لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

«برخی مراکز امنیتی» مخالف حضور رونی کلمن در ایران بودند


رونی کلمن نماد ورزش پرورش اندام در جهان و قهرمان هشت دوره از مسابقات مستر المپیا بدون برگزاری کلاس آموزشی، تهران را به مقصد آمریکا ترک کرد.

رئیس حراست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، نظر «برخی مراکز امنیتی» را دلیل این موضوع عنوان کرده است.

مسئول شرکتی که حضور کلمن در تهران را تدارک دیده بود، به سایت تسنیم گفت: بابت لغو برنامه‌ها بسیار متضرر شدم و هم‌اکنون نیز در وضعیت روحی مناسبی برای صحبت کردن قرار ندارم.

این شرکت اعلام کرده با وجود هماهنگی به عمل آمده با وزارت ورزش و فدراسیون بدنسازی، از دلیل لغو برنامه‌ها بی‌اطلاع است اما مبالغی که از متقاضیان حضور در همایش کلمن گرفته شده بود، تا هفته آینده به آنها بازگردانده خواهد شد.

این قبیل مسافرت‌ها برای برپایی کلاس آموزشی، در دنیای ورزش عادی است اما سفر کلمن به ایران چنان ابعادی یافت که واکنش وزیر ورزش و جوانان را هم در پی داشت.

محمود گودرزی هنگام بازدید از اردوی تیم ملی وزنه‌برداری به خبرنگاران گفت: «حضور کلمن کمتر جنبه ورزشی دارد و بیشتر تجاری است. با این طور فعالیت‌ها موافق نیستم و استقبال نمی‌کنم. بخش خصوصی هم مجاز نیست به نام فعالیت ورزشی هر اقدامی انجام دهد. نکات منفی و مثبت این موضوع را پس از بررسی، حل و فصل می‌کنم.»

آیا ممانعتی که وزیر ورزش به آن اشاره کرده، قانونی است؟ اگر لغو برنامه کلمن جنبه قانونی داشته، چرا از ابتدا با سفر او به تهران موافقت شده؟

این سئوال، پاسخ مشخصی در پی نداشته و طبعاً در آینده نیز ممکن است باعث بروز مشکلات مشابهی بشود.

مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان در این باره به خبرگزاری ایسنا گفته است: «این سفر با حواشی زیادی همراه بود. افرادی که این قهرمان پرورش اندام را به ایران دعوت ‌کرد‌ند، باید پیش از این به آن فکر می‌کرد‌ند.»

رضا حسنی‌خو به درستی به پرحاشیه بودن سفر کلمن اشاره کرده است. اما حاشیه‌ها را صداوسیما و چند رسانه حکومتی دیگر از جمله سایت تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران ایجاد کردند. حال اگر طبق گفته حسنی‌خو، پیش از دعوت کلمن به این مسائل «فکر» می‌شد، چه تغییری ممکن بود رخ بدهد؟

این مقام امنیتی در ادامه اظهارات خود می‌گوید: «برخی مراکز امنیتی با موضوع این سفر مخالف بودند. پیش از سفر باید تدبیر لازم اندیشیده می‌شد و فراموش نکنیم هر کسی که به عنوان مهمان به ایران سفر می‌کند باید به صورت کامل مورد تحقیق قرار گیرد.»

رئیس حراست وزارت ورزش تاکید کرده است: «سفر با مصوبه شورای برون مرزی صورت گرفته بود. هم وزارت ورزش و هم فدراسیون پرورش اندام در جریان بودند. با این حال باید حساسیت‌ها و حواشی، پیش از این در نظر گرفته می‌شد و باید بگویم که این اتفاق خوبی برای جمهوری اسلامی نبود.»

رونی کلمن برای برپایی کلاس آموزشی به تهران آمده بود اما خبرساز‌ترین بخش سفرش، حضور در بهشت زهرای تهران و ادای احترام به مقبره افرادی بود که برخی ایرانی نیستند و در جنگ هشت ساله ایران و عراق هم حضور نداشتند!

از جمله افرادی که کلمن روی بنای یادبوش گل گذاشته و تصویر آن با تیراژی وسیع در شبکه‌های مجازی منتشر شد، «مصطفی محمود مازح» است. طلبه‌ای لبنانی که قصد ترور سلمان رشدی را داشت اما خودش کشته شد.

حسنی‌خو در مورد حضور رونی کلمن در بهشت زهرا گفت: وقتی میزبانان با بی‌تدبیری روبرو شدند، خواستند با آوردن این ورزشکار به بهشت زهرا اقدامات خود را جبران و اصلاح کنند.

XS
SM
MD
LG