لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

امیدی تازه برای شکست سیستم دفاعی ابرباکتری‌ها


باکتری وبا
باکتری وبا

دانشمندان بریتانیایی موفق به کشف راز مقاومت باکتری‌های مقاوم در برابر داروها شده‌اند. این کشف می‌تواند منجر به ساخت دارویی برای از بین بردن این «ابرباکتری‌ها»‌ شود.

به گزارش رویترز، در دهه‌های اخیر بر شمار باکتری‌های مقاوم در برابر داروهای شناخته شده افزوده شده که باعث نگرانی‌هایی در خصوص سلامت عمومی جهانی شده است. مقاومت باکتری‌ بیماری‌هایی چون سل یا سوزاک می‌تواند باعث اپیدمی‌های جهانی شود.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک می‌تواند نقش معکوسی در مبارزه جهانی علیه بیماری‌ها داشته باشد؛ چراکه بیماری‌ها در طول زمان در برابر داروها مقاوم می‌شوند و آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که لازم است از بدن در برابرباکتری‌ها کشنده دفاع کنند، بی‌اثر می‌شوند.

اما نتایج این تحقیق تازه که در مجله معتبر نیچر به چاپ رسیده است می‌گوید که فهمیدن سیستم دفاعی این ابرباکتری‌ها به حل مشکل مقاومت آنها در برابر آنتی‌بیوتیک کمک می‌کند. دانشمندان امیدوارند داروی موثری برای حمله به این سیستم دفاعی تهیه کنند.

این تحقیق توسط گروهی از دانشمندان بریتانیایی به سرپرستی دکتر چنگجیان دانگ در دانشگاه آنگلیای شرقی انجام شده است. این تیم تحقیقاتی با ابداع روشی برای بررسی دیواره سلول‌های باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها، دریافتند که سیستم دفاعی این سلول‌ها چگونه در برابر آنتی بیوتیک‌ها عمل می‌کند.

دکتر دانگ می‌گوید: «یک سیستم دفاعی در این سلول‌ها مانند دروازه‌های یک دیوار عمل می‌کند و نمی‌گذارد که دارو بر آن اثر کند.»

XS
SM
MD
LG