لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

آزمایش‌های تازه بر روی آریل شارون


نقاشی‌ای از اغمای آریل شارون که موجب اعتراض خانواده وی شد.
نقاشی‌ای از اغمای آریل شارون که موجب اعتراض خانواده وی شد.
هفت سال پس از به اغما رفتن آریل شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل، پزشکان اسرائیلی او را در روزهای آینده مورد آزمایش‌های جدید مغزی قرار می‌دهند تا ببینند که آیا تحولی در وضعیت وی بوجود آمده است یا در شرایط «نباتی» خواهد ماند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، برای انجام این آزمایش‌ها که پزشکان متخصص مغز آنها را کم‌نظیر توصیف کرده‌اند، آریل شارون روز پنجشنبه پنجم بهمن، به بیمارستانی که دستگاه‌های ویژه در آن قرار دارد، انتقال یافت.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، شارون به بیمارستان سوروکا در شهر بئرشبع در جنوب اسرائیل برده شده است. این محل با مزرعه‌ای که شارون و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کردند و مدتی نیز دو پسران شارون، پدر به اغما رفته خود را به این مزرعه برگرداندند، فاصله چندانی ندارد.

شارونِ که زندگی نباتی دارد، به تازگی نیز آزمایش‌هایی را در بیمارستان «شیبا» در تل آویو گذرانده بود.

در هرحال، هر دو بیمارستان «شیبا» و «سوروکا» هیچ آگاهی از پرونده پزشکی شارون منتشر نکردند.

آریل شارون که ماه آینده ۸۵ ساله می‌شود، هفت سال پیش در چنین روزهایی، در ژانویه ۲۰۰۶، بر اثر دو بار سکته مغزی به فاصله مدتی کوتاه، به حالت اغمای مطلق فرو رفت.

در نوامبر ۲۰۱۲ زمانی که اسکات راوتلی، یک بیمار‌زاده لندن و ساکن ایالت اونتاریوی کانادا دوازده سال پس از بودن در حالت اغمای مطلق و زندگی در شرایط موسوم به «نباتی» به زندگی بازگشت و نشانه‌هایی از حیات و ارتباط با پزشکان و اطرافیان خود نشان داد، امید خانواده شارون به تکرار این وضعیت در مورد نخست وزیر پیشین اسرائیل زنده شد.

اسکات راوتلی که در یک تصادف سهمگین رانندگی به اغمای مطلق رفت، پس از آزمایش‌های مغزی ویژه به پزشکان اطراف خود واکنش نشان داده بود. او با دستگاه موسوم به «اف ام آر آی» که نواحی فعال مغز را نشان می‌دهد، تحریک شده بود.

فناوری‌هایی که تاکنون در تجهیزات سی تی و ام آر است، تنها امکان می‌دهد که لطمه وارده به ساختار مغز دیده شود اما فعالیت احتمالی در بافت مغزی و میزان هوشیاری بیمارِ رفته به اغماء را معلوم نمی‌کند؛ در حالی که فناوری به کار رفته در نوع جدید دستگاه«اف ام آی آر» تغییرات احتمالی در جریان خون و اکسیژن در مغز چنین بیمارانی را هم نشان می‌دهد؛ یعنی می‌تواند معلوم کند که آیا بیمار هنوز حالت «نباتی» دارد یا نسبت به اطراف نوعی هوشیاری نشان می‌دهد.

بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ از سوی دانشگاه کمبریج منتشر شد، از میان ۲۳ بیماری که در حالت نباتی بودند و مورد آزمایش «اف ام آی آر» قرار گرفتند، چهار نفر با پزشکانی که این آزمایش‌ها را به روی بیماران انجام می‌دادند، ارتباط برقرار کرده و به حرف‌های آنان واکنش نشان می‌دادند.

پسران شارون دو سال پیش گفته بودند که پدرشان گاهی تکانی می‌خورد و انگشتان او نشانه‌ای از حرکت نشان می‌دهد و زمانی که صدای نوه‌هایش را می‌شنود، گاهی لبخندی می‌زند.

آریل شارون تنها بیماری نیست که در اغمای مطلق در بیمارستان‌های اسرائیل نگاهداری می‌شود و خانواده همچنان در امید بازگشت او به زندگی هستند. بر اساس یک گزارش، به نظر می‌رسد که حدود دویست بیمار دیگر که برخی از آنها سال‌های زیادی است در اغما هستند و در بیمارستان‌های اسرائیل بستری باشند.

خانواده شارون هرگز اجازه نداده‌اند که در تمامی این هفت سال یک عکس از او در اغمای مطلق گرفته شود و چند سال پیش نیز که یک نقاشی از او در این حالت در یک نمایشگاه قرار گرفت، موجب جنجال شد.

شارون هنوز در میان مردم اسرائیل محبوب است. عرب‌ها در دهه‌های گذشته او را «قصاب صبرا و شتیلا» می‌نامیدند ولی رهبری که اسرائیل را پس از ۳۸ سال، به طور کامل از باریکه غزه خارج کرد، شارون بود.
XS
SM
MD
LG