لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

۱۲ مدال‌آور المپیک لندن در چه وضعیتی به‌سر می‌برند؟


در فاصله کمتر از شش ماه تا آغاز بازی‌های المپیک تابستانی، ستارگان ورزش ایران در چه وضعیتی به سر می‌برند؟ ایران در المپیک لندن با ۴ مدال طلا، ۵ نقره و ۳ برنز در رده هفدهم جدول رده بندی مدال‌ها ایستاد.

با توجه به کسب ۱۲ نشان رنگارنگ از لندن، انتظار‌ها از المپیک پیش رو چیست؟ ​وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران می‌گوید در خوشبینانه‌ترین حالت، ایران هشت مدال نصیب خود خواهد کرد.

محمود گودرزی که ریاست «ستاد عالی المپیک و پارالمپیک» را برعهده دارد، در صداوسیما گفت: «میانگین کسب مدال ایران در المپیک سه و نیم مدال بوده و به دلیل جهش لندن، این آمار به چهار و نیم مدال افزایش یافته. باید در همین حدود مدال کسب کنیم و در بهترین حالت، پیش‌بینی ما این است که هشت مدال بگیریم.»

کشتی با سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز، موفق‌ترین رشته ورزشی کاروان ایران در المپیک لندن بود اما آقای گودرزی در نشست خصوصی با سردبیران رسانه‌های ورزشی گفت ورزش ملی ایران در ریودوژانیرو شانسی برای کسب نشان زرین ندارد.

روزنامه جوان از جمله منتقدین این اظهارات گودرزی است و در گزارش خود نوشته:
«رفتار‌ها و صحبت‌های ضد و نقیض، تأثیر منفی زیادی دارد. وزیر ورزش در این فرصت شش ماهه هنوز بدبین است و هر بار که در این راستا صحبت می‌کند، صحبت‌هایش مأیوس‌کننده بوده و نشان از بی‌اعتمادی به کاروان اعزامی است.»

پیش‌بینی دقیق نتایج بازی‌های المپیک و تعداد مدال‌هایی که کسب خواهد شد غیرممکن است اما بررسی آخرین وضعیت ورزشکاران ممتاز و ارزیابی بخت آنها در برابر رقبای خارجی، می‌تواند تصویری قابل اعتنا از المپیک ۲۰۱۶ به دست دهد. کاری که کمابیش، محققان ورزشی در هر کشوری انجام می‌دهند.

با توجه به تلاش ورزشکاران زن و مرد ایرانی برای تصاحب سهمیه‌های باقی مانده و قطعی نشدن ترکیب اعزامی به المپیک و نامشخص بودن فهرست دقیق کاروان، به سختی بتوان با‌‌ همان اطمینانی که گودرزی دارد، تعداد مدال‌ها را تخمین زد.

با این وجود، می‌شود وضعیت ۱۲ ورزشکاری که در لندن به روی سکو رفتند را بررسی کرد. ورزشکارانی که اغلب آنها همچنان ملی‌پوش هستند و چشم به تکرار موفقیتشان در برزیل دوخته‌اند. آیا از چنین موقعیتی برخوردارند؟ برای دریافت پاسخ، آخرین شرایط فنی و جسمانیشان را مرور می‌کنیم.

وزنه‌برداری - ۱طلا، ۲ نقره، ۱ برنز

وزنه‌برداری چهار مدال در لندن گرفت اما در حال حاضر و در فاصله ۱۷۰ روز تا ریو، کار‌شناسان خوشبین نیز به سختی تصور تکرار آن نتایج را دارند.

بهداد سلیمی قهرمان المپیک لندن به تازگی زانوی خود را به تیغ جراحان سپرده و دوران نقاهت را سپری می‌کند. او می‌گوید «بزرگ‌ترین حریف من، زانوی مصدومم است.» اظهار نظری که به خوبی گویای شرایط فعلی اوست.

بهداد سلیمی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا درباره اینکه برای حضورش در المپیک ابهاماتی وجود دارد، گفت: تمام ذهنیت من این است که خود را برای المپیک آماده کنم اما برخی اتفاقات دست ما نیست. هدفم این است که به جام فجر برسم و جواز المپیک را به دست بیاورم.

کیانوش رستمی برنده مدال برنز المپیک لندن، نسبت به بقیه وزنه‌بردار‌ها در شرایط بهتری قرار دارد.او که حدود ده سال با بهداد در اردوهای تیم ملی بوده، گفته با نبود سلیمی در اردو احساس تنهایی می‌کنم. به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، کیانوش در ریو برای دومین بار روی سکوی المپیک خواهد رفت.

نواب نصیرشلال در المپیک لندن نایب قهرمان شد اما در حال حاضر فاصله چشمگیری با وضعیت چهار سال پیش خود دارد. سجاد انوشیروانی هم که در لندن نایب قهرمان شد، جایی در برنامه‌های المپیک ۲۰۱۶ ندارد.

کشتی فرنگی - ۳ طلا

حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی در المپیک لندن طلایی شدند. در این بین، فقط قاسم رضایی سهمیه ریو را دریافت کرده است.

سوریان و نوروزی در صورتی که گزینه اصلی در مسابقات گزینشی باشند، فعلاً باید برای کسب سهمیه بجنگند و پس از آن به المپیک و دفاع از عنوان قهرمانی بیاندیشند.

قاسم رضایی از وضعیت مناسبی برخوردار است و در مسابقات جهانی لاس وگاس هم نمایش خوبی داشت. سوریان نیز رفته‌رفته به مرز آمادگی می‌رسد.

نوروزی در مسابقاتی که روی تشک رفته، نشانی از درخشش المپیک لندن را نداشته اما کادر فنی تیم ملی به پیشرفت او نیز امیدوار است. او خودش نیز چنین باوری دارد و به خبرگزاری ایسنا گفته: خو‌شبختا‌نه تمرینات خوبی را در شش مرحله اردو پشت سر گذاشتیم و در شرایط خوب بدنی قرار دارم.

کشتی آزاد - ۱ نقره، ۲ برنز

در کشتی آزاد که پر مدال‌ترین ورزش ایران در تاریخ المپیک‌هاست، از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تاکنون مدال طلا به دست نیامده. طلسمی که شکسته شدنش در ریو نیز فوق‌العاده دشوار است.

صادق گودرزی نایب قهرمان المپیک لندن از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده. ترکیب تیم ملی برای ریو قطعی نیست اما در وزن او، حسن یزدانی از بخت بیشتری نسبت به سایر مدعیان برخوردار است.

احسان لشگری برنده مدال برنز المپیک لندن نیز در وزن خود فعلاً علیرضا کریمی را صاحب دوبنده تیم ملی می‌بیند که در مسابقات جهانی لاس وگاس، درخشش چشمگیری داشت.

کمیل قاسمی در فوق سنگین، روی سکوی سوم المپیک لندن رفت اما در این وزن، ایران هنوز سهمیه المپیک را کسب نکرده.

تکواندو - ۱ نقره

محمد باقری معتمد با ایستادن روی سکوی نایب قهرمانی، تک مدال تکواندوی ایران در المپیک لندن را گرفت. او به تازگی با مصاحبه‌ای انتقادی علیه فدراسیون تکواندو، به خبرگزاری فارس گفت دیگر برای ایران مسابقه نخواهد داد و برای همیشه از ایران می‌رود. او گفته پس از رای ندادن به رییس فدراسیون در انتخابات تکواندو، با مشکلات زیادی مواجه شده است

در وزن او، ایران موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ نشده اما به طور کلی، وضعیت تکواندو نسبت لندن و نتایج چهار سال پیش، مطلوب‌تر ارزیابی شده است.

دوومیدانی - ۱ نقره

احسان حدادی در المپیک لندن به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. اما در حال حاضر با رکورد شخصی‌اش فاصله محسوسی دارد. در پانزدهمین دوره مسابقات جهانی به میزبانی چین هم از سه حرکت خود در مرحله مقدماتی، دو بار مرتکب خطا شد.

او حالا دیگر نمی‌تواند هارتینگ آلمانی را تنها رقیب خود بداند و مانند گذشته، مدعیان مدال به پرتابگران پا به سن گذاشته‌ای چون الکنا و کانتر محدود نمی‌شوند. پرتابگران جوانی از اروپا و آمریکا در دو سال اخیر درخشیده‌اند و رکوردهای بالایی به جا گذاشته‌اند.

با این حال، حدادی ۳۱ ساله تنها امید دوومیدانی ایران برای کسب مدال از المپیک ۲۰۱۶ است و در صورت افزایش آمادگی، می‌تواند برای کسب دومین مدال المپیکش هم امیدوار باشد.

XS
SM
MD
LG