لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

توافق ژاپن و روسیه برای گسترش روابط؛ دعوت از کره‌شمالی به پرهیز از تنش


سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه (چپ) روز ۳۰ اسفند با همتای ژاپنی خود فومیو کیشیدا در توکیو دیدار کرد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه (چپ) روز ۳۰ اسفند با همتای ژاپنی خود فومیو کیشیدا در توکیو دیدار کرد.

روسیه و ژاپن روز دوشنبه ابراز امیدواری کردند که به سوی حل مناقشه سرزمینی طولانی‌مدت خود گام بردارند و در عین حال از کره شمالی خواستند از انجام «اقدامات تحریک‌آمیز» دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز ۳۰ اسفند با همتای ژاپنی خود فومیو کیشیدا در توکیو دیدار کرد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز در همین روز با همتای ژاپنی خود تومومی اینادا دیدار داشت. این دیدارها در قالب گفت‌‌وگوی «۲+۲» صورت می‌گیرد. پس از گفت‌وگوهای دو نفره، چهار وزیر نشستی مشترک با یکدیگر برگزار کردند.

قرار است شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن اواخر آوریل و بار دیگر در ماه سپتامبر به روسیه سفر کند.

دو کشور ابراز امیدواری کردند که راهی برای پایان مناقشات سرزمینی خود پیدا کنند. روسیه و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به خاطر این اختلافات، هنوز به طور رسمی پیمان صلح امضا نکرده‌اند.

در هفته‌های اخیر تنش‌های‌ شبه‌جزیره کره، روسیه و چین را نیز درگیر کرده است.

آمریکا روز هفتم مارس نخستین تجهیزات سامانه ضدموشک تاد را در کره جنوبی مستقر کرد. این اقدام اعتراض شدید چین را به همراه داشت.

در صورت استقرار کامل این سامانه در کره جنوبی، آمریکا علاوه بر کره شمالی، عمق خاک چین را هم تحت پوشش این موشک‌ها قرار خواهد داد.

روسیه نیز در مورد استقرار این موشک‌ها در مرزهای شرقی خود ابراز نگرانی کرده است.

اوایل ماه جاری میلادی کره شمالی چهار موشک شلیک کرد که سه‌ فروند از آنها در آب‌های سرزمینی ژاپن فرود آمد. روسیه همچنین با استقرار سامانه موشکی تاد در ژاپن مخالف است.

وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفت: «دفاع موشک‌های بالستیک آمریکا، امنیت منطقه را با خطر عمیقی مواجه می‌کند».

وزیر خارجه روسیه نسبت به برهم زدن توازن قوا در منطقه هشدار داد و گفت این به یک رقابت تسلیحاتی دیگر می‌انجامد و کره شمالی را هم متقاعد می‌کند که توان نظامی خود را افزایش دهد.

لاوروف استقرار سامانه موشکی تاد در منطقه را واکنشی «کاملا غیرمتناسب» در مقابل تهدید‌های کره شمالی خواند و واشینگتن را به «پمپاژ تسلیحات» در منطقه متهم کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین خواستار اتخاذ روش‌هایی برای تشویق کره شمالی به گفت‌وگو شد.

فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن، هم ابراز امیدواری کرد مناسبات مسکو و توکیو در حوزه‌های مختلف توسعه یابد.

ژاپن و روسیه از نوامبر سال ۲۰۱۳ گفت‌وگوهای «۲+۲» برگزار می‌کنند اما پس از الحاق کریمه به روسیه، ژاپن این گفت‌وگوها را متوقف کرد.

این دو کشور پس از پایان جنگ جهانی دوم به خاطر اختلاف بر سر جزایر کوریل با یکدیگر توافق صلح امضا نکرده‌اند.

در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم ارتش سرخ وارد جزایر کوریل شد و آن را از حاکمیت ژاپن خارج کرد. این جزایر به همراه جزیره ساخالین در قرن نوزدهم هم مورد مناقشه دو امپراطوری روسیه و ژاپن بود.

XS
SM
MD
LG