لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

ملاقات روحانی و بلا‌تر؛ رایزنی برای میزبانی جام ملت‌های آسیا


 دیدار حسن روحانی و سپ بلاتر در تهران
دیدار حسن روحانی و سپ بلاتر در تهران
رئیس جمهور ایران در دیدار با رئیس فدراسیون جهانی فوتبال گفت فوتبال می‌تواند روابط و فرهنگ ملت‌ها را به هم نزدیک‌تر کند. حسن روحانی در این دیدار ابراز امیدواری کرد فیفا بتواند به فوتبال کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و سایر کشورهای منطقه کمک بیشتری کند.

بازدید آکادمی تیم‌های ملی فوتبال، دیدار با نصرالله سجادی سرپرست وزارت ورزش، همچنین افتتاح همایش بین‌المللی علم و فوتبال از دیگر برنامه‌های سپ بلا‌تر در سفر به تهران است اما ملاقات با رئیس جمهور ایران، مهم‌ترین بخش از حضور او در ایران است که خود نیز در سایت فیفا، علاقمندی‌اش را برای این دیدار بروز داده بود.

آقای روحانی، حضور بلا‌تر و شیخ سلمان رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا را فرصتی مغتنم برای رشد فوتبال به ویژه در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و ایران را کشوری صاحب استعدادهای بزرگ ورزشی خواند. او ضمن قدردانی از حمایت ‌بلا‌تر و شیخ سلمان از میزبانی ایران برای جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹، اظهار داشت ایران آمادگی دارد تا برخی از مسابقات فوتبال در سطح جام ملت‌های آسیا، همچنین فوتسال و فوتبال ساحلی را در سطح جام جهانی میزبانی کند.

رئیس جمهور ایران ابراز امیدواری کرد که دروازه فوتبال تنها هدفی برای گل زدن نباشد، بلکه دروازه‌ دستیابی به صلح و دوستی برای همه ملت‌ها باشد. روحانی با یادآوری صعود ایران به جام جهانی فوتبال گفت: «شادی مردم از نتایج انتخابات ریاست جمهوری با صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی مضاعف و دو برابر شد.»

او از تلاش‌های سپ‌ بلا‌تر در ایجاد زمینه مساعد برای حضور زنان مسلمان با رعایت قواعد اسلامی و شرعی برای حضور در مسابقات بین‌المللی فوتبال قدردانی کرد و گفت این امر موجب رونق و توسعه فوتبال در کشورهای کشورهای اسلامی خواهد شد.

روحانی گفت: «دولت تدبیر و امید، تمام تلاش خود را برای بسط و توسعه فوتبال و فوتبال پایه برای تمام اقشار، به ویژه زنان به کار خواهد بست. دولت در ایران خود را متولی ورزش نمی‌داند بلکه فدراسیون‌های ورزشی خواهد است و از آن‌ها حمایت خواهد کرد.»

سپ‌ بلا‌تر هم با تبریک پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران و ابراز خرسندی از همزمانی این اتفاق با صعود تیم ملی فوتبال ایران گفت: «هدف ما از فوتبال یک جنبش اجتماعی، فرهنگی و ورزشی میان ملت‌های جهان است و به همین دلیل شعار فیفا در زمینه فوتبال، آینده‌ای بهتر برای همه دنیا است.»

بلا‌تر، بازیکنان ایران را جزو استعدادهای بر‌تر جهان دانست که در جمع ۳۲ تیم راه‌یافته به جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل حضور خواهند داشت. او با اشاره به علاقه وافر مردم ایران به فوتبال، از رئیس‌جمهور ایران خواست تا دولت وی با فراهم آوردن شرایط مناسب برای حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی، همچنین در نظر گرفتن حق پخش تلویزیونی برای باشگاه‌ها، زمینه‌ شکوفایی اقتصادی فوتبال را هموار کند. در حالیکه خانم مویاداد از استرالیا نماینده فوتبال بانوان در کمیته اجرایی فیفا نیز رئیس فیفا را در این سفر همراهی می‌کند، بلا‌تر درباره نگرش فیفا به فوتبال زنان در کشورهای اسلامی به رئیس جمهور ایران گفت: «فدراسیون جهانی فوتبال نسبت به فوتبال زنان در کشورهای مسلمان حساس بوده و اعتقاد دارد که فوتبال برای همه است. فیفا از فوتبال بانوان بانوان مسلمان حمایت خواهد کرد.»

شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز ایران را کشوری متمدن و برخوردار از فرهنگی غنی دانست و حمایت همه جانبه کنفدراسیون آسیا از فدراسیون فوتبال ایران را اعلام کرد. او گفت این کنفدراسیون از برگزاری جام ملت‌های آسیا به میزبانی ایران در سال ۲۰۱۹ حمایت می‌کند.

پیش از این، بحرین در بیانیه‌ای به صورت رسمی از میزبانی این رقابت‌ها انصراف داد و کشورهای کویت و تایلند نیز به رغم اعلام نامزدی، از ادامه مبارزه برای کسب میزبانی منصرف شدند. از غرب آسیا عمان، امارات و عربستان سعودی، رقبای عمده ایران برای احراز میزبانی هستند که با توجه به میزبانی امارات در سال ۱۹۹۶، به نظر می‌رسد شانس عربستان که سال ۱۹۸۸ میزبان بوده بیشتر از امارات باشد. در شرق آسیا هم چین، گزینه جدی و سرسخت احراز میزبانی است.

ایران در حالی درخواست میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ را ارائه کرده است که در حال حاضر غیر از ورزشگاه آزادی هیچ ورزشگاه دیگری از منظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، حتی صلاحیت میزبانی بازی‌های خانگی تیم ملی فوتبال ایران در دیدارهای رسمی را هم ندارد.
XS
SM
MD
LG