لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

سیرالئون ثبت ۹ کشتی ایرانی را لغو کرد


مدیر اجرایی اداره امور دریایی سیرالئون می‌گوید که ثبت ۹ کشتی متعلق به ایران را لغو کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته است که آنها بعد از بررسی متوجه شده‌اند شرکت های کشتیرانی که ۹ کشتی را در این کشور به ثبت رسانده بودند، در واقع زیر مجموعه «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی» بوده است و کشتی‌ها نیز در مالکیت این شرکت بوده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، بعد از اجرایی شدن دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در اول ژوئیه و قطع پوشش بیمه نامه برای نفتکش های حامل نفت ایران توسط شرکت های اروپایی که ۹۵ درصد بیمه نامه‌های کشتی های جهان را تامین می‌کنند، ایران دست به اقدامات مختلفی برای دورزدن تحریم‌ها زده است؛ از تغییر رنگ کشتی‌ها، خاموش کردن رادار برای گم کردن رد مسیر حرکت کشتی تا ثبت پنهانی کشتی در کشورهای دیگر و نصب پرچم آن کشور‌ها بر عرشه کشتی. تغییر پرچم کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی، پوششی برای تغییر مالکیت کشتی‌ها است.

این مقام اداره کشتیرانی سیرالئون در ادامه گفته است که ثبت چهار کشتی ایرانی الوا، امین، تور و بنیتا هفته گذشته لغو شد و پنج کشتی دیگر ایران نیز اواخر ماه گذشته ازفهرست ثبت کشتی‌های این کشور خارج شدند.

اواسط ماه گذشته میلادی، سیف علی ایدی معاون رئیس جمهور زنگبار نیز اعلام کرد که دولت این کشور موضوع تغییر پرچم کشتی‌های ایرانی و نصب پرچم تانزانیا بر عرشه کشتی‌های خود را بررسی کرده و متوجه شده است که کارگزار سازمان کشتیرانی زنگبار در دبی به نام فیلتکس، ۳۶ نفتکش ایرانی و شناور را بدون اطلاع دولت تانزانیا با پرچم تانزانیا ثبت کرده است. دولت تانزانیا ثبت این کشتی‌ها را لغو کرد.

اواخر تیرماه نیز گزارش‌هایی از به ثبت رسیدن ۱۵ کشتی ایران در مجمع الجزایر تووالو، کشوری بسیار کوچک در اقیانوس آرام با جمعیتی ۱۱ هزار نفری، منتشر شد. آن زمان، هاوارد برمن، از نمایندگان ارشد دموکرات هشدار داد که هم‌اینک ۲۲ کشتی حامل نفت متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، به عنوان کشتی‌های تووالویی به ثبت رسیده‌اند و ایران می‌کوشد از این راه تحریم‌های بین‌المللی را دور بزنند.
XS
SM
MD
LG