لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

تظاهرات سراسری در سوریه علیه حکومت بشار اسد


 عکس مربوط به یکی از اعتراض‌های اخیر است.
عکس مربوط به یکی از اعتراض‌های اخیر است.
«صد‌ها هزار» نفر از معترضان در شهرهای مخلف سوریه روز جمعه ۲۴ تیرماه که «جمعه اسرای آزادی» نام گرفته، تظاهرات کردند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده شماری از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و آخرین آمار از کشته شدن دست کم ۲۰ نفر حکایت دارد.

رامی عبد الرحمن سخنگوی دید‌بان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات تنها در شهر‌های شمالی حمات و شرقی دیر الزور شرکت کردند. این در حالی است که اعتراض‌ها در سوریه ماه چهارم خود را به پایان رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صد‌ها نفر از مردم جمعه در محله‌های مختلف دمشق پایتخت سوریه در اعتراض به نظام حاکم بر این کشور تظاهرات کردند.

محله برزه، القدم، رکن الدین و حجر الاسود محله‌هایی بودند که تظاهرات در آنها برپا شد.

شاهدان عینی می‌گویند نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام به شلیک گلوله جنگی به سوی آنها کردند که در جریان آن یک کودک کشته شد. دیگر محله‌های دمشق به ویژه المیدان شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بوده‌اند.

رویترز تظاهرات جمعه را بزرگترین و پرشمارترین تظاهرات مخالفان از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه توصیف کرده است.

در شهرهای سبقا، حموریه و التل واقع در حومه دمشق نیز هزاران نفر با سر دادن شعارهای «سرنگونی نظام حاکم» و «آزادی زندانیان» تظاهرات کردند.

در شهر درعا آغاز کننده اعتراض‌ها نیز شاهدان عینی از کشته شدن دست کم چهار نفر در جریان شلیک به تظاهرکنندگان خبر داده‌اند.

همچنین گزارش شده است در بخش دیگری از شهر شماری از نیروهای ارتش از تظاهرکنندگان در مقابل نیروهای امنیتی، حمایت کردند و با ایجاد حائل به خروج جوانان معترض از مسجد العمری کمک کردند. در محوطه مسجد تظاهرکنندگان در پشتیبانی از ارتش شعار دادند.

محله‌های مختلف شهر حمص نیز شاهد تظاهرات هزاران نفر از معترضان بود. دید‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که نیروهای امنیتی دراین شهر دو نفر از معترضان را کشته‌اند.

برخی ساکنان منطقه در تماس با خبرگزاری رویترز گفتند که صدای شلیک سنگین برای اولین بار در محله‌های نازحین، الفاخورة، باب السباع، باب الدریب، باب تدمر، الخالدیة، البیاضة و دیر بعلبة شنیده شده است. تجمعی بزرگ نیز در خیابان الملعب با حضور گسترده زنان و کودکان برگزار شد.

اما در ادلب ساکنان از حضور انبوه نیروهای امنیتی که به وسیله تانک‌های ارتش پشتیبانی می‌شدند خبر دادند. همچنین همه راه‌ها به سمت شهرک معرت النعمانبسته شد. این شهرک در روزهای اخیر شاهد اعتصاب‌های گسترده و تظاهرات بود. ارنش سوریه از حدود یک ماه پیش عملیات نظامی خود را در این استان با عنوان مقابله با گروه‌های تروریستی مسلح آغاز کرده است. این روایت را معترضان رد می‌کنند و می‌گویند هدف از این عملیات نظامی مقابه با تظاهرکنندگان است.
XS
SM
MD
LG