لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

گزارش‌ بان گی‌مون از نقض حقوق کودکان در سوریه


حلب
حلب
بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی اعلام کرد که گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، از کودکان پناهنده در کشورهای همسایه برای جنگ استفاده می‌کنند و در مقابل، نیروهای دولت سوریه، کودکان مرتبط با مخالفان را بازداشت و شکنجه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیروهای دولتی سوریه را نخستین مسئول نقض حقوق کودکان در مراحل اولیه بحران دانسته است که حدود سه سال از عمر آن می‌گذرد. اما نیروهای مخالفان با مرور زمان و با افزایش توان و نظم خود نیز اقدام به نقض حقوق کودکان کردند.

بان گی مون در این گزارش که تاریخ آن به ۷ بهمن باز می‌گردد اما سه‌شنبه ۱۵ بهمن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، خاطرنشان کرده است: «رنج‌هایی که کودکان در جمهوری عربی سوریه متحمل می‌شوند را نمی‌توان توصیف کرد و به هیچ وجه نمی‌توان آن را پذیرفت.»

سازمان ملل متحد پیش از این هم دو طرف تنش در سوریه را به نقض حقوق کودکان متهم کرده بود اما این نخستین گزارشی است که با این حجم از جزئیات، در اختیار شورای امنیت قرار می‌گیرد. این گزاش دوره زمانی ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ تا ۲۴ آبان ۱۳۹۲ را در بر می‌گیرد.

بان گی مون در گزارش خود گفته است که گروه‌های مخالفان، کودکان را بسیج کرده و از آنها در جنگ استفاده می‌کنند.

او افزوده است: «آنچه موجب نگرانی است تلاش‌های گروه‌های مخالف حکومت سوریه برای استفاده از کودکان پناهنده در کشورهای همسایه، در جنگ است. جذب کودکان برای جنگ از سوی گروه‌هایی مرتبط با ارتش ازاد سوریه و گروه‌های مسلح کرد صورت می‌گیرد.»

ارتش آزاد سوریه از ائتلاف گروه‌های مسلحی تشکیل شده است که میانه‌رو به شمار می‌آیند و از سوی غرب حمایت می‌شوند. این تشکیلات را یک شورای فرماندهی عالی هدایت می‌کند. غرب در تلاش است ارتش آزاد سوریه را به نیرویی توانمند در سرنگونی نظام بشار اسد تبدیل کند. اما تشکیل تشکیل جبهه اسلامی باعث شد نفوذ ازتش آزاد سوریه در مناطق مختلف کاهش یابد.

عربستان سعودی و قطر از ارتش آزاد سوریه با ارائه کمک هی تسلیحاتی، آموزشی و مالی، حمایت کردند. ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نیز به این تشکیلات، کمک‌های نظامی غیر مرگ بار همچون دستگاه‌های تماس و حمل و نقل ارائه دادند.

بیش از دو میلیون سوری که اکثر آنها از زنان و کودکان هستند، تاکنون از کشورشان گریخته‌اند. بحران در سوریه ابتدا با تظاهرات خیابانی آغاز شد اما به دلیل سرکوب نظامی این تظاهرات، به سرعت تنش‌ها به جنگ مسلحانه تبدیل شد.

بان گی مون در گزارش خود ادامه داده است: «کمبود آموزش و فرصت‌های شغلی و فشار همسالان از مهم‌ترین عوامل منتهی به مشارکت کودکان پناهنده در جنگ‌های داخلی سوریه به شمار می‌آید.»

این گزارش با بیان اینکه گزارش‌های زیادی از «استفاده از کودکان توسط گروه‌های مرتبط با ارتش آزاد سوریه در جنگ» به دست آمده است، تاکید کرده است: «چنین اقداماتی سیاست کلی ارتش آزاد سوریه نیست و به صورت منظم صورت نمی‌گیرد.»

دبیرکل سازمان ملل متحددر گزارش خود افزوده است: «مصاحبه‌هایی که با کودکان یا پدرشان صورت گرفت، نشان می‌دهد که مرگ والدین و بستگان، تبلیغات سیاسی و فشارهای همسالان از آشنایان و جامعه در پیوستن کودکان به گروه‌های مرتبط با ارتش آزاد سوریه تاثیر بسیاری داشته است.»

او خاطرنشان کرده است: «بسیاری از کودکان گفتند که احساس کردند پیوستنشان به نیروهای مخالفان یک وظیفه است.»

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، چیزی از استفاده از کودکان در جنگ توسط نیروهای دولتی ذکر نشده است. اما این گزارش تاکید کرده است که برخی نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان مرتبط با دولت، اقدام به ترساندن کودکان زیر ۱۸ سال کرده تا از آنها در ایست‌های بازرسی یا در جریان یورش‌ها به خانه‌ها در مناطق تحت کنترل دولت یا مناطق محل نزاع میان دو طرف، استفاده کنند.

بان گی مون افزوده است: «نیروهای دولتی اقدام به بازداشت و شکنجه برخی کودکان به گمان ارتباطشان با مخالفان می‌کنند و گاهی از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.»

بنا بر این گزارش «قرار گرفتن در معرض ضرباتی با کابل‌های فلزی، شلاق، باتوم‌های فلزی و چوبی، وصل کردن برق از جمله به دستگاه‌های تناسلی، کشیدن ناخن‌های دستان و پا‌ها، آزار و اذیت جنسی از جمله تجاوز یا تهدید به آن، تهدید به اعدام، سوزاندن، محروم کردن از خواب، حبس انفرادی و شکنجه بستگان روبروی آنها» از جمله مواردی است که نیروهای دولتی سوریه علیه کودکان اعمال می‌کنند.
XS
SM
MD
LG