لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

ارتش آزاد سوریه: حسن شاطری در حمله جنگنده‌های اسرائیلی کشته شد


تشییع جنازه حسن شاطری
تشییع جنازه حسن شاطری
فهد المصری سخنگوی فرماندهی مشترک ارتش آزاد سوریه با صدور بیانیه‌ای گفت که حسن شاطری از فرماندهان سپاه پاسداران در لبنان در حمله چند هفته گذشته جنگنده‌های ارتش اسرائیل به منطقه‌ای در سوریه کشته شده است.

در این بیانیه که آن را شماری از خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری دولتی کویت منتشر کرده‌اند آمده است: «حسام خوشنویس که نام واقعی‌اش حسن شاطری است، ریاست هیات ایرانی بازسازی لبنان را برعهده داشت. این تشکیلات را دستگاه‌های ایرانی به عنوان پوششی جدید برای فعالیت‌های خود در لبنان پس از جنگ ژوئن سال ۲۰۰۶ تاسیس کرده‌اند.»

این بیانیه در ادامه به نحوه کشته شدن شاطری می‌پردازد و مدعی شده است: «شاطری به همراه شماری از همراهان و نیروهای خود در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه جمرایا در حومه دمشق که در نزدیکی مرز لبنان قرار دارد کشته شده‌اند. او پس از آنکه از بیروت به دمشق رفته بود، بلافاصله با شماری از مستشاران نظامی و امنیتی ایرانی و سوری تشکیل جلسه داده بود. پس از آن به جمرایا رفت که آنجا کشته شد.»

فهد المصری افزوده است که دلیل حضور شاطری و همراهانش در منطقه جمرایا، نظارت بر عملیات انتقال جنگ افزار و موشک از سوریه به لبنان بوده است.

اشاره این بیانیه به حمله جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه‌ای در سوریه است که ۱۱ بهمن روی داده است.

ابتدا خبرگزاری‌ها به نقل از منابع امنیتی گزارش داده بودند که جنگنده‌های اسرائیلی یک کاروان را در نقطه مرزی سوریه با لبنان هدف قرار داده‌اند.

این گزارش‌ها احتمال داده بودند که این کاروان حامل جنگ افزار بوده که از سوریه در حال منتقل شدن به لبنان بود.

اما پس از آن ارتش سوریه اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی، یک مرکز پژوهش‌های نظامی در حومه دمشق را بمباران کرده‌اند.

اسرائیل انجام این حمله را به طور رسمی تایید یا تکذیب نکرد تا اینکه اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که این حمله نشان می‌دهد تل آویو در تهدید‌هایش جدی است.

مقام‌های اسرائیلی بار‌ها تاکید کرده‌اند در صورتی که احتمال دهند جنگ افزارهای پیشرفته بخواهد از سوریه در اختیار «گروه‌های تندرو» همچون حزب الله لبنان قرار گیرد، اسرائیل مداخله خواهد کرد.

کشته شدن حسن شاطری که در لبنان به حسام خوشنویس مشهور بود، در دو روز گذشته در صدر خبرهای رسانه‌های منطقه قرار گرفت. خبرهای ضد و نقیضی هم درباره نحوه کشته شدن او منتشر شده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از سردار سرتیپ دوم پاسدار، رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران ایران نقل کرده که گفته است که حسن شاطری «در مسیر دمشق به بیروت به منظور انجام کارهای ستاد بازسازی، به دست حامیان و مزدوران رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده است.»

این در حالی است، که سایت «بلاغ» مدعی شده است که: «سردار حسن شاطری به همراه دو نفر از همراهانش در شهر حلب سوریه با کمین تروریست‌ها مواجه شدند که از این میان تنها سردار شاطری به شهادت رسید.»

روزنامه السفیر، چاپ بیروت هم در گزارشی نوشته است که فرمانده یاد شده برای «بررسی طرح‌های بازرسی شهر حلب به سوریه رفته بود».

اما خبرگزاری رویترز از قول یک فرمانده شورشیان مسلح سوریه نوشته است که حسن شاطری در نزدیکی مرز با لبنان و در شهر «زبدانی» هدف حمله قرار گرفت و کشته شد.

رسانه‌های ایران از حسن شاطری به عنوان یکی از «رزمندگان هشت سال دفاع مقدس» یاد کرده‌اند و به گزارش خبرگزاری فارس، وی «در امور مهندسی، راهسازی و جاده سازی در مناطق جنگی فعالیت داشت.»

برپایه این گزارشها شاطری پس از جنگ ایران و عراق به افغانستان رفت و پس از جنگ ۳۳ روزه میان اسرائیل و گروه حزب الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، برای «بازسازی» مناطق جنوب لبنان به این کشور رفته بود.
XS
SM
MD
LG