لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

گزارشگران بدون مرز: جامعه جهانی برای تامین امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی اقدام کند


سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت فریبا پژوه، محمد چراغی، فرزانه نوری ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدام «جامعه جهانی» و اتحادیه اروپا برای تامین امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شده است.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه روز سه‌شنبه یکم مرداد خود قید کرده است در سال جاری میلادی بیش از ۷۰ مورد تهدید علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران مستقر در خارج کشور را به ثبت رسانده است.

این سازمان همچنین یادآور شده است که شماری از خانواده‌های روزنامه‌نگاران مقیم خارج کشور احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند یا از طریق تماس تلفنی و پیامک مورد آزار واقع شده‌اند.

در ادامه این بیانیه نسبت به وضعیت فریبا پژوه روزنامه‌نگار روزنامه‌های اصلاح‌طلب و همکار سابق رادیو بین‌الملل فرانسه ابراز نگرانی شده است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید این روزنامه‌نگار از تاریخ ۱۹ تیرماه در سلول‌های بند امنیتی ۲۰۹ که تحت نظر وزارت اطلاعات قرار دارد زندانی است.

شیرین عبادی وکیل مدافع در این باره به گزارش‌گران بدون مرز گفته است که فریبا پژوه «بدون هیچ دلیل خاصی و صرفا به دستور بازجوی امنیتی بازداشت و روانه زندان انفرادی شده» است.

به گفته عبادی «عدم استقلال قوه قضاییه موجب گردیده که قضات دادسرا و دادگاه‌های انقلاب طبق خواسته‌های مامورین امنیتی عمل کنند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرد فرزانه نوری مادر فرهاد نوری روزنامه‌نگار سایت مجذوبان نور از سوی شعبه دوم دادگاه شیراز به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. به گفته این سازمان خانم نوری در تاریخ ٢٠ شهریور ١٣٩٠ بازداشت شده بود و بازجویی‌ از وی «بیش از هر اتهامی علیه خود او، در باره فعالیت‌های پسرش بود.» فرهاد نوری در خارج از کشور به سر می‌برد.

گزارشگران بدون مرز همچنین می‌گوید محمد چراغی، مستند ساز و خبرنگار سابق صدا و سیما پس از احضار به وزارت اطلاعات در تاریخ ٣٠ تیرماه ١٣٩٢ بازداشت شده که گفته می‌شود به خاطر فعالیت‌های اطلاع رسانی وی در جریان انتخابات خرداد ماه بوده است.

این سازمان که مقر آن در پاریس است در پایان با اشاره به تهدید‌های صورت گرفته در مورد روزنامه‌نگاران مقیم خارج کشور، از «جامعه جهانی» و به ویژه اتحادیه اروپا خواسته است در مورد تامین امنیت این روزنامه‌نگاران اقدام کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز تصریح می‌کند: «ما از کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، می‌خواهیم در برابر اقدام‌های عامدانه جمهوری اسلامی ایران در نقض قوانین بین‌المللی، موضعی قاطعانه‌ اتخاذ کند.»
XS
SM
MD
LG