لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

عربستان هرگونه تماس با اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران را رد کرد


 بندر بن سلطان رئیس اطلاعات سعودی
بندر بن سلطان رئیس اطلاعات سعودی
وزارت امور خارجه عربستان سعودی گزارش روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز درباره طرح مشترک ریاض و تل آویو برای حمله نظامی به ایران را تکذیب کرد.

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز ۲۶ آبان در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک که خواستند هویتشان فاش نشود مدعی شده که عربستان سعودی به نیروی هوایی اسرائیل اجازه داده است که از حریم هوایی خود برای حمله احتمالی به ایران استفاده کند.

بنا بر ادعای ساندی تایمز، در توافقی که طی هماهنگی میان سازمان اطلاعات اسرائیلی (موساد) و مسئولان بلندپایه امنیتی سعودی حاصل شده است، عربستان سعودی کمک‌های دیگری از راه هواپیماهای بدون سرنشین، هلیکوپترهای امدادی و هواپیماهای سوخت‌رسان، به اسرائیل در صورت حمله به ایران، ارائه خواهد داد.

این روزنامه بریتانیایی به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشته است: «به محض امضای توافق اتمی با ایران در ژنو، گزینه نظامی روی میز قرار خواهد گرفت. سعودی‌ها به شدت احساس خشم می‌کنند و آماده هستند هر کمکی که لازم باشد، به اسرائیل ارائه دهند.»

قرار است مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ چهارشنبه ۲۹ آبان از سر گرفته شود.

پس از انتشار این گزارش، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه این کشور نوشت: «در اشاره به خبر منتشر شده در روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز که ادعای وجود تماس‌هایی میان سعودی و اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می‌شود آنچه که در این روزنامه آمده، از پایه و اساس صحت ندارد.»

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه عربستان سعودی که نامش ذکر نشده، تاکید کرده است که هیچ «رابطه یا تماسی میان سعودی و اسرائیل به هیچ نحوی دو در هیچ سطحی وجود ندارد».

در روزهای گذشته و در ارتباط با مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ که به گفته دو طرف، شاهد پیشرفت‌هایی بوده است، کشورهای عربی خلیج فارس، نگرانی‌های خود را از این روند اعلام کرده‌اند.

پیشتر روزنامه سعودی عکاظ در یادداشتی که یکشنبه ۱۹ آبان منتشر کرد، با بیان اینکه «همه نشانه‌ها تاکید می‌کند که نظام ایران در پی دستیابی به جنگ افزارهای اتمی است»، نوشته بود: «توافق پیش رو به هر شکل باشد، ما تاکید می‌کنیم که شش قدرت جهان (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) اولین کشورهایی خواهند بود که هزینه این توافق را پرداخت خواهند کرد و نتیجه آن را در آینده نزدیک خواهند دید.»

همزمان با این تحولات، بی‌بی‌سی انگلیسی گزارشی درباره عزم عربستان سعودی برای خرید موشک‌های مجهز به کلاهک‌های اتمی از پاکستان منتشر کرد.

البته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، شامگاه دوشنبه ۲۰ آبان ماه با حضور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم صدا و سیمای سراسری، تلاش کرد این نگرانی را رفع کند.

ظریف اعلام آمادگی کرد که از کشورهای حاشیه خلیج فارس دیدار کند.
XS
SM
MD
LG