لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

حمایت روسیه از مواضع روحانی درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای


مسکو بلافاصله پس از نخستین کنفرانس خبری حسن روحانی، از مواضع رئیس جمهور ایران درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای حمایت کرد.

رئیس جمهوری ایران بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۵ مرداد اعلام کرد که تهران برای خروج از وضعیت فعلی در مذاکرات اتمی برنامه دارد و تاکید کرد باید در این مذاکرات به «نگرانی‌های مشترک» طرفین پرداخته شود. وی همچنین از رویکرد «چماق» و «هویج» در مواجهه با ایران انتقاد کرد.

حسن روحانی گفت: «آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرف‌ها وارد مذاكرات جدی و محتوایی شویم و اگر طرف مقابل ما هم همین آمادگی را داشته باشد، مطمئن هستم كه نگرانی‌های دو طرف از طریق گفت‌و‌گو در زمانی نه چندان بلند رفع خواهد شد.»

رئیس جمهور ایران تصریح کرد: «...تهدید جز این كه مشكل را افزوده كند، هیچ راه‌حلی نخواهد بود و اگر كسی فكر می‌كند از طریق تهدید می‌تواند خواسته هایش را بر ملت ایران تحمیل كند دچار خطا و اشتباهی بس عمیق شده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از کنفرانس خبری روحانی گفت: «ما کاملا با آنچه او (روحانی) گفت موافقیم.»

سرگئی لاوروف افزود: «ما باید این مسئله را حل کنیم، مانند هر مسئله دیگری. نه با اولتیماتوم، بلکه برپایه مناسبات احترام‌آمیز با یک شریک، و مبنای این امر هم در چارچوب مذاکرات ۱+۵ وجود دارد.»

وزیر خارجه روسیه همچنین مخالفت خود را با تصمیم قانونگذاران آمریکایی برای هر چه سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد.

تنها یک روز پس از تحلیف روحانی، ۷۶ سناتور آمریکایی در نامه‌ای از باراک اوباما خواستند که بر ایران تحریم‌های سخت‌تری اعمال کند.

سرگئی لاوروف در این باره گفت: «گمان می‌کنم اینچنین ایده‌هایی با منافع بنیادین جامعه جهانی و تضمین نظام عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ا‌ی در تعارض است.»

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «اینها بازی‌هایی خطرناک است و ما امیداویم که عقل جلوی آن را بگیرد.»

روز سه‌شنبه حسن روحانی در پاسخ به خبرنگاران همچنین درباره آمریکا نیز سخن گفت و تاکید کرد مسائل دو کشور قابل حل است.

روحانی از رویکرد واشینگتن در قبال ایران انتقاد کرده و تحریم‌ها را غیرسازنده توصیف کرد. رئیس جمهور ایران همچنین از کاخ سفید خواست که پیام انتخابات ایران را متوجه شود.

حسن روحانی در پاسخ به شبکه ان بی سی که نظر وی را درباره آمادگی آمریکا درباره گفت‌وگوی جدی با ایران پرسیده بود، گفت: «رای مردم ایران در حماسه ۲۴ خرداد یک اقدام بسیار جدی و معنادار بود که هنوز پاسخ عملی و مناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است...بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر این است که برخی مسئولان آمریکایی هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت‌های کشور و از این انتخابات و پیام ملت بزرگ ایران ندارند. رفتارهای متناقض و پیام‌های ناهمسو در گفتار و عمل مسئولان آمریکا دیده می‌شود.

حسن روحانی افزود: «در آمریکا گروه فشار و یک گروه جنگ‌طلب و مخالف گفت‌و‌گوهای سازنده و در پی منافع یک کشور خارجی وجود دارد. ما تحمیل منافع یک کشور خارجی را بر نمایندگان مجلس آمریکا می‌بینیم که حتی در این اقدامات، منافع آمریکا در نظر گرفته نمی‌شود. مبنای دولت تدبیر و امید اجماع داخلی با عزم راسخ دولت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده، فعال و متناسب با اقدامات عملی طرف‌های گفت‌وگوست.»

وی تصریح کرد: «برای ما آنچه مهم است، پاسخ عملی دولت آمریکا و نه بیانیه‌هاست...ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد می‌کنیم و اگر اقدامات عملی و سازنده‌ای ببینیم پاسخ متناسب و مشابه به آن می‌دهیم.»

یک روز پس از مراسم تحلیف روحانی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای به «مردم ایران» و نه حسن روحانی، تبریک گفت. این تبریک از سوی باراک اوباما نبود.

کاخ سفید در این این بیانیه به مردم ایران که تلاش کردند صدایشان در انتخابات شنیده شود تبریک گفت و به روی کار آمدن روحانی را فرصتی برای حل مناقشه هسته‌ای ایران دانست.
XS
SM
MD
LG