لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۰

بمب‌افکن‌های روسی با عبور از ایران «مواضع داعش» در سوریه را بمباران کردند


 توپولوف ۲۲ ام ۳
توپولوف ۲۲ ام ۳

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شش فروند از بمب‌افکن‌های دوربرد نیروی هوایی این کشور با عبور از آسمان ایران و عراق مواضع داعش در سوریه را بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، بمب‌افکن‌های توپولوف ۲۲ ام ۳ از یک پایگاه هوایی در روسیه برخاستند و مناطقی را دیرالزور سوریه بمباران کردند.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید این بمب‌افکن‌های استراتژیک مواضع و انبار مهمات گروه داعش در دیرالزور سوریه را به ‌شدت بمباران کرده‌اند.

روسیه برای اسکورت این بمب‌افکن‌ها، هواپیماهای سوخو ۳۰ اس ام و سوخو ۳۵ اس، از پایگاه حميميم لاذقیه به پرواز درآمدند.

این حملات در حالی انجام شده که مذاکرات دو روزه صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان در روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه در جریان است. در این مذاکرات ۱۵ گروه معارض سوری شرکت دارند که در آتش‌بس پیشنهادی روسیه و ترکیه مشارکت داشته‌‌اند. گروه داعش و جبهه‌النصره شامل این آتش‌بس نمی‌شود.

این مذاکرات با مشارکت دولت‌ سوریه، روسیه، ترکیه، ایران و استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد، برگزار می‌شود. سفیر آمریکا در قزاقستان نیز در نشست آستانه حضور دارد.

ایران و نیروهای متحدش در منطقه به همراه روسیه از دولت بشار اسد در سوریه حمایت می‌کنند. در مقابل ترکیه از برخی گرو‌ه‌های معارض سوری حمایت می‌کند.

ایران پیش از این نیز مجوز استفاده از آسمان خود را به ارتش روسیه داده بود. پرتاب موشک‌های کشتی‌های روسی از دریای خزر و نیز استفاده از پایگاه نوژه از جمله این موارد بوده است.

از زمان ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون، آنچنان که استفان دی‌‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه تخمین زده بیش از ۳۰۱ هزار هزار نفر کشته شده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG