لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

ماجرای عکس‌های سربازان روس در سوریه


ماجرای افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه، به یکی از مباحث مطرح در محافل سیاسی و نظامی بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شده است. در حالی که روسیه تاکید می‌کند حضور مستشاران نظامی‌اش در سوریه مساله‌ای عادی و محرمانه نیست و می‌گوید به نظام بشار اسد به منظور «مبارزه با تروریسم» کمک تسلیحاتی می‌کند، اما برخی مقام‌های آمریکایی، از افزایش «نگران‌کننده»شمار نظامیان روس حاضر در سوریه سخن می‌گویند؛ حضوری که به گفته ناظران، احتمالا برای حمایت از نظام بشار اسد در مقابل مخالفانش باشد.

در میانه این بگومگوی سیاسی، سربازان روس، عکس‌های جدیدی از خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که آنها را در شهرها، شهرک‌ها و روستاهای سوریه نشان می‌دهد.

سایت by24.org ویژه اخبار روسیه سفید (بلاروس) که می‌گوید توسط خبرنگاران مستقل مدیریت می‌شود، گزارشی در این باره منتشر کرده که در بسیاری از رسانه‌های منطقه بازتاب داشت.

این سایت که حدود ۴۰ عکس منتشر شده توسط سربازان روس در سوریه

در شبکه‌های اجتماعی را باز نشر کرده، نوشته است: «سربازان روس بار دیگر نشان داده‌اند که نمی‌توانند محرمانه بودن ماموریت‌های خود را حفظ کنند و قادر نیستند جلوی هوس خود را به شبکه‌های اجتماعی بگیرند.»

به نظر می‌رسد سربازان روس هنگام انتشار عکس‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، مرتکب اشتباهی فنی شده‌اند. آنها گزینهLocation را که نشانگر موقعیت جغرافیایی آنها است، غیر فعال نکردند. علاوه بر این، پشت زمینه برخی عکس‌ها، نشان می‌دهد که در سوریه هستند.

برای نخستین بار «نیکولای ماخنو» وبلاگ نویس روس به اشاره به این موضوع، درباره کشف خود در شبکه اجتماعی روسی زبانvk.com که «فیسبوک» روسیه به شمار می‌آید نوشت. بنا بر نوشته این وبلاگ‌نویس، سربازان روس که ده‌ها عکس را از خود در این شبکه اجتماعی منتشر کرده‌اند، گزینه Location را در موبایل‌های خود، غیر فعال نکرده بودند.

عکس‌هایی که سربازان روس در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، نه تنها نشانگر موقعیت جغرافیای آنها است، بلکه نشانه‌هایی از حجم نیروها را هم در بر دارد. پیشتر می‌شد درباره کارشناسان و نیروهای آموزشی روس سخن گفت

اما اکنون عکس‌ها نشانگر واحدهای کاملی با جنگ‌افزارها و تجهیزات‌شان است. عکس‌ها هم چند جبهه همچون حمص، حماه، لاذقیه، دمشق و عین سودا را نشان می‌دهد.

با بررسی این عکس‌ها راحت‌تر می‌توان درباره چگونگی این نیروها به سوریه نتیجه گیری کرد. به نظر می‌رسد بخش بزرگتر از راه دریا به وسیله کشتی‌های روس به بندر طرطوس سوریه می‌رسند و بقیه هم به وسیله هواپیما.

رسانه‌های روسی و جهانی در چند روز گذشته، خبرهایی درباره ورود نیروهای نظامی روس به نبردهای سوریه و مشارکت آنها در جنگ علیه مخالفان حکومت اسد منتشر کردند. این خبرها در صورت صحت، نشانگر تغییر کیفی نقش روسیه در بحران سوریه است.

روزنامه بریتانیایی «تایمز» به گزارشی پخش شده از تلویزیون دولتی سوریه اشاره کرده که عملیات نیروهای دولتی را نشان می‌دهد اما در این گزارش، فرمان‌های صادره به زبان روسی شنیده می‌شود.

این گزارش همچنین خودروهای زرهی جدید روسی A82 دیده می‌شود که روسیه استفاده از آن‌ها در در سال ۲۰۱۳ آغاز کرده است و پیش از آن به سوریه ارسال نشده بود.

پس از آن سایت روزنامه اسرائیلی یدعوت احارنوت به نقل از منابع دیپلماتیکی که هویتشان را فاش نکرده، گزارش داد که روسیه در پی اعزام چند هزار سرباز به سوریه به منظور جنگ با شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» است.

دمیتری پیشکوف مشاور رئیس جمهوری روسیه این گزارش‌ها را به طور رسمی رد کرد.

پیش از این نیز سربازان روس عکس‌های خود در اوکراین را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند. با این وجود کرملین اصرار داشت که «سربازان روس در اکراین حضور ندارند.»

XS
SM
MD
LG