لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

تنش میان ریاض و مسکو بر سر شیعیان شرق عربستان


تظاهرات شیعیان در قطیف در ماه جاری میلادی
تظاهرات شیعیان در قطیف در ماه جاری میلادی
عربستان سعودی اظهارات کنستانتین دولگوف فرستاده ویژه حقوق بشر روسیه درباره اوضاع شیعیان در شرق سعودی را محکوم کرد و آن را «ستیزه جویانه» و «دخالتی آشکار در اوضاع داخلی» خود دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سایت اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه نوشته است که کنستانتین دولگوف فرستاده ویژه روسی حقوق بشر، نسبت به اوضاع شرق عربستان سعودی، ابراز نگرانی کرده و آن را درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان صلح جو توصیف کرده است.

به نظر می‌رسد این موضع گیری‌های بی‌سابقه و علنی ریاض و مسکو علیه یکدیگر، بازتابی از بحران ۱۶ ماهه سوریه باشد. عربستان سعودی از جمله کشورهایی است که مسلح سازی معترضان این کشور سخن گفته و برخی از گزارشها حاکی از کمک تسلیحاتی این کشور به شورشیان سوری است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هفته گذشته اعتراض‌هایی در واکنش به دستگیری یکی از روحانیون بلند پایه شیعه منتقد حکومت عربستان سعودی در شرق این کشور درگرفت. در نتیجه درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان شیعه، دستکم ۲ نفر کشته و حدود ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دولت سعودی اما وقوع درگیری‌ها را نفی کرد و در روایتی متفاوت اعلام کرد که یکشنبه گذشته، دو نفر در پی حمله افراد مسلح ناشناس در شرق این کشور که اقلیت شیعه در آن سکونت دارند، کشته شدند.

خبرگزاری دولتی سعودی به نقل از یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد که گفته است: «عربستان سعودی با شگفتی شدید، از سخنان فرستاده ویژه حقوق بشر روسیه مطلع شد. این سخنان دخالتی آشکار و غیر قابل توجیه در امور داخلی سعودی است و با اصول سیاسی و دیپلماتیک در تضاد است.»

این گزارش افزوده است: «دولت سعودی این سخنان ستیزه جویانه را محکوم می‌کند و به مسئولان روس یادآوری می‌کند که ریاض همچنان بر احترام قوانین بین المللی، حاکمیت ملی کشور‌ها و استقلال آنها تاکید می‌کند. به همین دلیل خود را از دخالت در امور داخلی دیگران از جمله روسیه که نحوه تعامل با نا‌آرامی‌های داخلیش به کشته شدن چندین نفر انجامیده، دور نگاه داشته است.»

این مقام مسئول سعودی در ادامه یادآور شده است: «ریاض امیداور است که این سخنان غریب مسئول روسی با هدف منحرف کردن توجه‌ها از جنایت‌های وحشیانه نظام سوریه علیه مردم این کشور مطرح نشده باشد؛ جنایت‌هایی که با پشتیبانی طرف‌های معلوم الحال صورت می‌گیرد؛ طرف‌های که در مسیر تمام تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از ریخته شدن خون سوری‌ها، سنگ اندازی می‌کنند.»

روسیه و چین تا کنون دو بار قطعنامه محکومیت خشونت‌های دولتی در سوریه را وتو کرده‌اند. در مقابله عربستان سعودی از معترضان سوریه پشتیبانی می‌کند.

دولگوف گفته بود: «مردم منطقه شرقی عربستان سعودی علیه نقض حقوقشان از سوی مقام‌های مسئول اعتراض می‌کردند.»

در مناطق شرق عربستان سعودی، شیعیان ساکن هستند که نسبت به آنچه که «تبعیض» خوانده اند اعتراض دارند. حکومت سعودی اما وجود تبعیض در مناطق شیعه نشین را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG