لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

گزارشگران بدون مرز موج تازه برخورد با رسانه‌ها در ایران را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز، با صدور بیانیه‌ای موج تازه محدودیت‌ها برای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در این بیانیه با اشاره به اختلال در رسانه‌های برون مرزی از سوی جمهوری اسلامی یادآور شده است که همزمان با اوجگیری دوباره اعتراض‌ها، مقامات ایران با ارسال پارازیت بر روی امواج تلویزیونی و از جمله تلویزیون‌های فارسی زبان بی بی سی و صدای آمریکا، حمله به سایت‌های اینترنتی، ممانعت از کار رسانه‌های خارجی، و دستگیری کارکنان ‌رسانه‌ها، سرکوب آزادی بیان در ایران را تشدید کرده‌اند.

این سازمان تصریح کرده است از تاریخ ٢٠ بهمن مقامات جمهوری اسلامی اقدام به سانسور گسترده‌ رسانه‌هایی کردند که درباره‌ تظاهرات ٢٥ بهمن اطلاع‌رسانی می‌کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌افزاید در تاریخ ٢٦ بهمن ماموران امنیتی لباس شخصی به منزل حسین کروبی مدیر اجرایی روزنامه توقیف شده‌ اعتماد ملی حمله و پس از شکستن درب اصلی و در نبود وی در منزل، رفتاری خشونت‌آمیز با اعضای خانواده داشته‌اند.

این سازمان که مقر آن در پاریس است در ادامه بیانیه‌ خود به تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی در بسیجی معرفی کردن صانع ژاله که در روز ۲۵ کشته شد، اشاره کرده و تصریح می‌کند: «قانع ژاله برادر صانع ژِاله یکی از کشته شدگان تظاهرات ٢٥ بهمن پس از مصاحبه با صدای آمریکا و تکذیب ادعای رسانه‌‌های دولتی مبنی بر وابستگی برادرش به بسیج و هواداری از حکومت، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.»

این سازمان می‌افزاید: «گزارشگران بدون مرز حمله به سایت‌های اطلاع‌رسانی و اختلال در اینترنت و شبکه تلفن موبایل را در ایران تایید می‌کند. بسیاری از سایت‌های مستقل اطلاع‌رسانی و نزدیک به مخالفان از حمله جرس،کلمه، سایت اشتراک نظر بالاترین که یکی از پایگاه‌های اصلی هواداران جنبش اعتراضی است و سایت پربیننده گویا نیوز که اخبار متنوع را منتشر می‌کند، تحت حملات شدید قرار گرفته‌اند. در بسیاری از مناطق ایران صفحات جی‌میل، گوگل ریدر و یا صفحه ای‌میل یاهو قابل دسترسی نیستند.»

در ادامه، سازمان گزارشگران بدون مرز به حمله به سیستم پیام‌گیر رادیو فردا اشاره کرده و می‌گوید: «پیام‌گیر رادیو فردا که امکانی برای پخش اظهار نظر شنوندگان برای میلیون‌ها شنونده در داخل کشور است، پس از حمله دچار اختلال شده است. آرمان مستوفی مدیر رادیو فردا با تأیید حملات از ادامه داشتن آنها خبر داد، وی در باره‌ انگیزه این حملات به گزارشگران بدون مرز گفت "در کشوری که به سانسور کردن شهرت دارد هدف این ممانعت از اطلاع رسانی است".»

دستگیری محمد حسین خوشوقت مدیر سایت فرار و و غلامعلی دهقان مدیر سایت آفتاب‌نیوز که روز پنجشنبه آزاد شده‌اند نیز از مواردی است که این سازمان آن را یادآوری کرده است.

در این بیانیه آمده است: «علت دستگیری مدیران فرارو و آفتاب نیوز، انتشار خبری در تاریخ ۲۴ بهمن ماه درباره " صدور مجوز از سوی وزارت کشور برای تظاهرات ۲۵ بهمن به درخواست عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه " منتشر کرده بودند. مدیران این دو سایت اعلام کرده‌ بودند انتشار خبر به دلیل هک شدن سایت بوده است.»

محمد حسین خوشوقت در دوران محمدخاتمی مسئولیت بخش مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG