لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

شکایت عربستان از ایران به اتهام «نقض حریم دریایی»


عربستان سعودی از ایران به دلیل آنچه «نقض حریم تاسیسات نفتی دور از ساحل» خود در منطقه شرقی خواند، به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

این در حالی است که چند روز گذشته ایران از توقیف یک شناور سعودی در آب‌های ساحلی استان بوشهر خبر داده بود.

روزنامه عکاظ به نقل از عبدالله المعلمی نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد نوشته است که ریاض شکایت نامه‌ای از تهران تسلیم‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل کرده که در آن «نقض توافق نامه‌های مرزی و معاهده‌های رسمی» میان دو کشور را ذکر کرده است.

المعلمی در سخنان خود ‌می‌گوید: «با وجود تمام آنچه که ایران انجام می‌دهد اما سعودی از جامعه جهانی برای متوقف کردن این تجاوز‌ها و نقض مرزهای دریایی و هوایی‌اش درخواست مداخله نکرده است.»

او ادامه داد که عربستان سعودی در حال بررسی گام‌های عملی برای مواجهه با این مساله است.

المعلمی با تاکید بر «حق پاسخگویی کشورش به این تجاوز‌ها از راه اقدامی که آن را مناسب تشخیص می‌دهد» گفت که جلسه سازمان ملل متحد تنها برای «در جریان گذاشتن مسئولان این سازمان بین‌المللی نسبت به این تجاوز‌ها» بوده است.

او افزود: «پیامی تسلیم دبیرکل سازمان ملل متحد کردم که حاوی جزئیات نقض توافقنامه‌ها و معاهده‌های رسمی میان ایران و سعودی است.»

به گفته نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، ورود هلیکوپترهای ایرانی به حریم هوایی سعودی در خلیج فارس و پرواز چند باره آنها بر فراز حوزه گازی در حصبه، ورود دو قایق تندروی نظامی ایرانی به مرزهای آبی سعودی و توقیف کشی وابسته به شرکت آرامکو سعودی توسط نیروی دریایی ایران، موارد توضیح داده شده در نامه به ‌بان گی مون هستند.

نماینده سعودی گفت که از ‌بان گی مون خواسته تا این پیام را در اختیار تمام اعضای سازمان ملل متحد قرار دهد که هفته گذشته با این خواسته موافقت شد.

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد در جلسه این سازمان گفته بود که کشورش برای حمایت از آب‌ها و حوزه‌های نفتی خود به حق پاسخگویی از راه هر اقدامی که مناسب می‌بیند، پایبند است.

او با بیان اینکه وزارت امور خارجه عربستان سعودی، در این زمینه پیامی به وزارت امور خارجه ایران ارسال کرده، گفت که ریاض مقام‌های ایرانی را مسئول همه پیامدهای احتمالی رفتارهای خود می‌داند.

اعلام خبر شکایت عربستان سعودی از ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی صورت گرفته است که پیشتر فرمانده دریابانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور عربستانی که وارد آب‌های ایران شده بود، خبر داده بود.

سرهنگ قلندر لشکری فرمانده دریابانی استان بوشهر ۱۷ آبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا در این باره گفته بود: «مرزبانان آبی ما در راستای حفاظت از مرزهای آبی کشور متوجه حضور یک فروند شناور متجاوز در آب‌های بوشهر شدند که با اقدامات لازم این شناور توقیف شد.»

او با بیان اینکه ۵ نفر از خدمه این شناور توسط نیروهای دریابانی بازداشت و به منظور طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند تاکید کرد: «این افراد متجاور به قصد صید غیر مجاز وارد آب‌های ایران شده بودند که بلافاصله توسط نیروهای ما بازداشت شدند.»
XS
SM
MD
LG