لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

گاردین: جاسوسی آمریکا و بریتانیا از اسرائیل و اتحادیه اروپا


دیش‌های ماهواره‌ای متعلق به مقر ارتباطات دولتی بریتانیا در منطقه ساحلی «بود» بریتانیا
دیش‌های ماهواره‌ای متعلق به مقر ارتباطات دولتی بریتانیا در منطقه ساحلی «بود» بریتانیا
ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، روز جمعه ۲۹ آذرماه اسناد جدیدی منتشر کرده که مدعی است سرویس‌های جاسوسی آمریکا و بریتانیا با همکاری یکدیگر از سازمان‌های غیردولتی، دولت‌ها و اشخاص جاسوسی می‌کرده‌اند.

برپایه این اسناد که در روزنامه گاردین منتشر شده، مقر ارتباطات دولتی بریتانیا به همراه آژانس امنیت ملی آمریکا، از کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، ساختمان‌های دولتی آلمان در برلین و خارج این کشور، مدیران موسساتی که کمک‌های بشردوستانه و مالی برای آفریقا تدارک می‌دیدند، جاسوسی می‌کرده است.

این گزارش برپایه این اسناد مدعی است که مقر ارتباطات دولتی بریتانیا با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا، از سازمان‌هایی نظیر برنامه توسعه سازمان ملل، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و سازمان فرانسوی «پزشکان جهان» اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده‌اند.

رئیس جامعه کشورهای آفریقای غربی (اکواس) نیز جزو فهرستی است که اسناد اسنودن نشان می‌دهد، زیر نظر بوده‌اند.

یکی از این اسنادی که متعلق به مقر ارتباطات دولتی بریتانیا است و در ژانویه ۲۰۰۹ تنظیم شده، مدعی است که این سازمان‌های جاسوسی ایمیل اهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل را تحت نظر داشته‌اند.

در این اسناد آمده که ایمیل‌های اهود باراک وزیردفاع وقت اسرائیل و رئیس ستاد مشترک این کشور یونی کورن نیز تحت نظر بوده‌اند.

روزنامه گاردین نوشته جاسوسی بریتانیا از آلمان، برای دیوید کامرون وضعیت ناخوشایندی به وجود آورده، چرا که او یکی از کسانی بود که پس از افشای شنود تلفن‌های آنگلا مرکل از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا، به همراه دیگر مقام‌های اروپایی آن را محکوم کرد.

برپایه این گزارش یکی از مقام‌های مهمی که از وی جاسوسی شده و نام وی در سند متعلق به مقر ارتباطات دولتی بریتانیا قید شده، یوآکین آلمونیا، معاون رئیس اتحادیه اروپاست.

نقش این مقام در مبازره با انحصارگرایی شرکت‌ها بسیار برجسته است. وی در تحقیقات اقتصادی مهمی در اتحادیه اروپا دخیل بوده است.

تحقیقات از گوگل و مایکروسافت در پرونده معاون رئیس اتحادیه اروپا ثبت است. وی همچنین نقش برجسته‌ای در نوع واکنش این اتحادیه به بحران مالی و اقتصادی داشته است.

خبرگزاری رویترز هم که بخشی از محتوای این اسناد را منعکس کرده، گزارش داده است که برپایه این اسناد شرکت نفتی توتال، و شرکت اسلحه‌سازی تالس نیز هدف جاسوسی سازمان بریتانیایی و آمریکایی بوده است.

شامگاه روز جمعه، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، در آخرین کنفرانس خبری خود در سال ۲۰۱۳، در پاسخ به یکی از خبرنگاران به آژانس امنیت ملی آمریکا نیز پرداخت.

این خبرنگار پرسید چرا شش ماه پیش باراک اوباما عملکرد آژانس امنیت ملی را متوازن خواند اما امروز می‌گوید که در حال ایجاد توازن بین حریم خصوصی و دفع تهدیدات تروریستی است.

باراک اوباما در پاسخ گفت به خاطر اینکه شرایط تغییر کرده و بسیاری از مردم گمان می‌کنند همه مکالمات آنها ثبت و ضبط است، این بازنگری اقتضای روز است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت پرسش‌های تازه‌ای بوجود آمده که باید به آنها پاسخ گفت. وی در عین حال به این خبرنگار گفت اگر حمله‌ای تروریستی در این شش ماه اتفاق می‌افتاد از وی سئوال می‌کردند که چرا تهدیدکنندگان دستگیر نشدند. رئیس جمهور ایالات متحده در مجموع از عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا دفاع کرد و گفت به نگرانی‌ها هم باید رسیدگی شود.
XS
SM
MD
LG