لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

سیستان و بلوچستان نفس ندارد


از عکس‌های منتشر شده توسط کاربران در اینستاگرام
از عکس‌های منتشر شده توسط کاربران در اینستاگرام

بحران ناشی از طوفان شن و افزایش میزان گرد و غبار کماکان در استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

ناصر چرخ‌ساز رییس امداد و نجات سازمان هلال احمر در گفتگو با فارس گفت متاسفانه حدود ۴۰۰ روستا در شهرستان‌های زهک، نیمروز، زابل و هیرمند متأثر از این حادثه شده و اطراف بسیاری از منازل مسکونی با شن احاطه شده است ولی اینکه روستاها و اهالی آن در شن مدفون شده صحت ندارد.

چرخ‌ساز در ادامه گفت در روزهای گذشته طوفانی با سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت شهرستان‌های شمالی استان را درنوردید و مشکلات زیادی برای مردم به‌ویژه در بخش بهداشت، کشاورزی، آب و غیره ایجاد کرد.

عکس از کاربران اینستاگرام
عکس از کاربران اینستاگرام

ابعاد این طوفان به شکلی بود که بر اساس گفته‌های هوشنگ ناظری معاون استاندار سیستان و بلوچستان به خبرگزاری مهر، در روزهای گذشته با توجه به سرعت زیاد باد و کاهش شعاع دید تا ۲۰۰ متر و افزایش ذرات معلق در هوا تا ۶۰ برابر شرایط ناسالم ادارات ۵ شهرشمالی استان سیستان و بلوچستان تعطیل شد.

در همین باره علی اکبر نصیری رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان زابل به پایگاه خبری اوشیدا از وبسایت‌های محلی شهرستان زابل گفت فقط از ابتدای شروع طوفان تا ساعت هشت صبح ۲۴ تیرماه تعداد ۱۸۷۹ نفر به دلیل عوارض ناشی از پدیده گرد و غبار از قبیل مشکلات تنفسی، قلبی، چشمی و حوادث ترافیکی به اورژانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

گفتنی است در روزهای اخیر تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام با استفاده از هشتگ سیستان نفس ندارد عکس‌های زیادی را از این طوفان و عواقب آن منتشر کرده‌اند.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان معمولا از اوائل ارديبهشت ماه شروع شده و تا شهريور و حتي مهرماه ادامه دارد كه به دليل مدت وزش به نام بادهاي ۱۲۰ روزه مشهور است. حداكثر سرعت این بادها در تيرماه تا ۱۰۰ كيلومتر در ساعت برآورد شده اما متوسط سرعت آن در تابستان به حدود ۲۶ كيلومتر در ساعت و در زمستان به ۱۳ كيلومتر در ساعت مي‌رسد.

XS
SM
MD
LG