لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

موافقت دولت و ارتش آزاد سوریه با آتش‌بس در عید قربان


حلب ۱۷ اکتبر
حلب ۱۷ اکتبر
ارتش دولتی و ارتش آزاد سوریه، پایبندی خود به آتش‌‌بس پیشنهادی اخضر ابراهیمی را اعلام کردند.

فرماندهی ارتش دولتی سوریه بعد از ظهر پنجشنبه، ۴ آبان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی خود علیه مخالفان را در روزهای عید قربان (از صبح روز جمعه تا دوشنبه) تعلیق خواهد کرد اما در عین حال حق پاسخگویی به هرگونه حمله را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه در این بیانیه آمده است: «ارتش حق پاسخگویی به هرگونه تحرک گروه‌های مسلح تروریست برای استحکام پایگاه‌ها یا افزایش مهمات و نیروهای خود ... را محفوظ می‌داند.»

ارتش آزاد سوریه نیز پایبندی خود را به آتش‌بس در روزهای عید قربان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی الشیخ رئیس شورای نظامی ارتش آزاد سوریه نیز ضمن اعلام پایبندی به آتش‌بس در روزهای عید قربان، بر حق پاسخگویی نیروهای تحت امرش به هرگونه نقض آتش‌بس از سوی نیروهای دولتی تاکید کرد.

به نظر می‌رسد تمام گروه‌های مسلح مخالف نظام حاکم بر سوریه، به آتش‌بس پایبند نباشند. ابو معاذ سخنگوی گروه مسلح انصار الاسلام که مستقل از ارتش آزاد فعالیت می‌کند، اعلام کرد که نیروهای این گروه، به آتش‌بس پایبند نخواهند بود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، ابو معاذ در این باره گفت: «هیچ اعتمادی به آنچه که نظام می‌گوید نداریم. این آتش‌بس به سود نظام حاکم است و ارتباطی به ما ندارد.»

اخضر ابراهیمی هفته گذشته در جریان سفر خود به تهران، خواستار آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سوریه در روزهای عید قربان شده بود. این طرح مورد استقبال روسیه، چین، ایران، ترکیه، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا قرار گرفت. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای، پشتیبانی خود را از طرح آتش‌بس ابراهیمی اعلام کرد.

در همین حال مارتین نیسرکی سخنگوی بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که آقای مون از طرح ابراهیمی برای آتش‌بس در روزهای عید قربان در سوریه استقبال کرده است.

نیسرکی پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم که توپخانه‌ها آرام گیرند و خشونت متوقف شود تا نیروهای امدادرسان بتوانند به مردم نیازمند کمک کنند.»

اما سوزان رایس نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، درباره امکان عملی شدن طرح آتش‌بس ابراز تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رایس با تشکیک در آنچه «صداقت نظام سوریه» خواند، گفت: «ابهام‌های بسیاری درباره افق آتش بس در سوریه وجود دارد هرچند کوتاه‌مدت باشد. فهرست بلندبالایی از وعده‌هایی که نظام سوریه به آن پایبند نبوده وجود دارد.»

چند ساعت مانده به زمان برقراری آتش‌بس، سوریه روز خونبار دیگری شاهد بود. منابع مخالفان از گلوله‌باران توپخانه‌ای شدید مناطقی در حومه دمشق توسط تانک‌های ارتش سوریه خبر دادند. حرستا از جمله مناطقی است که بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در معرض گلوله‌باران شدید قرار گرفت.

در مقابل خبرگزاری دولتی سوریه از «وارد آوردن تلفات سنگین» به «تروریست‌ها» در مناطق حومه دمشق از جمله حرستا خبر داده است. مقام‌های دولت سوریه به مخالفان مسلح خود، «تروریست» می‌گویند.

شبکه خبری شام هم از درگیری شدید نیروهای دولتی و ارتش آزاد در منطقه قدم در دمشق خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مخالفان گزارش داده است که نیروهای ارتش آزاد موفق شدند دو منطقه دیگر در شمال حلب را پنجشنبه به کنترل خود در آورند. این مناطق اشرفیه و سریانی نام دارند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که تا بعد از ظهر روز پنجشنبه، دستکم ۱۴۷ نفر در سراسر این کشور کشته شدند.
XS
SM
MD
LG