لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

شرکت پتروشیمی ساسول آفریقای جنوبی ایران را ترک کرد


 مجتمع پتروشیمی ماهشهر
مجتمع پتروشیمی ماهشهر
شرکت ساسول آفریقای جنوبی که یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی جهان است، اعلام کرد که سهام ۵۰ درصدی‌اش در شرکت آریا ساسول پلیمر ایران را به یک طرف ایرانی فروخته و دیگر هیچ سرمایه‌ای در ایران ندارد.

خبرگزاری بلومبرگ دوشنبه ۲۸ مردادماه گزارش داد که این شرکت توضیح نداده که سهام ۵۰ درصدی خود در شرکت ایرانی را به چه قیمتی فروخته است؛ اما این شرکت طی بیانیه‌ای تصریح کرده که کل سهام به شرکت «مِین استریت ۱۰۹۵» وابسته به یک طرف سرمایه‌گذار ایرانی در آفریقای جنوبی فروخته شده است.

شرکت ساسول یکی بزرگترین تولیدکننده سوخت موتوری از زغال سنگ در جهان است.

ساسول که مقر آن در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است، از نوامبر سال ۲۰۱۱ مشغول مذاکرات برای واگذاری سهام خود در ایران بود.

اخیرا خبرگزاری رویترز نیز از کاهش صادرات مواد پتروشیمی تولیدی این شرکت مشترک ایرانی-آفریقای جنوبی بخاطر تحریم‌ها خبر داده بود. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه نفت و محصولات نفتی ایران اعمال کرده‌اند.

پتروشیمی آریا ساسول با مشارکت ۵۰ درصدی شرکت‌های ساسول آفریقای جنوبی و شرکت پتروشیمی پارس و با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در سال ۸۲ در منطقه عسلویه احداث شد.

ساسول در ژوئن سال جاری اعلام کرد که مذاکرات برای واگذاری سهام این شرکت در ایران کندتر از حد پیش‌بینی شده به پیش می‌رود.

بر اساس گزارش گمرک، صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته خورشیدی نسبت به سال قبل آن ۳۳ درصد کاهش یافته و در چهار ماه اول سال جاری نیز نسبت به دور مشابه در سال گذشته بیش حدود ۱۵ درصد افت نشان می‌دهد.

بلومبرگ می‌نویسد که این شرکت آفریقای جنوبی ارزش سهام خود در شرکت آریا ساسول را برای نیمه دوم سال ۲۰۱۲، حدود ۱۹۵ میلیون دلار در ماه فوریه کاهش داد. این شرکت در ۳۰ ژوئن نیز ارزش سهام خود را حدود ۱۶۰ میلیون دلار دیگر تنزل داد که باعث کاهش ارزش سهام شرکت آفریقای جنوبی در شرکت آریا ساسول به حدود ۲۲۰ میلیون دلار (۲٫۳ میلیارد رند) تا اول ماه جاری میلادی شد.
XS
SM
MD
LG