لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

سوریه پیشنهاد اتحادیه عرب را نپذیرفت


دولت سوریه بیانیه اتحادیه عرب که خواستار پایان خونریزی در این کشور شده بود را رسما رد کرد

دولت سوریه به طور رسمی بیانیه اتحادیه عرب را که خواهان پایان خونریزی‌ها و «حاکم کردن عقلانیت پیش از پایان فرصت» در این کشور شده بود رد کرد و اعلام کرد آن را «بیانیه‌ای صادر نشده» به شمار می‌آورد.

وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده خود که شامگاه شنبه پنجم شهریور ماه برگزار شد، در بیانیه‌ای خواهان توقف ماه‌ها خونریزی شدند.

به گفته سازمان‌های حقوق بشری تا کنون حاصل سرکوب اعتراض‌های سوریه به وسیله ارتش و نیروهای امنیتی، بیش از ۲ هزار و دویست کشته، صد‌ها زخمی و هزاران زندانی است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب همچنین بر سر ارسال نبیل العربی دبیر کل این اتحادیه به دمشق توافق کردند.

بنا بر این توافق، نبیل العربی به منظور تشویق مقام‌های سوریه به اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی و همچنین ارائه طرحی از سوی اتحادیه برای پایان بحران این کشور، به دمشق خواهد رفت.

به گزارش شبکه خبری العربیه نمایندگی سوریه در اتحادیه عرب با ارسال نمابری به تمام نمایندگی‌های کشورهای عربی در قاهره اعلام کرد که دمشق «بیانیه اتحادیه عرب را صادر نشده به شمار می‌آورد به ویژه اینکه واژه‌هایی در آن گنجانده شده است که با فضای عمومی حاکم بر نشست وزرای امور خارجه در تضاد است.»

در بیانیه اتحادیه عرب آمده است: «وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه نگرانی خود را نسبت به آنچه در صحنه سوریه، تحولات خطرناکی که این کشور شاهد است و کشته و زخمی شدن هزاران نفر از فرزندان ملت سوریه اعلام می‌دارند.»

آنها همچنین خواستار احترام به حق ملت سوریه در زندگی با کرامت و امنیت مطابق خواسته خای خود و حرکت به سمت اصلاحات سیاسی و اجتماعی شده‌اند.

طرح پیشنهادی اتحادیه عرب

در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران امور خارجه اتحادیه عرب اشاره‌ای به محتوای طرح پیشنهادی این اتحادیه برای پایان دادن به بحران سوریه نشده است.

اما روزنامه کویتی القبس به نقل از منابعی که بلندپایه توصیف کرد، محورهای این طرح را منتشر کرده که شامل این موارد می‌شود: «پایان فوری خشونت و کشتن غیر نظامیان در سوریه؛ تعیین جدولی زمانبندی برای اصلاحات در سوریه که این اصلاحات شامل تشکیل دولت وحدت ملی و دعوت به انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری می‌شود؛ تغییر قانون اساسی و کنار گذاشتن حزب بعث از قدرت؛ پایبندی سوریه به همکاری به کمیته‌های تحقیق بین‌المللی و تحویل کسانی که در کشتار مردم دست داشتند به دادگاه‌های بین‌المللی.»

مقام‌های سوریه، فعالیت گروه‌های مسلح تروریست را دلیل عملیات نیروهای امنیتی و ارتش این کشور در مناطق مختلف عنوان می‌کنند. این روایت را اما معترضان رد کرده و می‌گویند که حکومت سوریه در پی سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز است.

عبدالله گل: به نظام سوریه دیگر اعتماد ندارم

از سوی دیگر عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه گفته است که اعتماد خود را به نظام حاکم بر سوریه از دست داده است و وضعیت در این کشور به مرحله‌ای رسیده که تغییرات دیگر کافی نیست و زمان آ‌نها گذشته است.

عبدالله گل در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه خاطر نشان کرده است: «بسیار ناراحت هستیم، می‌گویند که همه چیز پایان یافته و پس از آن ۱۷ نفر کشته می‌شوند. امروز چند نفر دیگر کشته خواهند شد؟ ما به مرحله‌ای رسیدیم که دیگر هیچ چیز تغییری کافی نیست. اعتماد خود را از دست دادیم.»

رئیس جمهور ترکیه پیشتر در پیامی از بشار اسد خواسته بود از اصلاحات دست نکشد و مراقب باشد تا فرصت‌ها پایان نیابند.

از سویی قرار است میخائیل بوگدانوف معاون نخست وزیر روسیه دوشنبه به دمشق برود و با بشار اسد و وزیر خارجه او ولید المعلم دیدار و گفت‌و‌گو کند.

به گفته منابع دیپلماتیک، بوگدانوف از مقام‌های سوری خواهد خواست نیروهای امنیتی و ارتش را از شهر‌ها خارج کنند، خشونت‌ها را فورا متوقف کرده و برپایه یک زمانبندی مشخص اجرای اصلاحات را آغاز کنند.

برپایه این گزارش، او به مقام‌های سوری هشدار خواهد داد که عمل نکردن به این خواسته‌ها، مسکو را مجبور خواهد کرد با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همراهی کند.

روسیه و چین دو کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند که تا کنون با صدور قطعنامه تحریم علیه سوریه محالفت کرده‌اند و گفته‌اند که باید به نظام حاکم بر سوریه فرصت اصلاحات داده شود. این دو کشور هر‌گاه بحث صدور قطعنامه تحریم علیه سوریه مطرح شد تهدید به وتوی آن کرده‌اند.

«انشعاب در ارتش سوریه»

خبر‌ها از افزایش روند انشعاب در ارتش سوریه و درگیری میان سربازان و افسران جدا شده با ارتش و نیروهای امنیتی حکایت دارد.
خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که بامداد یکشنبه نیروهایی جدا شده از ارتش سوریه که از فرمان شلیک آتش به سمت تظاهر کنندگان سرپیچی کردند، با ارتش و نیروهای امنیتی در حومه شرق دمشق درگیر شدند.
یک شاهد عینی گفته است افسرانی که به مردم پیوستند در منطقه حرستا و باغ‌های الغوطه که شهر دمشق را احاطه کرده به وقوع پیوست.

شاهدان عینی به نقل از افسران جدا شده سوری می‌گویند بشار اسد به فرماندهان ارتش فرمان داده تا کسانی که از دستورسرکوب مخالفان سرپیچی کنند به ضرب گلوله به قتل برسانند.

روستای احسن در استان ادلب نیز شاهد درگیری شدید میان ده‌ها سرباز و چند افسر جدا شده از ارتش بود.

بافت ترکیبی ارتش سوریه به گونه‌ای است که اغلب سربازان ارتش را سنی‌ها تشکیل می‌دهند اما علوی‌ها که خانواده اسد به آنها منتسب هستند همه پست‌های کلیدی ارتش و سازمان امنیت و گارد ریاست جمهوری را در دست دارند.

«خارج کردن جنازه‌ها از محل دفنشان»

در حادثه‌ای بی‌سابقه، نیروهای امنیتی و ارتش اهالی شهر حماه را مجبور کردند که جنازه‌های فرزندان خود را که در حوادث اخیر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، از محل دفنشان در مقابل مسجد السرجاوی بیرون کشیده و به قربستان‌های عمومی منتقل کنند.

چند هفته پیش شهر حماه شاهد یورش گسترده ارتش و نیروهای امنیتی بود. در این شهر پیش از آن تظاهراتی با حضور پر شمار معترضان برگزار می‌شد که گاهی شمار حاضران از نیم میلیون نفر تجاوز می‌کرد. هنگام یورش نیروهای امنیتی مردم شهر امکان انتقال جنازه‌های کشته‌شدگان را به گورستان‌های عمومی نداشتند از این رو آنها را در مقابل مساجد و پارک‌های عمومی به خاک می‌سپردند.

این در حالی است که تظاهرات اعتراض‌آمیر در شهرهای مختلف سوریه ادامه دارد. هم اکنون دمشق به کانون این تظاهرات تبدیل شده که عمده تظاهرات از مساجد برگزار می‌شود. معترضان سوری نام جنگ مساجد را بر روی حوادث دو روز پیش دمشق گذاشته‌اند زیرا نیروهای امنیتی وارد یکی از مساجد این شهر شده و چندین نفر را در آن کشته و زخمی کردند.
XS
SM
MD
LG