لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

بشار اسد: در صورت هرگونه دخالت خارجی خاورمیانه به آتش کشیده خواهد شد


بشار اسد رئیس جمهور سوریه به کشورهای غربی هشدار داد که در صورت هرگونه دخالت در سوریه زلزله‌ای به راه خواهد افتاد که همه خاورمیانه را به آتش می‌کشد.

این هشدار بشار اسد پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر موج محکومیت سرکوب معترضان در سوریه از سوی کشورهای غربی و عربی بالا گرفته است.

با ادامه سرکوب‌ها، معترضان سوری نام جمعه گذشته را «جمعه منطقه پرواز ممنوع» گذاشتند و در شعارهای خود خواستار حمایت بین المللی از خود با ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز سوریه شدند.

پیش از این، مک کین سناتور آمریکایی در سخنانی با اشاره به پایان عملیات نظامی خارجی در لیبی و سرنگونی نظام سابق این کشور، خواستار بررسی عملیات نظامی در سوریه به منظور حمایت از معترضان شده بود.

بشار اسد در مصاحبه با نشریه بریتانیایی ساندی تلگراف گفت: «بدون شک کشورهای غربی فشارهای خود را افزایش خواهند داد.» او ادامه داد: «اما سوریه از هرسو با مصر، تونس و یمن متفاوت است؛ هم در تاریخ و هم در سیاست.»

وی کشورهای غربی را خطاب قرار داد و افزود: «سوریه هم اکنون محور منطقه است، سوریه یک گسل است، اگر با زمین بازی کردید گرفتار زلزله خواهید شد. آیا می‌خواهید شاهد افغانستان دیگر یا ده‌ها افغانستان دیگر باشید؟»

اسد تاکید کرد: «هر مشکلی در سوریه همه منطقه را به آتش خواهد کشید. اگر طرح تجزیه سوریه باشد، به این معنی است که همه منطقه تجزیه خواهد شد.»

سازمان ملل متحد می‌گوید از آغاز اعتراض‌های سوریه تا کنون بیش از سه هزار نفر از معترضان از جمله دستکم ۲۰۰ کودک کشته شدند.

مقام‌های سوریه گروه‌های مسلح تروریست را مسئول این نا‌آرامی‌ها می‌دانند؛ روایتی که معترضان آن را رد کرده و می‌گویند بهانه‌ای است برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز.

دولت سوریه مانع از فعالیت اکثر رسانه‌ها در خاک خود شده است. این روند باعث شده که نتوان از صحت ادعاهای مقام‌های دولتی ومعترضان اطمینان حاصل کرد.

بشار اسد مدعی شد که واکنش او در برابر موج بهار عربی با دیگر سران برکنار شده عرب متفاوت بود و تاکید کرد: «روش حکومت‌های مستبد را به کار نبستیم.»

او افزود: «شش روز پس از آن (اعتراض‌ها) اصلاحات آغاز شد. ابتدا مردم شک داشتند که اصلاحات تنها یک افیون است برای آرام کردن آنها. اما وقتی اصلاحات را اعلام کردیم مشکلات سیر نزولی یافت. هنگامی که تغییر آغاز شد، مردم از حکومت پشتیبانی کردند.»

با این حال بسیاری از معترضان و کشورهای غربی، اصلاحات اسد را جدی نمی‌دانند. دلیل آنها ادامه سرکوب تظاهرات توسط نیروهای امنیتی و ارتش است.

حمص زیر آتش

در همین حال، آتشبار سنگین تانک‌های ارتش سوریه روز شنبه محله‌های شهر حمص را هدف قرار داد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن دستکم ۲۰ افسر جدا شده از ازتش در حمص خبر داد. همچنین ۱۹ نفر از معترضان درشهرهای مختلف به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

تصاویری که فعالان سوری از حملات توپخانه‌ای تانک‌ها به شهر حمص بر روی شبکه اینترنت منتشر کردند، گلوله باران برخی از منازل را در محله‌های باباعمرو، سلطانیه، جوبر، کفرعایا و جوره العرایس نشان داد. بابا عمرو بیش از دیگر محله‌ها در معرض حملات قرار گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در جریان درگیری‌های شنبه در محله بابا عمرو در حمص میان نیروهای دولتی و جداشدگان از ارتش، دستکم ۲۰ تن از سربازان جدا شده کشته و ۵۳ نفر دیگر زخمی شدند.»

تلویزیون دولتی سوریه اما گزارش داد که شماری از نیروهای امنیتی به ضرب گلوله افراد مسلح تروریست کشته شدند. این گزارش همچنین افزود که نیروهای امنیتی مین‌هایی در شهرهای دوما و البوکمال خنثی کردند و اسلحه‌های اسرائیلی در حمص کشف و ضبط کردند.

با ادامه اعتراض‌ها در سوریه و سرکوب آنها توسط نیروهای امنیتی و ارتش، روند جدا شدن نیرو‌ها از ارتش سوریه شدت گرفته است. این نیرو‌ها گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل دادند و هدف خود را حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر رویترز به نقل از اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌ها از کشته شدن دستکم ۱۹ نفر از معترضان غیر نظامی در مناطق مختلف سوریه از جمله حمص، حماه و درعا به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

در حرستا واقع در حومه دمشق، نیروهای امنیتی با پشتیبانی ارتش شهر را محاصره کرده و اقدام به یورش به خانه‌ها و بازداشت فعالان و معترضان کردند.

نیروهای امنیتی و ارتش همچنین به بسیاری از خانه‌ها در دوما و زملکا در حومه دمشق یورش برده و فعالان را دستگیر کردند. گزارش شده، آنها همچنین اموال برخی منازل را غارت کرده، هرچه را می‌توانستند با خود بردند و هر چه را نمی‌توانستند تحریب کردند.

در شهر حماه با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی و ارتش در خیابان‌ها و برپایی تعداد بی شماری ایست بازرسی، اهالی تظاهرات پرشوری به راه انداختند و برای سرنگونی نظام حاکم شعار دادند.

انتقاد ولید المعلم از اتحادیه عرب

از سوی دیگر ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه از نامه انتقاد آمیز کمیته ویژه اتحادیه عرب برای پیگیری اوضاع سوریه به بشار اسد انتقاد کرد.

روز جمعه پس از آنکه دستکم ۴۵ نفر از معترضان در مناطق مختلف سوریه به دست نیروهای امنیتی کشته شدند کمیته ویژه اتحادیه عرب در نامه‌ای به بشار اسد نوشت که این کمیته از ادامه کشتار‌ها در سوریه ناخرسند است و خواهان آن است که وی اقدام‌های لازم را برای حمایت از غیر نظامیان انجام دهد.

کمیته ویژه اتحادیه عرب دو هفته پیش با تصویب نشست فوق العاده وزرای امور خارجه عرب به ریاست وزیر امور خارجه قطر تشکیل شد. هدف از تشکیل این کمیته تلاش برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه از راه نشاندن حکومت و معترضان پای میز گفت‌و‌گو است. کمیته اتحادیه عرب روز چهارشنبه به سوریه رفته بود و با بشار اسد دیدار کرده بود.

ولید المعلم گفته است نامه انتقادی کمیته ویژه به بشار اسد «تحت تاثیر دروغ پردازی‌های رسانه‌ها» نوشته شده است.

قرار است روز یکشنبه هیاتی دولتی از سوریه به دوحه پایتخت قطر برود و با اعضای کمیته ویژه دیدار و گفت‌و‌گو کند.

غلیون: نظام سوریه وقت کشی می‌کند

برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه روز شنبه در گفت و گو با روزنامه فرانسوی لیبراسیون گفت رژیم سوریه در مذاکره با اتحادیه عرب به دنبال وقت کشی است.

کمیته ملی سوریه گروهی معترض است که ماه گذشته با حضور اکثر جریان‌های معترض داخل و خارج با هدف سرنگونی نظام بشار اسد اعلام موجودیت کرد.

غلیون افزود: «طرح اتحادیه عرب که با فشار غرب مطرح شده است راه را برای اقدام بین المللی علیه رژیم سوریه هموار می‌کند.»

نشست دو هفته پیش اتحادیه عرب طرحی به منظور پایان بحران سوریه ارائه داد. بنابر این طرح از نظام سوریه خواسته شده فورا به سرکوب معترضان پایان دهد.

همچنین کمیته‌ ویژه ای به ریاست وزیر امور خارجه قطر برای پیگیری اوضاع سوریه تشکیل شد و اعلام شد از دولت و معترضان سوری برای گفت‌و‌گو در مقر اتحادیه عرب و با وساطت این اتحادیه دعوت خواهد شد.

به گفته غلیون، روسیه و چین در صورت بین المللی شدن مساله برخورد با رژیم اسد دیگر نمی‌توانند از حق وتو استفاده کنند.

روسیه و چین اوایل اکتبر طرح ارئه شده از سوی پیش نویس قطعنامه ارئه شده از سوی کشورهای اروپایی برای محکومیت نظام سوریه را وتو کردند.

برهان غلیون طرح اتحادیه عرب را «بی‌نظیر» خواند و با اشاره به ادامه گفتگو بین نمایندگان اتحادیه و دولت سوریه تاکید کرد رژیم درک کرده است که این آخرین فرصت آن به شمار می رود.
XS
SM
MD
LG