لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

منابع سعودی: دعوت ملک عبدالله از روحانی برای سفر به عربستان


 دیدار روحانی و پادشاه عربستان
دیدار روحانی و پادشاه عربستان
یک منبع دیپلماتیک سعودی اعلام کرده است که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی را برای سفر به این کشور و ادای مناسک حج در سال جاری پذیرفته است.

این منبع دیپلماتیک که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری یونایتدپرس گفته است: «رئیس جمهوری ایران به مقام‌های سعودی خبر داد که دعوت خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز را برای ادای فریضه حج در سال جاری پذیرفته است، این فریضه پیش از نیمه اکتبر جاری خواهد بود.»

این منبع افزوده است: «دیدار مهمی میان رهبران سعودی و ایران در مکه مکرمه مقابل کعبه مشرفه صورت خواهد گرفت.»

در همین زمینه، سایت، سایت روزنامه الوطن سعودی با اشاره به اینکه هنوز مقام‌های سعودی به طور رسمی از دیدار ملک عبدالله با حسن روحانی سخن نگفته‌اند، این گمانه‌زنی را مطرح کرده که دیدار مهمی میان این دو برگزار خواهد شد.

این روزنامه، نزدیکی میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر را دارای تاثیرات مثبتی بر روابط میان تهران و ریاض دانست.

پیش از این، میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان در مصاحبه با روزنامه الحیات، از «وجود تمایل» برای نزدیکی در روابط میان ایران و عربستان سعودی، استقبال کرده بود.

سلیمان در این مصاحبه گفته بود که در هنگام حضورش در نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وجود تمایلی برای نزدیکی در روابط میان ایران و عربستان سعودی را لمس کرده است. او خاطرنشان کرده بود: «این نزدیکی نشانه خوبی است و مژده آغازی برای پایان بحران‌های منطقه را می‌دهد. لبنان هم نخستین کشوری بود که از روابط حسنه ایران و سعودی بهره خواهد برد.»

حسن روحانی هفته گذشته، روز ملی عربستان سعودی را به پادشاه این کشور تبریک گفته بود. در این پیام آمده است: «امیدوارم در پرتو وحدت و همدلی و با بهره‌گیری از مشترکات عمیق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، شاهد گسترش روز افزون همکاری‌های برادرانه میان دو کشور باشیم.»

ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر، دوره پر تنشی در روابط میان یکدیگر را گذراندند. بحران سوریه یکی از عمده‌ترین مسائله اختلاف میان دو کشور است. ایران متحد و حامی نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است در حالی که عربستان سعودی، از مخالفان اسد، پشتیبانی سیاسی و تسلیحاتی می‌کند.

بحران بحرین دیگر موارد اختلاف میان ایران و عربستان سعودی است. در مقابل حمایت عربستان سعودی از دولت بحرین و گسیل نیروهای نظامی خود برای کمک در سرکوب معترضان در این کشور، ایران از معترضان حمایت می‌کند.

دو سال پیش نیز مقام‌های آمریکایی از دستگیری «یک ایرانی مرتبط با سپاه قدسي، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران خبر دادند که قصد داشت سفیر عربستان سعودی را در آمریکا ترور کند. مقام‌های ایرانی این اتهام را رد کردند اما به هر حال این اعلام آمریکا، تاثیری منفی بر روابط میان تهران و ریاض گذاشت.

حدود چهار ماه پیش هم وزارت کشور عربستان سعودی از دستگیری یک تیم جاسوسی مرتبط با سازمان‌های اطلاعاتی ایران خبر داد.
XS
SM
MD
LG