لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

درخواست گروهی از چهره‌های آلمانی برای تسهیل انتقال اعضای مجاهدین خلق


اردوگاه آزادی؛ محل اقامت فعلی سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق
اردوگاه آزادی؛ محل اقامت فعلی سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق
گروهی از چهره‌های برجسته آلمانی از ایالات متحده و اروپا خواستند نقل‌مکان ۳۱۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق را که در عراق هستند، تسهیل کنند. آنها نوشته‌اند جان این افراد در عراق در خطر است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این درخواست در کنفرانس «شورای ملی مقاومت ایران» در برلین مطرح شده است که به نوشته آسوشییتدپرس، سازمان مجاهدین خلق شاخه نظامی این شوراست. در حال حاضر اعضای سازمان مجاهدین خلق در «اردوگاه آزادی»، یک پایگاه نظامی آمریکایی سابق در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، مستقر هستند.

هورست تلتشیک، مشاور سابق هلموت کوهل در دوره نخست‌وزیری، گفته است آلمان هزاران پناهنده از سوریه و دیگر مناطق درگیری پذیرفته است، پس می‌تواند اعضای سازمان مجاهدین حلق را نیز بپذیرد.

او گفته است: «چرا این کار این‌قدر دشوار به نظر می‌رسد؟ این یک وظیفه اخلاقی است که تا جایی که ممکن است، عده بیشتری از این افراد را بپذیریم.»

آقای تلتشیک همچنین اشاره کرده است که ۳۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق در حال حاضر اجازه اقامت در آلمان دارند.

گونتر ورهوگن، مقام ارشد سابق در وزارت خارجه آلمان و عضو سابق اتحادیه اروپا، گفته است دولت‌ها به این خاطر به موضوع نقل‌مکان این اعضای سازمان مجاهدین خلق یا فشار آوردن بر عراق در این باره بی‌میل هستند که نگران به خطر افتادن روابط خود با ایران هستند.

بخش عمده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق حدود سه دهه در پایگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف زندگی می‌کردند تا این که در پی ضرب‌الاجل مقامات عراق و توافق با ایالات متحده در سال جاری به پایگاه حریه در حوالی بغداد منتقل شدند.

سازمان مجاهدین خلق سال‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار داشت، اما این کشور در سال ۲۰۱۲ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد که به دنبال آن کانادا نیز دست به اقدامی مشابه زد.

پیشتر نیز در سال ۲۰۰۸ بریتانیا و سال پس از آن، اتحادیه اروپا این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرده بودند.

نخست وزیر آلبانی روز شنبه ۲۶ اسفندماه اعلام کرد که کشورش به ۲۱۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق که در حال حاضر در اردوگاه آزادی در عراق به سر می‌برند، پناهندگی می‌دهد.

سالی بريشا، پس از ديدار با باربارا ليف، معاون وزير خارجه آمريکا، و مارتين کوبلر، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق، و بررسی راه‌های اجرایی این طرح، آن را اعلام کرد.

نخست وزير آلبانی گفته است که اين پيشنهاد به دلايل «بشر دوستانه» ارائه شده است.

با این حال سازمان مجاهدین خلق این دعوت را رد کرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد و ایالات متحده از سازمان مجاهدین خلق خواسته‌اند درخواست آلبانی برای انتقال اعضای این گروه از عراق را قبول کند.

بان گی مون همچنین از دیگر اعضای سازمان ملل خواست راه آلبانی را دنبال کرده و اعضای این گروه را پذیرا باشند.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی بان گی مون با اعلام نظر دبیرکل سازمان ملل گفت: «پیشنهاد آلبانی راه حل مناسبی است و بهتر است گروه مجاهدین خلق آن را قبول کند.»

ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، هم در بیانیه‌ای گفت: «ضمن تشکر از آلبانی، باید از گروه مجاهدین خلق خواست این پیشنهاد سخاوتمندانه را سریعا بپذیرند.»

اردوگاه آزادی در ۲۱ بهمن سال گذشته مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت که این رویداد به کشته شدن دست‌کم پنج نفر از اعضای این سازمان انجامید.

مریم رجوی، از مسئولان ارشد سازمان مجاهدین خلق ایران، روز ۱۰ اسفندماه، از سازمان ملل خواست امنیت اعضای این سازمان در عراق را تضمین کند. به گفته خانم رجوی، اکنون «تنها راه» این است که این اعضا همگی از عراق به ایالات متحده انتقال داده شوند.
یک روز پس از آن که مریم رجوی٬ از مسئولان ارشد سازمان مجاهدین خلق ایران، اعلام کرد که اعضای این سازمان در عراق در معرض «تهدید» هستند٬ سازمان ملل نیز نسبت به امنیت این افراد «عمیقا» ابراز نگرانی کرد.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز در بیانیه‌ای با اعلام این‌ که در چند ماه اخیر اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق در معرض «تهدیدهای بیشتری» قرار گرفته‌اند٬ تأکید کرد که طبق قانون این افراد باید تحت حمایت بین‌المللی قرار بگیرند.
XS
SM
MD
LG