لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

روسیه: پیامدهای حمله به ایران به خاورمیانه ختم نمی‌شود


روسیه روز پنجشنبه بار دیگر نسبت به حمله احتمالی به ایران هشدار داد و گفت چنین اقدامی ثبات کل منطقه را برهم می‌زند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس گفت: «ما به آنهایی که اِبایی از راه‌های نظامی ندارند یا آنهایی که دست کم به طور جدی درباره چنین راه‌هایی بحث می‌کنند هشدار می‌دهیم که چنین اقدامی، مهلک و به معنای دقیق کلمه ویرانگر برای ثبات منطقه خواهد بود و شوک‌های بزرگی به حوزه‌های امنیتی و اقتصادی وارد خواهد کرد که پژواک آن بسیار فراتر از منطقه خاورمیانه خواهد رفت.»

معاون وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «نمی‌توان اجازه چیزی را داد.»

این اظهارات در حالی است که گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که دولت بنیامین نتانیاهو، گزینه حمله به ایران را به طور جدی بررسی می‌کند. این هفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حتی اظهار داشت که جامعه جهانی باید برای ایران خط قرمز مشخص کند تا احتمال گزینه نظامی کمتر شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه همچنین اظهار داشت که هیچ نشانه‌ای دال بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

معاون وزارت خارجه روسیه گفت: «ما هنوز هیچ شاهدی که نشان دهد یک بعد نظامی در برنامه اتمی ایران وجود دارد، ندیده‌ایم. هیچ شاهدی.»

سرگئی ریابکوف افزود: «ما نظر متفاوتی داریم. به این معنی که موادی اتمی وجود دارند که ایران آنها را تولید می‌کند و تحت کنترل بازرسان و (دیگر) متخصصان آژانس است. این مواد هسته‌ای برای مصارف نظامی تبدیل نشده‌اند که آژانس هم به طور رسمی آن را تایید کرده‌ است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعدد خود ضمن انعکاس بازرسی‌های این نهاد از تاسیسات اتمی ایران گفته است که نمی‌تواند تایید کند که ماهیت برنامه اتمی ایران صلح‌آمیز است.

معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که ایران باید فعالانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنند و اعتماد جامعه جهانی را به برنامه اتمی خود بازگرداند.

سرگئی ریابکوف تصریح کرد: «اعتماد کامل در این باره وجود ندارد؛ همه مسائل حل نشده‌اند و کارهای زیادی است که باید انجام شود.»

این مقام روس تاکید کرد که مسکو خواهان پیشرفت بیشتر در گفت‌وگوی ایران با گروه ۱+۵ است.

وی با اشاره به دور آخر مذاکرات هسته‌ای که در مسکو بزگرار شد، اظهار داشت که روسیه به طور فعال در این مذاکرات شرکت کرده و گفت که پس از نشست مسکو تماس‌ها قطع نشده و در سطوح دیگر ادامه یافته است.

معاون وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: «با این حال این تلاش‌ها باید تشدید شود چراکه در تحلیل نهایی، اگر این وضعیت که پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را فراگرفته، حل‌وفصل نشود، و اگر در اوضاع تغییر مطلوبی حاصل نشود، این روند افرایش تنش‌ها بار دیگر پدیدار خواهد شد.»

این مقام روس همچنین گفت که تحریم‌های یکجانبه آمریکا مغایر با قوانین بین‌المللی است.

روسیه تاکنون به چهار قطعنامه تحریمی ایران رای مثبت داده است اما با این حال آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه‌ای خارج از چارچوب شورای امنیت علیه ایران وضع کرده‌اند که روسیه به آن اعتراض دارد.

وی گفت: «ما نمی‌توانیم با استفاده فرامرزی از قوانین آمریکا موافقت کنیم.... از نظر ما چنین روش‌هایی نقض فاحش اصول قوانین بین‌المللی است.»

ریابکوف با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان ملل باید منشور آن را رعایت کنند، اظهار داشت: «تنها هنگامی که تهدیدی فوری متوجه صلح و امنیت جهانی باشد، به بند هفتم منشور سازمان ملل که به اقدامات تحریمی می‌پردازد، می‌توان متوسل شد.»

وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که سرگئی ریابکوف با سفیر فرانسه در مسکو به طور مفصل درباره برنامه اتمی ایران گفت‌وگو کرده است.
XS
SM
MD
LG