لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

رویترز: پیشنهادهای میلیاردی سعودی به روسیه برای قطع کمک به اسد


 ولادیمیر پوتین و بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سعودی
ولادیمیر پوتین و بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سعودی
خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در خاورمیانه و دیپلمات‌های غربی نوشته است که عربستان سعودی مشوق‌هایی اقتصادی به روسیه پیشنهاد کرده تا در ازای آن، مسکو از میزان حمایت خود از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بکاهد.

این منابع گفته‌اند که شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات سعودی هفته گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، این مشوق‌ها را پیشنهاد داده است.

روسیه به نظام بشار اسد کمک تسلیحاتی می‌کند و به همراه چین، سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار بر این نظام را وتو کرده است.

منابعی در اپوزیسیون سوریه که به عربستان سعودی نزدیک هستند، گفته‌اند که بندر بن سلطان پیشنهاد خرید تجهیزات نظامی از روسیه به قیمت ۱۵ میلیارد دلار را ارائه داده است.

همچنین گفته شده که ریاض آماده است تضمین کند کشورهای عربی خلیج فارس رقیب روسیه در صادرات گاز به اروپا نشوند.

این منابع افزوده‌اند که عربستانی سعودی در مقابل از مسکو می‌خواهد حمایت‌های خود را از بشار اسد کاهش دهد و از صدور قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ممانعت نکند.

یک منبع آگاه در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هم در مصاحبه با خبرگزاری رویترز این خبر را تایید کرده و گفته است که شاهزاده بندر پیشنهاد خرید مقادیر زیادی جنگ افزار از روسیه را ارائه داده است.

یک منبع لبنانی نزدیک به سعودی نیز گفته است جلسه بندر بن سلطان و پوتین، چهار ساعت به طول انجامید. او افزود: «سعودی‌ها از نتیجه این جلسه خشنود بودند.»

منابع دیپلماتیک می‌گویند که پاسخ اولیه پوتین به پیشنهاد بندر بن سلطان قاطع نبود. اگر چه یک منبع دیپلماتیک عربی که در خاورمیانه حضور دارد، بعید دانسته که رئیس جمهوری روسیه بخواهد نقشی را که مسکو اکنون در خاورمیانه ایفا می‌کند، با قرارداد بزرگ تسلیحاتی عوض کند.

اما دیپلمات‌هایی دیگر می‌گویند که پیش از سفر بندر بن سلطان به مسکو، روسیه بر بشار اسد فشار آورد تا اجازه حضور گروه تحقیق در اسلحه شیمیایی سازمان ملل متحد را در سوریه صادر کند. این گروه قرار است هفته آینده به سوریه سفر کند.

یک دیپلمات درباره دیدار پوتین و بندر بن سلطان گفته است: «این یکی از نشست‌های محرمانه‌ای بود که از تلاش‌های دیپلماتیک علنی درباره سوریه، اهمیت بیشتری داشت.»

یکی از شخصیت‌های برجسته در اپوزیسیون سوریه هم گفته است که پیش از این جلسه، تماس‌ها میان عربستان سعودی و روسیه چند برابر شده بود.

او در این باره به خبرگزاری رویترز گفته است: «بندر بن سلطان تلاش کرد در دو مورد از نگرانی‌های اصلی روسیه بکاهد؛ یک مورد مربوط به اسلامگرایان افراطی است که جانشین اسد خواهند شد و مورد دیگر تبدیل شدن سوریه به محل عبور گاز کشورهای خلیج فارس به ویژه قطر به اروپا است که می‌تواند باعث کاهش صادارات گاز روسیه شود.»

او افزود: «بندر بن سلطان پیشنهادهایی برای افزایش همکاری نظامی و اقتصادی عربستان سعودی با مسکو ارائه داده است.»

عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی مخالفان بشار اسد است. این در حالی است که روسیه در دو سال اخیر به فروش اسلحه به سوریه ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG