لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

حمله ارتش به شهرهای سوریه؛ «۱۴۰ کشته» در روز یکشنبه


یورش گسترده ارتش و نیروهای امنیتی سوریه که توسط تانک‌ها و خودروهای زرهی پشتیبانی می‌شد، به شماری از شهرهای سوریه، بیش از ۱۴۰ کشته و صد‌ها زخمی برجای گذاشت که بسیاری از آنها در وضعیت خطرناکی به سر می‌برند.

این حمله گسترده پس از ۲۰ هفته تظاهرات اعتراض آمیز در شهرهای مختلف سوریه با خواست سرنگونی نظام حاکم به رهبری بشار اسد رئیس جمهور این کشور صورت می‌گیرد.

در این میان شهر حمات، بیشترین تلفات را داشت. این شهر نزدیک به یک ماه در محاصره نیروهای ارتش قرار داشت. حمات از جمله شهرهایی بود که در یک ماه اخیر تظاهرات گسترده با حضور پرشمار معترضان که از نیم میلیون نفر تجاوز کردند در آن برگزار شد. با این وجود پیش از این نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان برخورد نکرده بودند، از همین رو هیچ خشونتی در شهر به ثبت نرسیده بود و تظاهرات در آن تلفات جانی در پی نداشت.

بسیاری از ناظران گمان نمی‌کردند که یورش به شهر حمات، در برنامه مقام‌های سوری قرار داشته باشد. این شهر در سال ۱۹۸۲ شاهد حوادث خونباری بود. اعتراض‌های آن هنگام در حمات با واکنش شدید نظام حاکم به رهبری حافظ اسد رئیس جمهوری پیشین سوریه روبرو شد. شهر به محاصره در آمده بود و بمباران شد. هیچ آمار دقیقی از تلفات آن رخداد وجود ندارد. برخی از کشته شدن بیش از ۲۵ هزار نفر در آن سال سخن می‌گویند.

از همین رو یورش یکشنبه ارتش به حمات، بار دیگر خاطرات ۳۰ سال پیش را برای مردم آن زنده کرد. مقام‌های سوری می‌گویند در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. آنها مدعی هستند که این گروه‌ها به تخریب اموال عمومی و مراکز دولتی در شهر پرداختند و با شلیک خمپاره ارتش را که در اطراف شهر مستقر بود، مورد حمله قرار دادند.

معترضان این روایت را رد می‌کنند و می‌گویند نظام حاکم در پی پایان دادن به اعتراض‌ها پیش از ماه رمضان است. معترضان سوری برای گسترش اعتراض‌ها در ماه رمضان برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند. به همین دلیل پیش بینی می‌شود رمضان این تابستان در سوریه بسیار داغ باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ارتش هنگام یورش به حمات، برق، تلفن و آب را قطع کرد در هر دقیقه نیز گلوله تانک به مناطق مختلف شهر اصابت می‌کرد.

ستون‌های دود از جای جای شهر به هوا بلند شده بود. ورودی‌های شمالی و شرقی شهر زیر آتش شدید توپخانه ارتش قرار دارد. تانک‌های ارتش از چهار طرف وارد شهر شده بودند. تک تیر انداز‌ها بر بالای پشت بام شرکت برق دولتی و زندان شهر مستقر شدند و اقدام به هدف قرار دادن کسانی را می‌کردند که در تیر رس آنها قرار می‌گرفتند.

عمار القربی رئیس سازمان ملی حقوق بشر سوریه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه، از آغاز تلاش‌ها برای شناسایی اجساد کشته شدگان خبر داد.

تا ساعاتی بعد از ظهر آمار کشته شدگان در شهر حمات به بیش از ۱۱۰ رسید. ده‌ها زخمی نیز به بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی منتقل شدند.

این مراکز با کمبود دارو و خون روبرو هستند. اما بیمارستان حورانی که بزرگ‌ترین مرکز درمانی در حمات است، در محاصره تانک‌های ارتش قرار دارد. ساکنان شهر می‌گویند شمار کشته‌ها رو به افزایش است.

برخی گزارش‌ها نیز از انشعاب برخی نیروهای ارتش خبر می‌دهند. فیلم‌هایی در یوتیوب منتشر شده که در آنها اهالی اطراف تانک‌ها جمع شدند و برای سربازان دست تکان می‌دهند.

شبکه العربیه هم گزارش داد که اهالی به همراه جداشدگان از ارتش در فلکه حلب شهر حمات، در مقابل ورود نیروهای امنیتی و ارتش از خود مقاومت نشان دادند.

دیر الزور دیگر شهر سوری بود که نیروهای ارتش به آن یورش بردند. این شهر هفته گذشته شاهد تظاهرات پرشمار معترضان بود. پس از آن بشار اسد استاندارد شهر را عوض کرد.

استاندار جدید اهالی را تهدید کرده بود که در صورت برگزاری تظاهرات، ارتش را فرا خواهد خواند؛ تهدیدی که عملی شد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده ده‌ها تانک ارتش به همراه نفربرهای زرهی یکشنبه وارد شهر شدند و اقدام به شلیک بی‌هدف آتش کردند. حاصل این یورش دست کم ۲۵ کشته بود.

«کمیته محلی هماهنگ کننده اعتراض‌ها» در دیرالزور اعلام کرد که ۵۷ درجه دار و سرباز ارتش در این شهر به معترضان پیوستند. یکشنبه در شهر دیرالزور تظاهرات پرشماری در حمایت از شهر حلب برگزار شد.

دیگر مناطقی که در آن معترضان برای حمایت از معترضان به خیابان‌ها آمدند، هزینه پرداخت کردند. در شهر «آلبوکمال» واقع در مزر با عراق، نیروهای ارتش و اطلاعات سری سوریه، به خانه‌ها یورش بردند و شماری را دستگیر کردند.

همچنین بعضی خانه‌ها را به آتش کشیدند. بسیاری از مردم از ترس به خیابان‌ها آمدند که با تک تیراندازهای مستقر بر بالای پشت بام‌ها روبرو شدند.

یورش نیروهای ارتش به محله الکسوه واقع در حومه دمشق، دست کم ۵ کشته بر جای گذاشت. ارتش همچنین به منطقه المعظمیه در حومه دمشق و الحراک در حومه درعا، یورش برد. دست کم ۴ نفر در الحراک کشته شدند و ده‌ها نفر از معترضان در این دو منطقه بازداشت شدند. در ادلب نیز تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از مردم حمات برگزار شد نیروهای امنیتی با آن برخورد کردند.

بیانیه کمیته‌های محلی هماهنگ کننده اعتراض‌ها

کمیته‌های محلی هماهنگ کننده اعتراض‌ها، با صدور بیانیه‌ای، از مردم سوریه خواست برای حمایت از شهرهای تحت حمله ارتش، به میدان‌های اصلی شهر رفته و اعتصاب کنند.

این بیانیه می‌افزاید، حملات ارتش به مناطق سوریه نشان داد که هزینه سرنگونی نظام کمتر از ادامه حیات آن است چرا که «ادامه حکومت نظام حاکم به معنی ریخته شدن خون شمار بیشتری از فرزندان سوریه است.»

بیانیه یاد شده از اهالی حلب و دمشق خواسته برای «پشتیبانی از برادران و خواهرانشان در دیگر شهرهای سوریه» به پا خیزند و تاکید کرده که ادامه سکوت به معنی ادامه بردگی در دست نظام حاکم است.

واکنش‌های بین‌المللی

جی جی هاردر معاون مطبوعاتی سفارتخانه آمریکا در دمشق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز در واکنش به حوادث یکشنبه گفت مسئولان سوریه با یورش به شهر حمات، جنگی را با مردم خود آغاز کردند.

او ادامه داد که حاکمیت سوریه «نا‌امید» است و گمان می‌کند با راه اندازی جنگ فراگیر علیه مردم خود، حضور خود را در قدرت تمدید کند. او روایت رسمی در سوریه مبنی بر مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست را، «سخن گزاف» توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آلمان با ابراز شگفتی از اقدام ارتش سوریه به یورش به شهر‌ها، خواستار افزایش تحریم‌های علیه مقام‌های سوری شد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا نیز، از بشار اسد خواست تا آنچه «حمله خونبار علیه تظاهر کنندگان» توصیف کرد، متوقف شود. او همچنین در بیانیه‌ای از گزارش‌های منتشره مبنی بر کشته شدن ده‌ها تن از مردم با یورش نیروهای ارتش ابراز ناخورسندی کرد و افزود: «به نظر می‌رسد حمله اخیر برای پایان دادن به اعتراض‌ها پبش از ماه رمضان باشد و این اقدامی غیر قابل توجیه است.»

هیگ خاطرنشان کرد که بشار اسد اگر گمان کند می‌تواند با حمله نظامی بحران سوریه را به پایان برساند، سخت در اشتباه است.
XS
SM
MD
LG