لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

اتفاقات فیلم «رستاخیز» در گفت‌وگو با رئیس شورای صنفی نمایش


 ابوالحسن داودی
ابوالحسن داودی

با آنکه انتظار می‌رفت با تعویق قطعی اکران فیلم «رستاخیز» حاشیه‌های مربوط به این فیلم فروکش کند اما هفته گذشته اظهارنظر برخی مقامات بار دیگر بحث درباره این فیلم را در فضای رسانه‌ای ایران مطرح کرد.

اظهارنظر غیرمترقبه درباره این فیلم از سوی سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، بیان شد که گفت وزارت ارشاد در تعویق اکران فیلم رستاخیز عجله کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

این مقام نظامی سپاه پاسداران همچنین تجمع‌کنندگان مقابل یکی از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم رستاخیز در نخستین روز اکرانش را وابسته به جریانی که «اسلام آمریکایی» خواند، دانست.

در اظهار نظر دیگری علی جنتی، وزیر ارشاد هم تجمع برگزار شده را مربوط به رقیبان سینمایی فیلم رستاخیز دانسته و گفته افراد حاضر در آن، انگیزه مذهبی نداشتند. باوجود این اظهارنظرها، هنوز تکلیف اکران این فیلم مشخص نیست.

رستاخیز
رستاخیز

ابوالحسن داودی، فیلمساز و رئیس شورای صنفی نمایش در تحلیل شرایط پیرامون فیلم رستاخیزمی‌گوید صحبت‌های اخیر می‌تواند امیدواری‌ها نسبت به اکران فیلم رستاخیز را افزایش دهد:

«به هر حال ما هم امیدواریم. فیلم رستاخیز یکی از فیلم‌های شاخص سال‌های اخیر است که حداقل ده سال وقت برای ساختش صرف شده و سازندگانش و به خصوص شخص آقای درویش همه مراحل شرعی و عرفی و همه کارهایی را که باید انجام می‌دادند و همچنین مهمتر از همه، تمام مراحل قانونی فیلم را به درستی طی کرده‌اند. بنابراین چنین برخوردی که وزارت ارشاد رابطه‌ها و قانونمندی خودش را رعایت کند و بعد آن را زیر پا بگذارد، قبل از هر چیز باعث می‌شود که همه این ضوابط قانونی که اهالی سینما به هر حال مسئول هستند و آن را در طول این سالها رعایت کرده‌اند، زیر پا گذاشته شود. پس هر اتفاقی که منتج به این شود که ما بتوانیم حرمت این مراحل قانونی را رعایت کنیم خب طبعا‌ً‌ مورد استقبال همه اهالی سینما خواهد بود.»

در هفته‌های اخیر با متوقف شدن اکران فیلم رستاخیز، بار دیگر وزارت ارشاد هدف انتقادهای سینماگرانی قرار گرفته که نسبت به عقب‌نشینی این وزارتخانه از مجوزهای صادر شده‌اش معترض هستند. پیشتر هم وزارت ارشاد در برابر فشارهای برخی نمایندگان مجلس باوجود صدور پروانه نمایش برای چند فیلم از اکران آنها خودداری کرده بود.

ابوالحسن داودی در تحلیل دلایل تکرار این گونه تصمیمات وزارت ارشاد می‌گوید:

«به نظرم بعضی وقت‌ها محافظه‌کاری‌ها و در مواردی شاید در رده‌های مدیریتی مختلف سعی می‌کنند که این مسئولیت یعنی مسئولیت قانونی را تا انتها پیش نبرند و به همین دلیل هم گاهی چنین مواردی پیش می‌آید. تأثیر و ضرر این تصمیمات هم به کل سینما می‌رسد.»

شورای صنفی نمایش نهاد ناظر بر اکران سینماها و برنامه‌ریز نمایش فیلم‌هاست. ابوالحسن داودی که رئیس این شوراست درباره اختیارات این شورا در مواردی مانند شرایط فیلم رستاخیز می‌گوید صدور مجوز نمایش فیلم‌ها در اختیار وزارت ارشاد است:

«مهم‌ترین کار شورای صنفی نمایش، نظارت و توازن بخشیدن به مسیر اکران فیلم‌ها است. همچنین نظارت بر این مسئله که تا آنجا که امکان دارد عدالت بر اکران حاکم شود. اما یک مواردی هست که وزارت ارشاد بر اساس آیین‌نامه هیئت وزیران می‌تواند با حکم حکومتی تصمیماتی را بگیرد و به هر حال شورا هم ملزم به انجام آن است. تصمیم درباره فیلم رستاخیز هم جزو این موارد است. ارشاد این حق را دارد که از نمایش یک فیلم جلوگیری کند و یا اجازه نمایش آن را ندهد. اما به هرحال باید حدود قانونی آن را رعایت کند و نسبت به آن هم توضیح داشته باشد.»

در اکران سینماها ادامه فروش پایین فیلم «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» این هفته شورای صنفی نمایش را مجبور کرد تا فیلم دیگری را جایگزین آن نماید. به گفته این شورا از روز چهارشنبه فیلم«قندون جهیزیه» ساخته علی ملاقلی‌پور با بازی اکبر عبدی، صابر و نگار جواهریان در گروه سینمایی زندگی اکران می‌شود. این فیلم مضمونی طنزآمیز درباره تلاش یک زوج جوان برای ماندن در خانه‌ای دارد که موعد اجاره‌اش به پایان رسیده است.

در سایر گروه‌های سینمایی قرار است فیلم‌های باقی مانده از هفته‌های گذشته به اکران‌شان ادامه دهند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG