لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

حسن روحانی برنامه‌های دولت خود را تشریح کرد


حسن روحانی رئیس ایران، سه شنبه ۱۵ مرداد در نخستین نشست خبری خود پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش، به تشریح برنامه‌های خود در زمینه‌های مختلف، سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی پرداخت.

روحانی در ابتدا، هدف از برگزاری این کنفرانس خبری را «در اولین روزهای شروع مسئولیت» خود «وفا به عهدی» دانست که «در دوران انتخاباتی و پس از آن به مردم» داده مبنی بر اینکه «دولت آینده دولت پاسخگوست و با شفافیت عمل خواهد کرد.»

او تاکید کرد: «رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند رابطه بسیار خوبی بین دولت و مردم را برقرار کنند و نظرات دولت را به مردم و مردم را به دولت منعکس کنند.»

روحانی در ادامه، نخستین وظیفه خود پس از پیروزی در انتخابات را «تهیه خط مشی و برنامه کلی دولت تدبیر» و «تعیین تیم‌های اجرایی برای شناسایی و معرفی افراد ذی‌صلاح برای عضویت در کابینه دولت» عنوان کرد.

او در بیان روند انتخاب وزرا افزود: «افراد مختلف به این کمیته‌ها دعوت و با آنها گفت‌وگو می‌شد. پنج کمیته سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی با مشارکت ۵۰۰ نفر از نخبگان و صاحبنظران و با صرف بیش از شش هزار ساعت، نتایج بررسی افراد را در اختیار من قرار دادند و در این مسیر کمیته‌ها جلسات مشترکی نیز تشکیل دادند.»

هیچ کس در انتخاب کابینه فشار نیاورد

رئیس جمهوری ایران، در ادامه کنفرانس خبری و در پاسخ به سوالی درباره نحوه انتخاب وزرا گفت که «شایستگی» افراد و «تجربه» آنها، معیار انتخاب اعضای کابینه بوده است.

او با تاکید بر اینکه فشاری بر روی او برای انتخاب کابینه نبوده گفت: «من به صراحت می‌گویم هیچ کس به بنده به عنوان رئیس‌جمهور فشار نیاورد که کسی را انتخاب کنم و در کابینه قرار دهم و بنده هم کسی نیستم که در شرایط فشار تصمیم بگیرم و این کار را نمی‌کنم. تمام افراد تصمیم خودم بود، البته با بسیاری مشورت کردم.»

او افزود: «افرادی که در انتخابات با او هم صدا بودند، در انتخاب کابینه به او فشاری نیاوردند اما «گاهی کسانی که در مسیر دیگری بودند، می‌خواستند مستقیم و غیرمستقیم فشار بیاورند، ولی در لحظات اولیه دیدند که عکس‌العمل من در برابر فشار‌ها چگونه است.»

روحانی «اعتدال‌گرایی، تخصص، ایمان، تقوا، پاکدستی، تجربه، کاردانی، شناخت واقعیت‌ها، ‌ اخلاق و باور به آنچه که مردم در انتخابات گفته‌اند» را جزء معیارهای مهم خود برای انتخاب اعضای کابنیه عنوان کرد.

رئیس‌جمهوری ایران با بیان این‌که «من تلاش دارم به قول‌های خود عمل کنم و بر اساس آن‌ها عمل کنم»، گفت: «اگر خدای نکرده روزی به قولم عمل نکنم به مردم اعلام می‌کنم، از مردم عذرخواهی می‌کنم و وظیفه خود می‌دانم همان‌طور که قسم خورده‌ام امانتدار باشم و از حقوق مردم دفاع کنم.»

اقتصاد در اولویت است

رئیس جمهوری ایران، در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های اقتصادی دولت خود اظهار داشت: «مسلما موضوعات اقتصادی جزو اولویت‌های دولت خواهد بود و به دلیل مشکلات مردم و خواست مردم تیم اقتصادی هماهنگی تعیین شده است.»

روحانی تصریح کرد: «تیم اقتصادی دولت قبل از آنکه معرفی شود در کارگروه‌ها فعال بوده است و در آخرین دوره بررسی اقتصادی با حضور من مسائل مهم اقتصادی بررسی شده است و برنامه چهار سال آینده به طور کلی در کارگروه‌ها تدوین شده است که این برنامه‌ها در قالب بودجه‌ها یکساله متبلور می‌شوند.»

وی با اشاره به این‌که دولت در اولین دستور جلسه خود یعنی موضوع یارانه‌ را در دستور کار قرار خواهد داد، افزود: «یارانه به‌‌ همان مقدار که تاکنون پرداخت شده است، ادامه می‌یابد و باتوجه به شرایط اقتصادی اقدامات مقتضی دیگر انجام می‌شود.»

رئیس دولت ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تناسب دستمزد‌ها با تورم گفت: «دولت مصمم است که این شکاف را پر کند و این مشکل را حل کند اما اجرای برنامه زمان‌بندی چطور خواهد بود وابسته به شرایط و بررسی‌هایی است که ما انجام می‌دهیم.»

او با تاکید بر هماهنگ بودن تیم اقتصادی خود اظهار داشت: «از دغدغه‌های همیشگی دولت‌های گذشته هم این بوده است که تیم اقتصادی ناهماهنگ بوده‌اند، چون ناهماهنگی مشکل به وجود می‌آورد.»

روحانی با بیان اینکه تیم اقتصادی‌اش همه برنامه اقتصادی ارائه شده را پس از ساعت‌های کار متمادی پذیرفته‌اند، تاکید کرد: «حتما تیم اقتصادی هماهنگ خواهد بود و به طور کلی کل دولت هماهنگ خواهند بود.»

تدوین حقوق شهروندی و باز‌تر شدن فضای دانشگاه

حسن روحانی با بیان اینکه «تدوین حقوق شهروندی جزو وعده‌های این دولت است» گفت: «این کار با شروع کار دولت در بخش‌های مربوطه شروع و آغاز می‌شود، البته مبنای اصلی ما در تدوین حقوق شهروندی فصل ۳ قانون اساسی که در ارتباط با حقوق ملت است، می‌باشد.»

او همچنین در مورد فضای دانشگاه‌ها و اهمیت وجود نشاط در آن نیز گفت: «فضای دانشگاه باید فضایی باز‌تر، با احساس امنیت بیشتر و با آزادی بیشتر برای اظهارنظر باشد. در دانشگاه باید فضایی با نشاط توام با فضای علمی و فرهنگی پررنگ‌تر و در کنار آن فضای سیاسی مورد لزوم جامعه و کشور وجود داشته باشد.»

مبارزه با فساد

رئیس جمهوری اسلامی ایران «مبارزه با فساد» را یکی از برنامه‌های محوری دولت خود دانست.

او در این باره افزود: «در زمینه اقتصادی، فضا باید کاملا رقابتی شود و انحصار‌ها شکسته شود و هرکس دارای هر ویژگی باشد، اگر می‌خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد، باید در فضای رقابتی وارد شود، چون حذف رقیب در دنیای سیاست یعنی ایجاد فساد.»

روحانی با بیان این‌ که برای رفع فساد نیاز به شفافیت داریم، گفت: «باید برای رفع فساد، به مردم اطلاعات بدهیم و درست نیست که گروهی از رانت اطلاعاتی استفاده کنند.»

او تاکید کرد: «برای مبارزه با فساد، باید با عوامل اصلی و ریشه‌های آن برخورد شود و دولت قدم به قدم این کار را خواهد کرد.»

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه‌ای سیاست «مشکلاتی» را برای او در پی خواهد داشت، افزود: «به خوبی می‌دانم که چه مشکلاتی پیش روی دولت خواهد بود و با صداقت با مردم سخن خواهم گفت و علامت‌ها را نه از هم‌اکنون، بلکه از روزهایی که در نظرسنجی‌ها برخی احساس کردند من پیروز انتخابات هستم، مشاهده کردم و کار را شروع کردم.»

رابطه با آمریکا

در ادامه نشست خبری، حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که «که کاخ سفید اعلام کرده آمادگی دارد به صورت جدی وارد گفت‌وگو با ایران شود، شما چقدر به گفت‌وگو و مذاکره با آمریکا اهمیت می‌دهید؟» گفت: «بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر این است که برخی مسئولان آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت‌های کشور و از این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران ندارند. رفتارهای متناقض و پیام‌های ناهمسو در گفتار و عمل مسئولان آمریکا دیده می‌شود.»

روحانی در این باره افزود: «در آمریکا گروه فشار و یک گروه جنگ‌طلب و مخالف گفت‌و‌گوهای سازنده و در پی منافع یک کشور خارجی وجود دارد. ما تحمیل منافع یک کشور خارجی را بر نمایندگان مجلس آمریکا می‌بینیم که حتی در این اقدامات، منافع آمریکا در نظر گرفته نمی‌شود.»

اشاره روحانی به تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران توسط کنگره آمریکا چند روز پیش از آغاز به کار او به عنوان رئیس جمهوری ایران است.

او همچنین تاکید کرد: «ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد می‌کنیم و اگر اقدامات عملی و سازنده‌ای ببینیم پاسخ متناسب و مشابه به آن می‌دهیم.»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود درباره سفرش به نیویورک و احتمال دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت: «منافع ملی و احقاق حقوق مردم برای من مهم است و سایر مسائل، مسائل فرعی است. ما باید حسن‌نیت در مسوولان آمریکا و احترام متقابل را ببینیم و احساس کنیم.»

روحانی در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود درباره رابطه با آمریکا تصریح کرد: «اقدامات آینده ما وابسته به این است که حسن نیتی را در طرف آمریکایی ببینیم و مشاهده کنیم آمریکایی‌ها برای مذاکره جدی هستند و دنبال زبان فشار و تهدید نیستند چون ما سیاستی را که آن‌ها تعبیر به چماق و هویج می‌کنند هیچ‌وقت نمی‌پسندیم و الان هم نمی‌پسندیم پس اگر واقعا اساس منطق باشد و راه‌حل دستیابی به منافع متقابل باشد راه برای مذاکره با هر کشوری ولو آمریکا باز خواهد بود.»

اراده جدی و سیاسی برای حل مناقشه هسته‌ای داریم

روحانی در ادامه کنفرانس خبری خود، به مناقشه اتمی ایران پرداخت. او «اصل غنی‌سازی» را جزء حقوق همه کشور‌ها دانست و گفت: «بر اساس چارچوب ان‌. پی‌. تی همه کشور‌ها حق دارند فعالیت صلح‌آمیز خود را انجام دهند.»

وی با بیان این‌که تضمین صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ها نظارت آژانس است، خاطرنشان کرد: «ما عضو کشورهایی هستیم که پادمان و ان‌. پی‌. تی را قبول کردیم و هیچ کس در ایران در هیچ زمانی تا به حال نگفته است که ما غنی‌سازی را کنار می‌گذاریم و معلوم است که این حق مسلم مردم است.»

رئیس جمهوری ایران همچنین «برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران» را یک «موضوع ملی و فراجناحی» دانست. او تاکید کرد، در این زمینه اصولی که وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته‌‌ای ایران بر اساس مقررات بین‌المللی مورد تاکید این دولت است و ما از حق مردم کوتاه نمی‌آییم.

روحانی در عین حال خاطر نشان کرد: «اما اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم و این آمادگی را داریم که با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف‌هایمان وارد مذاکرات جدی و محتوایی شویم. اگر طرف مقابل هم این آمادگی را داشته باشد، نگرانی‌های دو طرف از طریق گفت‌وگو در زمانی نه چندان بلند رفع می‌شود»

او افزود: «درخواست‌های فراقانونی یا غیرمعقول و تاریخ مصرف‌گذشته راه به جایی نمی‌برد. باید با واقع‌بینی با مساله برخورد کنیم، باید سرلوحه کار، گفت‌وگو و نه تهدید باشد. اگر کسی تصور کند از طریق تهدید می‌تواند خواسته‌های خود را به ملت ایران تحمیل کند دچار خطای عمیقی شده است.»

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه «راه حل هسته‌‌ای نیاز به اراده سیاسی دارد»، اظهار کرد: «مساله روشن است؛ من به عنوان رییس‌جمهور ایران اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی و جدی برای حل این مساله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان حاضر است که رفع نگرانی‌های طرف مقابل را مدنظر قرار دهد.»

او همچنین در ارتباط با ایجاد نیروگاه‌های‌ هسته‌‌ای در راستای تامین نیاز ایران گفت که در این زمینه دو مسیر را در پیش‌رو داشتیم از جمله اینکه «نیروگاه‌های هسته‌‌ای توسط ایران ساخته شود که این اقدام انجام شد» و «راه دوم این بود که نیروگاه هسته‌‌ای را از دیگران از جمله کشور روسیه بخریم. در این زمینه مذاکرات کلی اولیه صورت گرفته.»

رفع تحریم‌ها

حسن روحانی در ادامه نشست خبری، در پاسخ به سوالی در باره تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بر ایران هدف این تحریم‌ها را «نه برنامه‌ هسته‌‌ای و نه برنامه موشکی» بلکه «فشار بر زندگی مردم» دانست.

او در عین حال افزود که وظیفه دولت این است که «با اتخاذ سیاست‌های معتدل داخلی و خارجی با تحریم مقابله» کند. او تاکید کرد: «پس مذاکره جدی را با طرف خارجی شروع خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که در این مذاکرات جدی هستیم.»

رئیس جمهوری ایران تصریح کرد: «برای رفع تحریم‌ها درنگ نخواهیم کرد و همه توان خود را در این مسیر بکار خواهیم گرفت که یکی از آن راه‌های اساسی مذاکره است و ما بر آن تاکید می‌کنیم؛ البته با داشتن اراده جدی سیاسی برای رفع نگرانی‌های مشترک دو طرف.»

استفاده از بانوان در دولت

روحانی همچنین در مورد استفاده از بانوان در کابینه اظهار داشت: «قول من این بود که دولت تلاش کند فرصت‌های اجتماعی برابری را برای بانوان فراهم کند. من به این قول خود وفادارم و به این قول خود که از بانوان در زمینه مسائل کار‌شناسانه استفاده کنم نیز پایبندم.»

او با بیان اینکه از وجود چند خانم در هیات دولت استفاده خواهد کرد، افزود: «اما اگر حتی یک وزیر خانم هم وجود داشته باشد، خانم‌ها نباید قانع شوند. به نظر من تمام عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه باید جبران شود.»
XS
SM
MD
LG