورد این‌ها به کار می‌برند.ب

هنگام رای اعتماد کابینه حسن روحانی، سه وزیر پیشنهادی او در حوزه آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان، نتوانستند از مجلس اصولگرا رای اعتماد بگیرند.

رئیس جمهوری ایران مجبور شد برای وزارت ورزش و جوانان، چهار نفر را به مجلس معرفی کند و در ‌‌نهایت، چهارمین وزیر پیشنهادی او رای اعتماد مجلس را گرفت. در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی، رد سه وزیر یک رئیس جمهوری و نهایات رای به چهارمین فرد پیشنهادی بی‌سابقه بوده است.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG