لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

نقش روسیه در اجرای مفاد توافق هسته‌ای


سرگئی ریابکوف
سرگئی ریابکوف

براساس توافق جامع هسته‌ای با ایران، روسیه در دو زمینه: خروج اورانیوم غنی‌شدهٔ ایران و تغییر کاربرد مرکز هسته‌ای فردو مشارکت خواهد کرد. اما معاون وزیر خارجهٔ روسیه می‌گوید که چگونگی این مشارکت هنوز مشخص نیست. در عین حال به گفتهٔ وی، روسیه بابت این طرح‌ها هزینه‌ای نخواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:05 0:00
لینک مستقیم


سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجهٔ روسیه که در باشگاه سیاسی مرکز پیرسنتر مسکو گزارشی مشروح از توافق جامع گروه ۱+۵ و ایران ارائه می‌کرد، از جمله گفت که روسیه برای اجرای این توافق در دو زمینه نقش فعال ایفا خواهد کرد: خروج اورانیوم غنی‌سازی شدهٔ ایران به روسیه در ازای صدور اورانیوم خام به این کشور و تغییر مرکز هسته‌ای فردو به مرکز تولید ایزوتوپ‌های پزشکی و صنعتی. او با اشاره به این‌که در حال حاضر هیچ قراردادی در این رابطه وجود ندارد، ابراز اطمینان کرد که پس از تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت مذاکره برای تعیین رویکردی مشخص برای پیشبرد همکاری در این دو زمینه آغاز شود. او همچنین افزود که این طرح‌ها تجاری است و هرچند بعید است برای روسیه منبع درآمد باشد، اما از بودجهٔ روسیه نیز هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهد شد و مذاکره‌کنندگان وظیفهٔ دشواری دارند تا راهی پیدا کنند که این طرح‌ها خودکفا باشد. او افزود: وزارت خارجهٔ روسیه، روس‌اتم و سایر نهادهای دولتی امیدوارند که مذاکرات در این زمینه در آیندهٔ بسیار نزدیک به نتیجه برسد.

ولادیمیر زوروف کارشناس امور بین‌الملل در مسکو می‌گوید تسلط بر حوزهٔ اتمی ایران امتیازی است که قدرت‌های جهانی برای همسو کردن روسیه با غرب به این کشور داده‌اند:
«روابط روسیه و ایران پس از بروز تنش‌ها میان روسیه و غرب دچار تحول اساسی شده بود و مسکو حتی غرب را تهدید می‌کرد در مذاکرات هسته‌ای، به قدرت‌های جهانی پشت خواهد کرد و در طول مذاکرات بارها دیدیم که رویکرد روسیه طرفین را با چالش روبرو می‌ساخت. بعید نیست ادامهٔ همکاری‌های ویژه در حوزهٔ اتمی با ایران پاداش به روسیه بود و سپس به ایران نیز توصیه شد که این پیشنهادها را بپذیرد.»

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجهٔ روسیه که با کارشناسان مرکز تحلیلی پیرسنتر در مسکو دربارهٔ توافق گروه ۱+۵ و ایران گفتگو می‌کرد، اظهار داشت که به‌احتمال زیاد اورانیوم غنی‌شدهٔ ایران که به روسیه فرستاده خواهد شد، در مرکز بین‌المللی اورانیوم غنی‌شده آنگارسک نگهداری شود. این مرکز که به‌عنوان نخستین بانک سوخت هسته‌ای نیز مشهور است، طرحی است که روسیه در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۱۰ میلادی- ۱۳۸۶-۸۹ خورشیدی انجام داد و مقامات روس بارها گفته‌اند که این طرح بیشتر سیاسی بود تا اقتصادی و بسیاری از کارشناسان نیز این حرکت روسیه را گامی عملی برای حل مناقشهٔ هسته‌ای ایران دانستند.

یوگنی بوژینسکی کارشناس مرکز پیرسنتر در مسکو می‌گوید که سرانجام اهداف روسیه جامه عمل می‌پوشد:

«هدف اصلی روسیه برای ایجاد این طرح، فراهم کردن فرصت برای ایران بود تا بتواند آبرومندانه از بحرانی که در آن سال‌ها گرفتار آن شده بود، بیرون آید. ایران این فرصت را رد کرد تا این‌که پس از سال‌ها آن را بپذیرد. و اکنون به‌روشنی می‌بینیم که چگونه طرح عملاً سیاسی، نه تنها باعث افزایش اعتبار روسیه شد بلکه قرار است سود مالی نیز برای ما داشته باشد. امیدوارم که هیچ مشکلی در اجرای این طرح پیش نیاید و ایران در طرح روسیه و آژانس سرانجام شریک شود.»


گروه ۱+۵ و ایران سه‌شنبهٔ گذشته از دستیابی به توافقی خبر دادند که براساس آن تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد و در برابر ایران برنامهٔ اتمی خود را محدود خواهد کرد تا جایی‌که امکان تولید سلاح اتمی نداشته باشد. روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل برای تأیید این توافق قطعنامه صادر کرد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG