لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

هشدار آمريکا به سوريه برای توقف اعمال خشونت عليه معترضان


تصویری از تظاهرات هفته گذشته در دمشق
تصویری از تظاهرات هفته گذشته در دمشق
کاخ سفيد روز جمعه به سوريه هشدار داد در صورت متوقف نکردن سياست توسل به زور و خشونت عليه تظاهرات مسالمت آميز معترضان ، آمريکا و متحدانش «گام های بيشتری» عليه حکومت بشار اسد برخواهند داشت.

به دنبال سرکوب خشونت بار تظاهرات اعتراضی روز جمعه در شهرهای مختلف سوريه که بنا برخی از گزارش ها دهها کشته برجای گذاشت، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد در بيانيه ای اعلام کرد: آمريکا باور دارد که سياست اسفناک سوريه عليه مردمش با واکنش جدی جامعه بين المللی روبرو خواهد شد.

در بيانيه کاخ سفيد آمده است:« به دليل فقدان تغيير اساسی در سياست های کنونی حکومت سوريه، از جمله پايان دادن به کشتار تظاهر کنندگان، آمريکا و متحدان بين المللی اش گام های بيشتر بر خواهند داشت تا از اين طريق مخالفت شديد خود را با نحوه رفتار حکومت سوريه با مردم اين کشور نشان دهند.»

کاخ سفيد همچنين حکومت بشار اسد را متهم کرده است که سياست متحد خود، ايران، را در توسل به زور و نقض فاحش حقوق بشر برای سرکوب تظاهرات مسالمت آميز معترضان در پيش گرفته است.

در بيانيه کاخ سفيد همچنين از توافق اعضای اتحاديه برای تحريم مقامات سوريه استقبال شده است.

پس از نشست سفرای ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا روز جمعه اعلام شد اين اتحاديه عليه ۱۴ مقام سوری تحريم اعمال می‌کند و آنها حق سفر به کشورهای عضو اتحاديه اروپا را نخواهند داشت و اموال آنها در اين کشورها مسدود خواهد شد.

آمریکا هفته گذشته سه نفر از مقام‌های بلندپايه سوری و همچنين نيروی قدس سپاه پاسداران را به دليل «نقش داشتن» درسرکوب اعتراض‌های اخير سوريه هدف تحريم خود قرار داد.

تلاش سه کشور اروپایی برای محکومیت سوریه در شورای امنیت

در حالی که آمار کشته‌های اعتراض‌های سوریه همچنان افزایش می‌یابد، روز جمعه بریتانیا، فرانسه و آلمان بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواستند که به دولت سوریه واکنش درخور نشان دهد. آخرین گزارش‌ها از کشته شدن دست‌کم ۲۷ نفر در اعتراض‌های روز جمعه حکایت می‌کند.

هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل بر سر بیانیه‌ای که از پشتیبانی اروپا و آمریکا برخوردار بود، نتوانست به توافق دست یابد.

نماینده روسیه هفته گذشته در مخالفت با آن بیانیه اظهار داشت که در جریان ناآرامی‌های سوریه نیروهای امنیتی نیز کشته شده‌اند و چین و هند نیز خواستار گفت‌وگو و راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان بحران سیاسی شده و با محکومیت دولت سوریه مخالفت کردند.

اکنون با بیشتر شدن تلفات در سوریه، ژررار آرو، نماینده فرانسه در سازمان ملل به خبرنگاران در نیویورک گفت که دیپلمات‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان بار دیگر شرایط «بسیار نگران‌کننده» سوریه را در جلسه شورای امنیت مطرح کرده‌اند.

از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، سه‌شنبه شب در لندن تصریح کرد که وی به دیپلمات‌های بریتانیایی دستور داده است که بار دیگر موضوع محکومیت سوریه در شورای امنیت پیش بکشند.

در جلسه روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل که پشت درهای بسته برگزار شد، فیلیپ پرهام، معاون نماینده بریتانیا در سازمان ملل، شرایط سوریه را «خطرناک» توصیف کرد و هشدار داد که ممکن است این بحران «تاثیری جدی» در آن سوی مرزهای سوریه داشته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده است که دست یافتن به اجماع در مورد سوریه اگر غیرممکن نباشد دست کم بسیار دشوار خواهد بود.

در حالی که شورای امنیت در مورد لیبی به سرعت واکنش نشان داد، این نهاد بین‌المللی در مورد سوریه، یمن و بحرین واکنش قاطعی در مورد سرکوب معترضان از خود نشان نداده است.

برپایه این گزارش‌ موقعیت بسیار حساس سوریه در خاورمیانه و نیز اکراه شماری از کشورها در مورد امکان عملیات نظامی علیه این کشور از جمله دلایل نرسیدن به توافق درباره محکومیت دمشق بوده است.

کلینتون: سوریه هنوز برای اصلاحات فرصت دارد

در همین حال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که حکومت بشار اسد هنوز برای انجام اصلاحات در این کشور فرصت دارد.

هیلاری کلینتون در عین اینکه گفت آمریکا در مواجهه با سوریه صریح بوده است، تاکید کرد که اوضاع این کشور «پیچیده» است.

هیلاری کلینتون افزود واشینگتن به دمشق فشار می‌آورد تا اصلاحاتی را که خود دولت سوریه وعده داده بود، عملی کند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «تا آنجا که می‌دانم آنها هنوز فرصت دارتد تا برنامه اصلاحات را جامه عمل بپوشانند.»

در آخرین جمعه اعتراضی سوریه، بنا به گفته فعالان حقوق بشر دست‌کم ۲۷ تن دیگر کشته‌ شدند که بدین ترتیب شمار کشته‌شدگان اعتراض‌‌های سوریه از مرز ۵۸۰ نفر فراتر رفت.
XS
SM
MD
LG