لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

اردوغان: نمی‌توانم تایید کنم جنگنده ترکیه سرنگون شده است


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، تایید کرد که یک فروند هواپیمای اف – ۴ این کشور در نزدیکی سوریه سقوط کرده است.

پیشتر شبکه المنار گزارش داده بود که سوریه یک فروند جنگنده ترکیه را سرنگون کرده است. شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، گزارش داده است که منابع امنیتی سوری در دمشق خبر سرنگونی جنگنده ترکیه‌ای را به دست نیروهای پدافندی این کشور تایید کرده‌اند.

ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که ارتباط یکی از هواپیماهای نظامی‌اش که از فرودگاه ارهاک در استان شرقی ملطیه به پرواز درآمده بود، با برج مراقبت قطع شده است.

مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند که رجب طیب اردوغان که از برزیل بازگشته‌ است با وزیران کشور، خارجه و رئیس ستاد مشترک ارتش نشست مشترک برگزار کرد.

پیشتر رسانه‌های ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان گزارش داده بودند که سوریه برای سرنگون کردن این هواپیما پوزش‌خواهی کرده است؛ با این حال نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس خبری خود با رد این گزارش‌ها اظهار داشت که او نمی‌تواند تایید کند که این هواپیما سقوط کرده یا سرنگون شده است. وی همچنین اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرد و گفت سخنی درباره پوزش‌خواهی سوریه نگفته است.

خبرنگاران با این حال می‌گویند رجب اردوغان حرف‌هایی را که تکذیب کرده، هنگام پرواز از برزیل به ترکیه گفته بود.

اردوغان همچنین گفت که از خبری از سرنوشت دو خلبان این هواپیما در دست نیست.

اردوغان با این حال اظهار داشت که این هواپیما در ۱۳ کیلومتری ساحل بندر لاذقیه سوریه سقوط کرده است؛ نخست‌وزیر ترکیه گفت که چهار شناور ترکیه و چند شناور سوریه منطقه را برای یافتن خلبان‌ها جستجو می‌کنند.

نخست‌وزیر ترکیه با این حال توضیح نداد که چرا این جنگنده این حد به بندر لاذقیه نزدیک شده بود.

ترکیه که پیش از ناآرامی‌های سوریه دارای روابط نزدیکی با این کشور بود، در ماه‌های اخیر مواضع تندی را علیه دمشق اتخاذ کرده است؛ ترکیه همچنین پیشتر خواستار ایجاد یک دالان بشردوستانه در خاک سوریه شده بود که بدون دخالت نظامی میسر نیست.
XS
SM
MD
LG