لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

چگونه استرس شما را مریض می‌کند


زیاد شنیده‌ایم که استرس برای سلامتی مضر است یا حرص خوردن باعث مریضی می‌شود، اما علم چه توضیحی برای ربط استرس و مریض شدن دارد؟

به گزارش وبسایت آتلانتیک شارون برگکویست، استاد داروشناسی دانشگاه اموری در آمریکا، می‌گوید هنگام استرس هورمون‌های کورتیسول، آدرنالین و نوراپینفرین در بدن ترشح می‌شود.

آدرنالین سرعت ضربان قلب را بالا می‌برد و می‌تواند باعث بالارفتن فشار خون هم شود. کورتیسول باعث تغییراتی در رگ‌ها می‌شود که در درازمدت می‌تواند امکان حمله قلبی و سکته را بالا ببرد. همزمان مغز هم کار معمول‌ش را متوقف می‌کند تا به اعضای بدن درباره استرس و منبع آن پیغام دهد. نتیجه این پیغام همان حس «دل و روده‌ام می‌پیچد» است که گاهی در زمان استرس حس می‌کنیم. این حس می‌تواند منجر به مختل شدن کار دستگاه گوارش بدن و تأثیر بر کار باکتری‌های مفید روده شود.

از طرفی کریستول می‌تواند باعث بیشتر شدن اشتها و در نتیجه پرخوری شود که حاصلش چربی‌هایی است که در دور شکم ذخیره می‌شوند؛ این چربی‌ها خطر بیماری‌های مزمن را بالا می‌برد. وقتی استرس دایمی شود، بر فعالیت سیستم ایمنی بدن هم اثر می‌گذارد: زمان بهبود جراحات و آسیب‌ها طولانی‌تر می‌شود و بدن در برابر بیماری‌های عفونی ضعیف‌تر می‌شود.

بیشترین خطر اما متوجه کسانی است که به طور دایم در معرض استرس قرار دارند. ساعت‌های طولانی کار کردن و با ضرب‌الاجل‌های مختلف، نگران کرایه و خرج خانه بودن، فکر کردن بیش‌از حد به وضع بچه‌ها و.. همه به اضافه شدن استرس کمک می‌کنند.

توصیه دکتر برگکویست نگاه کردن به عوامل استرس‌زا، به عنوان چالش‌هایی است که می‌شود از پس آنها بر آمد و آنها را تحت کنترل خود درآورد قبل از آنکه آنها بدن و سلامتی را کنترل کنند.

XS
SM
MD
LG