لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

بورس‌های اروپایی بدترین هفته در سه سال گذشته را پشت سر گذاشتند


بورس آلمان روز جمعه
بورس آلمان روز جمعه
بازارهای مالی جهان در روز جمعه هم وضع پرتلاطمی را گذراندند و میزان ضرر شاخص‌های عمده سهام در اروپا در طول یک هفته به بیشترین حد خود در طول سه سال گذشته رسید.

اوضاع نامطمئن اقتصاد جهانی و همچنین موقعیت شکننده ایتالیا و اسپانیا از جمله دلایلی بود که از ارزش شاخص‌های عمده سهام در بازارهای بورس اروپا کاست.

روز جمعه شاخص «اف تی اس سی» بریتانیا ۲.۷۱ درصد، «کاک» فرانسه ۱.۲۶ درصد و «داکس» آلمان ۲.۷۸ درصد ارزش خود را از دست دادند.

برپایه برآوردها تنها در یک هفته گذشته بازارهای سهام اروپا ۸۲۰ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.

روز جمعه اما با انتشار آمار ماهانه ایجاد اشتغال در آمریکا اندکی امید به بازارها تزریق شد.

برپایه آمار منتشر شده در ماه ژوییه ایجاد اشتغال بیشتر از آن بود که انتظار می‌رفت و شرکت‌های خصوصی هم افراد بیشتری را جذب کرده بودند.

برپایه این آمار در یک ماه گذشته ۱۱۷ هزار شغل در آمریکا ایجاد شده است.

میزان ایجاد اشتغال که مَحکی برای سلامت اقتصاد این کشور به شمار می‌رود، اندکی از نگرانی‌های مربوط به فرو رفتن اقتصاد ایالات متحده به ورطه رکورد کاست.

گرچه آمار اشتغال در آمریکا کمی ارزش سهام را بالا برد، اما این میزان اشتغال به اندازه‌ای نبود که نگرانی از اقتصاد این کشور را از بین ببرد و بار دیگر شاخص‌های عمده سهام در اروپا روند نزولی را در پیش گرفتند.

نشست خبری فوق‌العاده کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا

سقوط شدید بازارها در روز پنجشنبه باعث شد که اولی رین، کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا تعطیلات خود را نیمه‌کاره رها کند و برای آرام کردن اوضاع در بروکسل کنفرانس خبری با خبرنگاران بگذارد.

کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا در این نشست خبری گفت طرح‌ احتیاطی اتحادیه اروپا برای حمایت از یورو که در ماه گذشته میلادی بر سر آن توافق شده تا چند هفته دیگر آماده می‌شود.

در ۱۷ ژوییه رهبران ۱۷ کشور حوزه یورو برای دومین کمک مالی به یونان توافق کردند و درضمن اعلام کردند که تدابیر تازه‌ای برای تقویت صندوق احتیاطی این کشورها اتخاذ می‌شود؛ صندوقی که از محل آن یونان، ایرلند و پرتغال کمک مالی دریافت کرده‌اند تا بتوانند تعهدات خود را پرداخت کنند.

گرچه کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اسپانیا و ایتالیا نیازی به کمک مالی نخواهند داشت، اما هفته‌هاست که میزان توان اتحادیه اروپا برای نجات اقتصادی‌های بزرگی چون اسپانیا و ایتالیا با تردید گروهی از کارشناسان مواجه شده است.

به گفته اولی رین، کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا اگر مجالس کشورهای حوزه یورو این تدابیر تازه را به تصویب برسانند، انتظار می‌رود اتحادیه اروپا از اوایل ماه سپتامبر سازوکار جدیدی برای تحکیم واحد پولی خود در پیش گیرد.

کمیسر امور اقتصادی اروپا تصریح کرد: «این بهای لازم و مشروعی است است که برای زندگی در دموکراسی باید پرداخته شود.»

گفت‌وگوهای برلوسکونی و نشست گروه هفت

روز جمعه سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا، با همتای اسپانیایی خود خوزه لوییز رودریگوئز زاپاترو، و هرمان فان رامپوی رئیس اتحادیه اروپا به صورت تلفنی درباره بدهی‌های این کشورها گفت‌وگو کرد.

برلوسکونی همچنین خواستار آن شد که هر چه زودتر متممی به قانون اساسی این کشور اضافه شود تا تدابیر لازم برای کم شدن از بدهی‌های دولت انجام پذیرد.

برلوسکونی همچنین پس از گفت‌وگوی تلفنی از برگزاری نشست گروه هفت در چند روز آینده خبر داد.

در همین حال بازار بورس در اسپانیا روز جمعه ۰.۱۸ درصد سقوط کرد و بدین ترتیب در طول یک هفته گذشته ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

ارزش سهام در بازار بورس ایتالیا نیز ۰.۷۰ درصد سقوط کرد که بدین ترتیب در یک هفته گذشته ۱۳.۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

از جمله عللی که باعث شد روزجمعه بازار بورس اسپانیا و ایتالیا به شدت سقوط نکند، این بود که شایعه شده بانک مرکزی اروپا درصدد خرید اوراق قرضه دولت‌های این دو کشور است.

اما بازارهای سهام آسیا که پیش از اعلام آمار اشتغال آمریکا بسته شده بود، با افت چمشگیری روبرو بود.

«نیکی» ژاپن ۳.۷۲ درصد،«هنگ سنگ» هنگ کنگ ۴ درصد و «شانگهای» چین ۲ درصد افت داشتند.

آمار اشتغال در آمریکا و همچنین اعلام ضرورت اصلاحات زودهنگام در اقتصاد ایتالیا باعث شد که بر خلاف روز پنجشنبه بازار بورس نیویورک افت نداشته باشد.

سقوط ارزش شاخص‌های عمده در بازار بورس نیویورک در هفته‌ای که گذشت در دو سال اخیر سابقه نداشته، و همه سود این بورس از ماه ژانویه تاکنون به هیچ تبدیل شد.
XS
SM
MD
LG