لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

عربستان: نفت ۶۰ دلاری دور از انتظار نیست


 خالد الفالح وزیر نفت سعودی
خالد الفالح وزیر نفت سعودی

عربستان سعودی دوشنبه ۱۹ مهرماه اعلام کرد رسیدن قیمت نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه تا پایان سال جاری «غیرقابل تصور» نیست، اما کاهش شدید تولید نیز ممکن است به بازار شوک وارد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر نفت عربستان، خالد الفالح، در سخنرانی در کنگره جهانی انرژی که در استانبول در حال برگزاری است اعلام کرد که قیمت نفت هر چه باشد این کشور در شرایط خوبی برای اجرای برنامه چشم‌انداز تحول اقتصادی برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد.

هفته گذشته قیمت نفت در بازار نیویورک نخستین بار از ماه ژوئن تاکنون از ۵۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت.

این اتفاق پس از آن رخ داد که عربستان به عنوان عضو اوپک در ماه گذشته نخستین بار در هشت سال اخیر با کاهش تولید این سازمان موافقت کرد.

الفالح می گوید «عرضه و تقاضا در حال همگرایی هستند. غیر قابل تصور نیست که قیمت نفت تا پایان سال به ۶۰ دلار (در هر بشکه) برسد. اما چشم من به قیمت نیست بلکه به عرضه و تقاضاست».

او همچنین گفت اوپک نباید آنقدر محدودیت ایجاد کند تا شوک به بازار وارد شود. ما نمی‌خواهیم شوک به بازار صدمه وارد کند.

الفالح اذعان کرد که عربستان در دورانی که قیمت نفت بالا بود کمی «تن آسا و از خودراضی» شده بود. اما گفت اکنون این کشور کاملا به اجرای برنامه تحول اقتصادی متعهد است.

او گفت عربستان آماده مقابله با هر گونه تغییرات قیمت است. او معتقد است تقاضا برای نفت اقزایش خواهد یافت اما اگر این اتفاق رخ دهد عربستان آماده اقدام است.

به گفته او برنامه تحول چشم انداز ۲۰۳۰ منجر به تقویت و استحکام اقتصاد عربستان می شود. این برنامه شامل فروش بخشی از سهام آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان، می شود که بزرگترین واگذاری سهام در تاریخ این کشور نیز خواهد بود.

روز دوشنبه در ادامه کنگره بین المللی انرژی در استانبول ترکیه، رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، و نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا سخنرانی می‌کنند

قیمت نفت به‌خاطر عرضه مازاد نفت از نیمه دوم سال ۲۰۱۴ تاکنون حدود بیش از دو برابر کاهش یافته است. اخیرا اعضای اوپک توافق کردند که درباره فریز نفتی (تثبیت سطح تولید) در اجلاس آتی اوپک در ماه نوامبر مذاکره کنند.

ایران می گوید که تولید نفت خود را تا چهار میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. این رقم هم اکنون کمتر از ۳.۷ میلیون بشکه در روز است.

XS
SM
MD
LG