لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

وزیر خارجه سوریه: امسال انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود


ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر ادامه اصلاحات در این کشور گفت که انتخابات پارلمانی پیش از پایان سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار خواهد شد.

اصلاحاتی که المعلم از آنها سخن می‌گوید همانهاست که بشار اسد رئیس جمهور سوریه پس از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در این کشور اعلام کرد. سوریه بیست و یکمین هفته از آغاز اعتراض‌ها را می‌گذراند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، المعلم که بعد از ظهر شنبه در دیدار با سفرای کشورهای خارجی در دمشق سخن می‌گفت، اظهار داشت که انتخابات یک نقطه عطف است و پس از آن پارلمان خود در خصوص بازنگری قوانین تصمیم خواهد گرفت.

در روزهای گذشته بشار اسد در دو بخشنامه، قوانین جدید انتخابات و احزاب را ابلاغ کرد. برپایه بخشنامه قانون انتخابات، برگزاری انتخابات بر عهده کمیسیون مستقل قضایی گذاشته شده است. در قانون قبلی وزارت کشور برگزار کننده انتخابات بود. در قانون جدید احزاب، به سوری‌ها اجازه تشکیل احزاب داده شده است.

معترضان سوری می‌گویند که این دو بخشنامه دیر هنگام صادر شده است. چراکه در جریان سرکوب اعتراض‌ها توسط نیروهای امنیتی و ارتش، بیش از ۲ هزار نفر کشته شده‌اند. مساله دیگری که معترضان مطرح می‌کنند این است که همچنان در قانون اساسی سوریه حزب بعث به عنوان حزب حاکم معرفی شده است.

المعلم تاکید کرد که مقام‌های سوری هنوز معتقدند که راه حل بحران کنونی «گفت‌و‌گوی ملی است و در غیاب چنین گفت‌و‌گویی به دلیل مخالفت معترضان هنوز به پیش نرفته است و ما هیچ راهی جز پیش روی در مسیر اصلاحات نداریم»

وزیر خارجه سوریه دو قانون جدیدی که بشار اسد صادر کرد را اقدامی جدی در مسیر عملی کردن خواسته‌های مردم سوریه توصیف کرد.

با این حال معترضان سوری می‌گویند که در سایه برخورد امنیتی با تظاهرات مسالمت آمیز نمی‌توان با نظام حاکم به گفت‌و‌گو نشست. آنها آزادی زندانیان سیاسی و پایان سرکوب تظاهرات را به عنوان پیش شرط گفت‌و‌گو عنوان کردند.

مقام‌های سوریه می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. روایتی که معترضان آن را رد کرده و می‌گویند عملیات نظامی ارتش و نیروهای امنیتی برای مقابله با تظاهرات صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر گزارش‌های منتشره از سوی فعالان حقوق بشری سوری، حاکی از آن است که ارتش سوریه، کشتار وسیعی در شهر حماه انجام داده است.

یورش ارتش و نیروهای امنیتی به شهر حماه، از هفت روز پیش آغاز شد. به گفته فعالان حقوق بشر سوری، ارتش به طور کامل کنترل شهر حماه را در دست گرفته و تمام راه‌های خروجی شهر را بسته است.

گزارش شده بسیاری از اهالی موفق به فرار شده‌اند و تنها ۵ در صد از مردم در شهر باقی مانده‌اند. ارتش دستگیری‌های گسترده را که چهارشنبه آغاز کرده، تا کنون متوقف نکرده است. برق، آب و تلفن در شهر قطع است. شمار کشته شدگان، صد‌ها نفر برآورد شده است. در برخی محله‌ها جنازه‌ها بر روی زمین یا در خودرو‌ها‌‌ رها شده‌اند. کمبود غذا و دارو مردم باقی مانده در شهر را به شدت رنج می‌دهد.

«آمادگی قبایل دیر الزور برای مقابله با ارتش»

در شهر دیر الزور واقع در شرق سوریه، قبایل خود را برای مقابله مسلحانه با هر گونه حمله احتمالی ارتش آماده می‌کنند.

دیر الزور نزدیک به یک هفته است که در محاصره ارتش قرار دارد. این شهر در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات اعتراض آمیز گسترده که‌ گاه شمار شرکتکنندگان در آن به نیم ملیون نفر رسید بود. این تظاهرات باعث شد که بشار اسد استاندار دیر الزور را برکنار کند. استاندار جدید مردم را تهدید کرده بود که در صورت ادامه تظاهرات ارتش را فرا خواهد خواند تهدیدی که عملی شد. او همچنین حقوق کارمندان را برای تنبیه آنها قطع کرده است.

در یک فیلم منتشر شده، یکی از سران قبایل در حال صحبت با حدود ۵۰ نفر دیگر بود و به آنها می‌گفت: «دو سه روز پیش نظام نمایندگانی از حلب فرستاد که در مقابل متوقف کردن اعتراض‌ها وعده ۵ هزار فرصت شغلی برای شهر دادند اما ما نپذیرفتیم.»

او ادامه داد که پاسخ ما در خواست آزادی زندانیان سیاسی و عقب نشینی ارتش از اطراف شهر بود که گفتند ارتش با یک ماموریت به منطقه آمده و باید به کار خود ادامه دهد.

این مرد افزود: «اگر به خواست‌های ما پاسخ نگفتند و به شهر حمله کردند، همه چیز تمام شده است و باید برای رودر روریی مسلحانه آماده باشیم.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از ساکنان دیرالزور، برگزاری نشست سران قبایل را در هفته گذشته تایید کرد. اهالی نیز از ترس هر گونه محاکمه احتمالی در حال ذخیره آب و مواد غذایی هستند.

این تحولات در حالی است که شهرهای سوریه از آغاز ماه رمضان، همه روزه شاهد تظاهرات شبانه است. شامگاه شنبه شماری از شهرهای سوریه از جمله درعا و دمشق، شاهد تظاهراتی گسترده در حمایت از حماه و با خواست سرنگونی نظام حاکم بودند.

مواضع بین المللی

از سوی دیگر شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای، خواستار پایان فوری خشونت‌ها و خونریزی‌ها در سوریه شد. پارلمان کویت نیز به وزارت امور خارجه این کشور تا سه شنبه مهلت داد تا سفیر سوریه را اخراج کند. وزارت خارجه امریکا نیز از شهروندان خود خواست هر چه زود‌تر خاک سوریه را ترک کنند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی با بشار اسد، خواستار توقف برخورد نظامی با غیر نظامیان شد. بر پایه بیانیه دفتر دبیر کل سازمان ملل، در این تماس تلفنی آقای مون نگرانی خود و جامعه جهانی را، از خشونت‌ها و شمار رو به افزایش قربانیان در سوریه، ابلاغ کرد. بشار اسد نیز از کشته شدن نیروهای امنیتی و ارتش سخن گفت که دبیر کل سازمان ملل پاسخ داد: «کشته شدن غیر نظامیان و نیروهای امنیتی را محکوم می‌کنیم.»

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرد که وزیر خارجه خود را سه شنبه برای تسلیم «پیامی قاطعانه» روانه دمشق خواهد کرد. او تاکید کرد که از حمله تانک‌های ارتش به شهر حماه بسیار نگران است و گفت ترکیه پس از شنیدن سخنان مسئولان سوری، هر چه را که لازم باشد انجام خواهد داد.

پیشتر پس از آنکه اردوغان سرکوب اعتراض‌ها در سوریه را «وحشیانه» توصیف کرده بود، بشار اسد ماه ژوئن فرستاده‌ای به نمایندگی از خود برای گفت‌و‌گو با نخست وزیر ترکیه، روانه آنکارا کرد. هزاران نفر از مردم مناطق مرزی سوریه در پی عملیات نظامی این کشور به خاک ترکیه پناهنده شده‌اند.
XS
SM
MD
LG