لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

روحانی در عمان: تحکیم روابط اقتصادی امنیت منطقه را بالا می‌برد


بدرقه حسن روحانی از سوی سلطان قابوس
بدرقه حسن روحانی از سوی سلطان قابوس
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در دومین روز از سفر خود به عمان از سرمایه‌گذاران این کشور دعوت کرد در ایران سرمایه‌گذاری کنند و تاکید کرد که مناسبات اقتصادی، ضریب امنیت منطقه را بالا می‌برد.

روحانی که با دعوت سلطان قابوس روز چهارشنبه وارد مسقط شد، در دیدار با بازرگانان ایرانی و عمانی گفت: ««شرایط منطقه‌ای را طوری دنبال می‌کنیم که ایران به محیط امنی جهت سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا، حسن روحانی با اشاره به اتحادیه‌های منطقه‌ای مانند «آ. س . آن»، در جنوب شرق آسیا گفت: « اگر همه در کشورهای یکدیگر سرمایه‌گذاری کنیم و تجار و بازرگانان در رفت و آمد باشند این امر می‌تواند بهترین وسیله دفاعی ما باشد. چرا که هواپیما، توپ و تانک امنیت نمی‌آورد این اقتصاد است که امنیت می‌آورد.»

وی تاکید کرد که دروازه‌های ایران به روی بازرگانان و صنعتگران منطقه، به ویژه عمان، باز است و افزود: «شما همسایه ما هستید. چرا ما که به هم نزدیک‌تریم برای سرمایه‌گذاری همکاری نکنیم؟ سرمایه‌گذاری‌ای که خیر و برکت برای ایران و کل منطقه دارد.»

رئیس جمهور ایران در ادامه اظهار داشت که ایران، توسعه روابط با هیچ کشوری را علیه کشوری دیگر نمی‌خواهد.

از میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عمان تاکنون نزدیک‌ترین روابط را با تهران داشته است. در سال‌های اخیر عمان بارها برای آزادی زندانیان، یا مشکلات پیش آمده میان ایران و آمریکا میانجی‌گری کرده است. برپایه برخی گزارش‌ها، پیش از توافق هسته‌ای موقت، ایران و ‌امریکا در عمان مذاکرات محرمانه‌ای داشته‌اند.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت که دولت وی درصدد رونق دادن به سواحل جنوبی ایران است و گفت به خاطر همین امر به سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی نیاز دارد.

روحانی را در این سفر، وزیران امور خارجه، نفت، راه‌ و شهرسازی، تعاون و همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس دفتر رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی همراهی می‌کردند.

در این سفر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت قرارداد انتقال گاز ایران به عمان را به امضا رساند.

قرار است با سرمایه عمان، یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری از دریا به عمان کشیده شود. به گفته وزیر نفت ایران، یک شرکت که سهام آن به طور مساوی متعلق به دو کشور است، گاز ایران را به صورت خرده‌فروشی به مشتریان عرضه خواهد کرد.

به گفته علی اکبر سیبویه سفیر ایران در عمان٬ حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در طول سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

سفیر ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۲۰۱۴ حجم سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

روز پنجشنبه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم خواستار ارتقای روابط با همه کشورهای حوزه خلیج فارس شد.

حسن روحانی و سلطان قابوس در بیانیه مشترکی که صادر کردند، خواستار برنامه‌ریزی برای توسعه روابط در همه سطوح شدند.

رئیس جمهوری ایران روز پنجشنبه در جمع دانشگاهیان عمان نیز صحبت کرد و با اشاره به جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی، اتحادیه اروپا را نمونه موفقی از همگرایی و همکاری کشورها دانست.

روحانی و هیات همراهش پس از دیدارهای روز پنجشنبه٬ به تهران بازگشتند.
XS
SM
MD
LG