لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۴

انتقاد روحانی از حجم زیاد سئوالات نمایندگان مجلس از وزیران


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه نهم دی ماه نسبت به حجم زیاد سئوال نمایندگان از وزیرانش انتقاد کرد و گفت از کابینه‌اش خواسته که وظایف قانونی خود را انجام دهد.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در دیدار با مجمع نمایندگان استان گیلان گفت: «دولت یازدهم در سخت‌ترین شرایط ممکن و با حجمی قابل توجه از تحریم‌ها و مشکلات کار را تحویل گرفت، اما اینها به معنای آن نیست که نمی‌توان مشکلات را حل کرد و به اهداف بلند دست یافت.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان سئوال‌های نمایندگان در طول سه‌ماه نخست عمر دولت گفت: «سئوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.»

روحانی تصریح کرد: «اما بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.»

اظهارات حسن روحانی در حالی است که یک روز پیش از این مجلس در یکی از آخرین اقدامات خود علیه کابینه، رضا فرجی‌ دانا وزیر علوم را به صحن علنی کشاند و پس از شنیدن پاسخ‌هایش به وی «کارت زرد» داد.

نمایندگان اصولگرا، نسبت به انتصاب مدیران وزارت علوم اعتراض داشتند. پیش از این نیز علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد گرفته بود.

در همین حال، در خبرها آمده بود که عده‌ای از نمایندگان اصولگرا با جمع‌آوری امضا درصدد استیضاح محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت هستند.

مجلس در آذرماه امسال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد از تاریخ یکم شهریور تا
هفتم آذر نمایندگان به رئیس جمهور و وزیران در مجموع ۱۴۲۹ مرتبه تذکر داده‌اند که وزیر خارجه در گرفتن این تذکرها رکورددار بوده است. از میان این تذکر‌ها، ۲۲۷ مورد تذکر به رئیس جمهور بوده است. در همین مدت ۲۲۷ مورد هم نمایندگان از کابینه سئوال کرده بودند.

در آذرماه ماه امسال تنها در عرض یک هفته ۱۲ وزیر روحانی به مجلس احضار شده بودند.

شماری از نمایندگان هم به خاطر اعتراض به لایحه بودجه استعفا کردند و بعد به کرسی خود بازگشتند. این اعتراض‌ها در حالی بود که این نمایندگان در سال‌های قبل به خاطر تاخیر چند ماهه در بودجه، فرصت کافی برای بررسی لایحه بودجه را نداشتند.

در واکنش به این میزان از سئوال‌ها و تلاش برای استیضاح وزیران، سعید لیلاز اقتصاددان نزدیک به اصلا‌ح‌طلبان، این رویه مجلس را به خاطر سابقه مجلس با دولت‌ احمدی‌نژاد و نیز انتخابات در پیش رو مرتبط دانسته است.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت: «ماجرایی که در زمستان سال گذشته در مجلس اتفاق افتاد و احمدی‌نژاد علیه خانواده لاریجانی حرف زد در تاریخ ایران بی‌سابقه است و علت آن هم نمی‌تواند جز به حاشیه راندن نقش و جایگاه مجلس باشد. مجلس در آن سال‌ها آنقدر ضعیف شده بود که احمدی‌نژاد به صراحت اعلام می‌کرد مجلس در راس امور نیست. حالا که آن مرد رفته است مجلس هم به دنبال باز‌سازی خودش افتاده است و می‌خواهد نقش پارلمانی‌اش را احیا کند.»

لیلاز افزود: «البته این تخریب‌ها که یک دلیل دیگر هم می‌تواند داشته باشد که بی‌ارتباط با انتخابات مجلس دهم که کمتر از ۱۴ ماه دیگر برگزار می‌شود هم نیست، متاسفانه برخی از نمایندگان از الان نیم‌نگاهی هم به آینده دارند و فکر می‌کنند با نقد منفی علیه دولت روحانی می‌توانند در انتخابات آینده جلو بیفتند.»

در همین زمینه محمد دامادی نماینده ساری، پس از سئوال از وزیر علوم در گفت‌وگو با سایت فرارو گفت، طیفی از نمایندگان «برخوردی سیاسی با دولت را پیش گرفته‌اند که نمونه‌هایی از آن در طرح سئوال از وزیر اقتصاد و وزیر علوم» دیده شد.

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت نیز با بیان اینکه «افکار عمومی از رویکرد مجلس در قبال دولت ناراضی است»، گفت: «تعداد زیاد سوالات از وزرای دولت در مقایسه با دولت گذشته نشان می‌دهد که برخی نمایندگان بیش از آنکه بر اجرای وظایف خود در بعد نظارتی تاکید داشته باشند رویکرد سیاسی و جناحی خود را در سوالات و احضارهای وزرا دخیل کرده‌اند.»

وی افزود: «در ‌‌نهایت تداوم این رویکرد از سوی نمایندگان مجلس و گسترش نارضایتی مردم سبب خواهد شد که مردم در انتخابات مجلس دهم ترکیب مجلس را به گونه‌ای انتخاب و تعیین کنند که نزدیک به دولت منتخب خودشان باشد.»

طیف جبهه پایدارای از حامیان دولت پیشین و نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی، در بسیاری از این سئوال‌ها و تذکرها به دولت نقش داشته است.
XS
SM
MD
LG