لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

مادر حسین رونقی در همراهی با فرزندش دست به اعتصاب غذا زد


زلیخا موسوی مادر حسین رونقی. عکس از کلمه
زلیخا موسوی مادر حسین رونقی. عکس از کلمه
زلیخا موسوی مادر حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس و رئیس کمیته مبارزه با سانسور در ایران که در زندان اوین به سر می‌برد، در حمایت از فرزندش از روز سه شنبه ۲۷ مرداد، دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده است تا زمان دادن مرخصی درمانی به او، به اعتصاب خود ادامه خواهد داد.

حسن رونقی ملکی که گزارش‌ها حاکی از نامساعد بودن وضعیت جسمی او است، از روز جعه ۱۸ مرداد به دلیل «بی‌توجهی مسئولین به ادامه درمان خود در خارج از زندان» دست به اعتصاب غذا زده است. او همچنین با نوشتن نامه‌ای انتقادآمیز خطاب به دادستان تهران، او را در جریان اعتصاب غذای خود قرار داد.

به گزارش سایت کلمه، حسین رونقی ملکی، از بیماری‌های متعددی همچون کم کاری کلیوی، آنژین قلبی، التهاب مثانه و پروستات و خونریزی گوارشی رنج می‌برد.

زلیخا موسوی، چند روز پیش از آغاز اعتصاب غذای خود، به سایت کلمه گفته بود: «که اگر همچنان به ما پاسخ ندهند و به شرایط بد جسمی حسین بی‌توجهی کنند و بخواهند او را همچنان با این شرایط در زندان نگه دارند ظرف چند روز آینده جلوی دادستانی همراه پسرم دست به اعتصاب غذا خواهم زد شاید اینگونه صدای ما را کسی بشنود.»

او همچنین درباره آخرین درخواستش از مقامات قضایی گفته بود: «فقط می‌خواهم آقای لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و دادستان تهران به پسرم مرخصی درمانی بدهند. به خدا حسین مریض است. من حتی از آقای احمد شهید هم کمک می‌خواهم. اگر می‌خواهند حسین را بکشند، خب بکشند اینقدر عذابمان دیگر ندهند.»

اعتصاب غذای خانم موسوی در حالی صورت می‌گیرد که به گفته نزدیکان او، سابقه بیماری قلبی- عروقی داشته و هم اکنون در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

حسین رونقی ملکی درتاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در منزل پدری‌اش در شهر ملکان در آذربایجان شرقی بازداشت شد. او مهرما سال ۸۹ از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهامات وی عضویت کمیته مبارزه با سانسور، ‌ توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهوری عنوان شده است.

او یک بار تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۱ به مرخصی استعلاجی اعزام شد و یکم شهریور ماه‌‌ همان سال زمانی که برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی رفته بود به همراه ۳۴ تن دیگر بازداشت شد.

او برای دومین بار ۱۶ آبان ماه ۹۲ به مرخصی آمد اما ۳۱ اردیبهشت ماه پیش از تکمیل مراحل درمان، با تماس تلفنی دادستانی تهران، به زندان بازگشت.

سایت کلمه گزارش داده است که بیماری‌های حسین رونقی ملکی شرایط اعتصاب غذا را برای این زندانی سیاسی سخت‌ترکرده است به طوری که وی طی چند روز گذشته دچار خونریزی کلیوی و گوارشی شده است.

بنا بر این گزارش، او علاوه بر آن، به دلیل داشتن آنژین قلبی وی با مشکل نوسان شدید فشارخون و ضربان قلب مواجه شده و این امر وی را در خطرحمله قلبی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG