لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی


 سرگئی لاوروف در کویت
سرگئی لاوروف در کویت
روسیه برای میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی به منظور بهبود روابط میان دو کشور، اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، چهارشنبه ۳۰ بهمن، گفت که مسکو از هرگونه تماس و گسترش روابط میان ایران و عربستان سعودی، استقبال می‌کند.

لاوروف که در سومین نشست گفت‌و‌گوهای استراتژیک وزرای امور خارجه روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کویت سخن می‌گفت، افزود: «امیدوار هستیم که گفت‌و‌گو میان ایران و عربستان سعودی، ادامه‌دار باشد.»

او همچنین با اعلام آمادگی مسکو برای میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی، گفت: «اگر شرکای ما در سعودی و ایران ببینند که این به سود آنها است، و از دیدگاه آنها گفت‌و‌گو نیاز به کمک خارجی با مشارکت ما دارد، با تعاملی مثبت در این زمینه خواهیم داشت، اما خود را تحمیل نخواهیم کرد.»

در سال‌های اخیر، اختلاف‌ها میان ایران و عربستان سعودی بالا گرفته است. اوج این اختلاف‌ها بر سر بحران سوریه است. در حالی که ایران از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند، عربستان سعودی پشتیبان مخالفان او است.

اخیرا نیز عربستان سعودی با حضور ایران در کنفرانس بین المللی صلح سوریه که ماه گذشته در ژنو برگزار شد، مخالفت کرد. مخالفت ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، طرف مذاکره کننده با دولت این کشور در ژنو که از پشتیبانی عربستان سعودی برخوردار است، باعث شد سازمان ملل متحد دعوت از ایران را برای حضور در کنفرانس، پس گیرد.

بحرین، یکی دیگر از زمینه‌های اختلاف میان ایران و عربستان سعودی است. عربستان سعودی از دولت سنی مذهب بحرین حمایت می‌کند و سه سال پیش برای کمک به آرام کردن اعتراض‌های اکثریت شیعه این کشور، نیروهای نظامی خود را به بحرین گسیل کرد.
این در حالی است که ایران حامی معترضان در بحرین است. ریاض و منامه، ایران را به تحریک اعتراض‌ها در بحرین متهم می‌کنند.

پرونده اتمی ایران یکی دیگر از موارد میان اختلاف میان دو کشور است. پیش انعقاد توافقنامه موقت اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ در سه ماه پیش، مقام‌های سعودی بر ضرورت فشار جامعه جهانی بر تهران به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به «جنگ افزاری‌های اتمی» تاکید می‌کردند. ریاض در ‌‌نهایت به طور رسمی از توافقنامه اتمی ایران و گروه ۱+۵ استقبال کرد.

از سوی دیگر، منصور حقیقت‌پور و عوض حیدر‌پور، دو نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عربستان سعودی را به دست داشتن در دو انفجار انتحاری سه ماه پیش که سفارت ایران در بیروت پایتخت لبنان را هدف قرار دادند، متهم کرده بودند.

این اتهام از زبان حسن نصر الله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز تکرار شد. او گفت که این دو حمله انتحاری، اعلام جنگ عربستان سعودی علیه ایران است.

با این حال به تازگی نشانه‌هایی از بهبود روابط میان تهران و ریاض هم به چشم می‌خورد. یکشنبه ۲۷ بهمن، سفیر جدید عربستان سعودی در تهران، رونوشت استوارنامه خود را تقدیم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به اولویت جمهوری اسلامی ایران به خصوص اهتمام دولت جدید در توسعه و گسترش روابط با همه کشورهای همسایه و مسلمان به ویژه عربستان سعودی بر جایگاه و نقش دو کشور بزرگ و مسلمان در منطقه و جهان تاکید کرد.

ظریف همچنین روابط تهران و ریاض را در عرصه دوجانبه روابطی مبتنی بر عناصر و مبانی همسایگی و مشترکات دینی و فرهنگی خوب توصیف کرد.

او با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های موجود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و زمینه‌های همکاری مشترک در راستای مصالح و منافع دو کشور، روابط خوب بین ایران و عربستان سعودی را به عنوان دو کشور مهم و موثر را به نفع دو کشور، منطقه و جهان اسلام و همه دنیا دانست و تاکید کرد: «باید با نگاهی واقع‌بینانه رو به جلو حرکت کنیم.

عبدالرحمن بن غرمان الشهری سفیر جدید سعودی در تهران نیز در این دیدار با تاکید بر استقبال مجموعه کشورهای منطقه از جمله مقامات عالی‌رتبه کشورش از رویکرد و تعامل سازنده تهران از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، ایران و عربستان را دو کشور بزرگ در منطقه توصیف کرد.

پیش از این ظریف بار‌ها بر ضرورت همکاری تهران و ریاض تاکید و برای سفر به عربستان سعودی، اعلام آمادگی کرده بود.

سرگئی لاوروف پیش از این در مصاحبه با روزنامه روسی «نیزاویسمایا گازیتا»، ادامه اختلاف میان عربستان سعودی و ایران را، عامل شکاف «خطرناک» در جهان اسلام میان سنی‌ها و شیعیان دانسته بود.
XS
SM
MD
LG