لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

گفت‌‌وگوی تلفنی باقری و اشمید درباره ادامه مذاکرات اتمی


علی باقری، معاون سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون درباره ادامه گفت‌‌وگوهای هسته‌ای تلفنی صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با استناد به گفته‌های سخنگوی خانم اشتون، علی باقری، معاون سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خانم هلگا اشمید، معاون کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه، ۴ آبان، طی گفت‌وگوی تلفنی درباره ادامه مذاکرات دیپلماتیک ایران و گروه پنج بعلاوه یک صحبت کرده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی خانم اشمید با معاون دبیر شورای عالی امنیت ایران درحالی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، «روز دوشنبه از دفتر هلگا اشمید برای گفت‌وگو با وی (علی باقری) تماس گرفته‌اند اما او گفته است که برای دوشنبه وقت ندارد».

این گزارش می‌افزاید که علی باقری همچنین گفت: «ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و در انتظار پاسخ گروه پنج بعلاوه یک به پیشنهادهای خود است.»

ایران چندی پیش یک بسته پیشنهادی به گروه پنج بعلاوه یک تحویل داده است که لغو تحریم‌ها بخشی از این بسته پیشنهادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته گذشته علی اکبر صالحی اعلام کرد که گفت‌وگو با گروه پنج بعلاوه یک برای تعیین تاریخ مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و احتمالا این مذاکرات در ماه نوامبر، یا اواخر این ماه انجام گیرد.

سخنگوی خانم اشتون می‌گوید که خانم اشمید آقای باقری را در جریان مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک که ۲۷ سپتامبر در نیویورک برگزار شد نیز قرار داده است.

هفته گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه سختی را علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب کردند؛ برنامه‌ای که کشورهای غربی می‌گویند پوششی است برای ساخت بمب هسته‌ای، اما ایران تاکید دارد که تنها هدف آن مقاصد صلح آمیز است.

خانم اشتون گفته است که تحریم‌های جدید با هدف «وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکرات» است.

گروه پنج بعلاوه یک، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان، از فوریه سال جاری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران از سر گرفته‌اند و تاکنون چند دور مذاکرات میان طرفین برگزار شده است. آخرین دور مذاکرات در ماه ژوئن در روسیه برگزار شد که به گفته خانم اشتون هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین گفت‌وگوی آقای جلیلی و خانم اشتون ۱۸ سپتامبر در ترکیه بود که خلاصه گزارش این مذاکرات ۲۷ سپتامبر به اطلاع نمایندگان گروه پنج بعلاوه یک در نیویورک رسید.

گفت‌وگو‌ها برای ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی است که خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، ۴ آبان، از قول دیپلمات‌های غربی که نامی از آنها برده نشده است، گزارش داد که ظاهرا ایران با نصب ۶۴۰ سانتریفیوژ جدید در سایت غنی سازی اروانیوم فردو، تعداد سانتریفوژهای این سایت زیرزمینی را به ۲۸۰۰ سانتریفیوژ رسانده است و ظرفیت غنی سازی آن را تکمیل کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده است که پنج نماینده پارلمان این اتحادیه هفته آینده به ایران سفر خواهند کرد. تارجا کرونبرگ رهبر هیات نمایندگان پارلمان اروپا که قرار است به ایران سفر کنند گفته است که این دیدار بخشی از رویکرد دومسیره گفت‌وگو و تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران است که بر تعهد این اتحادیه نسبت به نقض حقوق بشر در ایران و گفت‌وگو با مقام‌ها و نمایندگان جامعه مدنی ایران درباره این موضوع تاکید دارد.
XS
SM
MD
LG