لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

روسیه: تا جزئیات «توطئه ترور» سفیر سعودی را ندانیم، اظهار نظر نمی‌کنیم


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد مسکو تا هنگامی‌ که در جریان توضیحات طرح ترور ادعایی سفیر سعودی در واشینگتن قرار نگیرد، درباره آن اظهار نظر نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف به خبرگزاری اینترفکس گفت: «کارشناسان برای توضیح این وضعیت خواهند آمد، آنها یا اعزام شده‌اند یا عنقریب اعزام خواهند شد. ما هنوز توضیحات آنها را نشنیده‌ام و پیش از شنیدن توضیحات ما هیچ چیز دیگری نخواهیم گفت.»

پیش از این ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود، هیاتی برای ارائه جزییات «توطئه ترور» سفیر عربستان سعودی از سوی ایران، به روسیه رفته است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه هیات‌های آمریکایی همچنین به ترکیه و چین نیز رفته‌اند تا این پرونده را با مقام‌های آن کشورها در میان بگذارند.

با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید که کارشناسان «هنوز با کسی ملاقات نکرده‌اند.»

ایالات متحده، ایران را متهم کرده که منصور ارباب سیار (آمریکایی ایرانی تبار) و غلام شکوری (منتسب به سپاه قدس) قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبير سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند.

در حالی که مقام‌های بلندپایه ایرانی، ادعای مطرح شده علیه ایران را رد کرده‌اند، مقام‌های آمریکایی و از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، تاکید دارند که مدارک قانع کننده‌ای علیه ایران در دست دارند.

روز دوشنبه، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، بنا به درخواست عربستان سعودی، پرونده ایران را به شورای امنیت فرستاد.

عربستان روز شنبه به طور رسمی از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته بود که شورای امنیت را در جریان «توطئه شنیع سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا» بگذارد.

از سوی دیگر علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه، اعلام کرد که ایران از آمریکا خواسته است اطلاعات مربوط به افراد دستگیر شده را با تهران در میان بگذارد تا مورد بررسی قرار گیرد.

علی‌اکبر صالحی گفت: «ما با صبر و حوصله با این موضوع برخورد می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد هر مسئله‌ای را حتی اگر ساختگی باشد ولی افکار عمومی را مشوش کرده باشد بررسی کند.»

هفته گذشته، آمریکا «طرح ترور» سفیر سعودی در واشینگتن را با اعضای شورای امنیت در میان گذاشت و آن گونه که خبرگزاری‌ها به نقل از دیپلمات‌ها گزارش دادند به ویژه آمریکا و فرانسه از موضع آمریکا در قبال ایران حمایت کرده بودند؛ درهمان هنگام ویتالی چورکین، نماینده روسیه گفته بود که مسکو پس از بررسی این اتهام موضعگیری خواهد کرد؛ چین نیز موضعی مشابه روسیه در نشست شورای امنیت اختیار کرده بود.

همزمان با طرح این اتهام، فعایت مقام‌های آمریکایی برای افزایش تحریم‌های ایران و حتی گسترش بانک مرکزی نیز افزایش یافته است.

روز یکشنبه، اما، ایان فاینستاین سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا، نسبت به افزایش تنش میان ایران و آمریکا هشدار داد و گفت دو کشور در مسیر رویارویایی و برخورد گام برمی‌دارند.

به گفته این سناتور آمریکایی، ایالات متحده باید بدون توسل به جنگ به دنبال افزایش تحریم‌های ایران باشد.

اتهام طرح‌ریزی ترور سفیر عربستان ، از سوی برخی از «مقام‌های» سیاسی و امنیتی سابق و کنونی آمریکا و نیز شماری از تحلیلگران با تردید‌هایی مواجه شده است و مقام‌های ایرانی نیز عمدتا با بیان دوباره این تردیدها اتهامات آمریکا را رد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG