لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

عربستان گاه‌شمار میلادی را جایگزین تقویم هجری قمری کرد


وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی عربستان سعودی، از یکشنبه ۲ اکتبر، برای نخستین‌بار از زمان تاسیس این کشور در ۸۶ سال پیش، استفاده از گاه‌شمار میلادی را به جای تقویم هجری قمری استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، این اقدام بنا بر مصوبه هیئت دولت عربستان سعودی صورت می‌گیرد.

پیش از این تمام سازمان‌های دولتی در تعاملات خود و پرداخت حقوق‌ها، بر تقویم هجری قمری تکیه داشتند.

یکی از مدیران بلندپایه دولتی سعودی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته است: «با آغاز عمل برپایه تقویم میلادی، همه کارمندان هر ساله حدود نیمی از حقوق یک ماه خود را از دست می‌دهند».

سال هجری قمری، ۱۱ روز از سال میلادی کمتر است. پس از اجرای مصوبه، حقوق کارمندان ۲۵ ماه میلادی پرداخت می‌شود. پیش از این حقوق کارمندان ۲۵ ماه قمری به حسابشان واریز می‌شد.

عربستان سعودی تنها کشوری بود که از تقویم هجری قمری استفاده می‌کرد.

این مصوبه در ادامه سلسله از تصمیم‌هایی است که دولت عربستان سعودی اخیرا گرفته است.

دوشنبه گذشته دولت عربستان سعودی، از برخی از مزایای کارمندان دولتی که شمار آنها به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد کاست. همچنین لغو برخی از اضافه‌حقوق‌ها و پاداش‌ها را تصیب کرد. حقوق وزرا و کارمندانی که در رتبه اداری آنها هستند نیز ۲۰ درصد و حقوق اعضای مجلس شورا، ۱۵ درصد کاهش یافت.

این اقدام‌ها به منظور مقابله با بحران اقتصادی است که عربستان سعودی با آن روبرو است. دولت این کشور پیش‌بینی کرده که سال مالی جاری، با کسری بودجه ۸۷ میلیارد دلاری مواجه خواهد بود. کسری بودجه این کشور د سال گذشته، بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار بود. ادامه کاهش قیمت نفت و هزینه‌های جنگ نظامی در یمن، از جمله مواردی هستند که بر بودجه عربستان سعودی فشار می‌آورد.

XS
SM
MD
LG