لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

درگیری میان هواداران و مخالفان بشار اسد ۳۰ کشته برجای گذاشت


دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در روز یکشنبه بیش از ۳۰ غیر نظامی در جریان درگیری میان هواداران و مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه در شهر حمص کشته شدند.

رامی عبد الرحمن رئیس دیدبان حقوق بشر سوریه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر افزود: «این درگیری‌ها در شهر حمص تحولی خطرناک است که می‌تواند اعتراض‌های سوریه را از مسیر مسالمت آمیزی که در پیش گرفته خارج کند و به سود کسانی باشند که در تلاش برای راه اندازی جنگ داخلی هستند.»

اعتراض‌ها در سوریه علیه نظام بشار اسد وارد ماه پنجم خود شده است. در جریان برخورد نیروهای امنیتی با معترضان تا کنون حدود ۱۴۰۰ نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه درگیری‌های حمص پس از کشته شدن سه جوان علوی مذهب هوادار بشار اسد آغاز شد. پس از آن درگیری میان هوادارن و مخالفان نظام با چوب و سنگ آغاز شد که اندکی بعد به درگیری مسلحانه انجامید. اکثر آن‌هایی که در این درگیری جان خود را از دست دادند به ضرب گلوله کشته شدند.

از سوی دیگر یکشنبه ۲۶ تیرماه ارتش سوریه حضور خود را در مناطق شرقی هم مرز با عراق و مناطق جنوبی هم مرز با لبنان همزمان با اوج گیری اعتراض‌ها در این مناظق استحکام بخشید.

پس از آنکه ده‌ها هزار نفر از معترضان در منطقه البوکومال نزدیک به مرز عراق تظاهرات کردند، تانک‌های ارتش سوریه این منطقه را به محاصره خود در آوردند. این تظاهرات پس از کشته شدن ۴ نفر از معترضان که یکی از آنها کودکی ۱۴ ساله بود به راه افتاد. خبرهایی نیز از پیوستن ده‌ها نفر از نیروهای ارتش به معرضان در رسانه‌ها منتشر شده است. معترضان شماری از دفا‌تر دولتی از جمله پایگاه‌های حزب بعث حاکم را در این شهر به آتش کشیدند.

ارتش سوریه همچنین به شهر زبدانی هم مرز با لبنان یورش بردند و پس از بازرسی خانه‌ها بیشتر از ۵۰ نفر را دستگیر کردند. این شهر نیز روز جمعه شاهد تظاهرات پرشمار معترضان بود.

در مقابل هوادران بشار اسد یک جشنواره موسیقی در میدان امویان دمشق پایخت سوریه، به راه انداختند. این برنامه به مناسبت یازدهمین سالگرد سوگند ریاست جمهوری بشار اسد برگزار شد.

طرح جدید ترکیه برای پایان بحران سوریه

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک شخصیت اپوزیسیون کرد سوری که خواست نامش فاش نشود، از طرح جدید ترکیه برای پایان دادن به بحران سوریه خبر داد.

این گزارش از تفاهمنامه‌ای میان ترکیه و نظام حاکم بر سوریه در روزهای اندک آینده خبر داده است. این طرح شامل تشکیل دولت انتقالی که در آن گروه اخوان الملسمین حضوری پر رنگ دارد در کنار برخی دیگری از شخصیت‌های اپوریسیون می‌شود.

پیش از آن ارتش سوریه به پایگاه‌های خود باز می‌گردد و نیروهای امنیتی نیز سرکوب معترضان را متوقف می‌کنند. اجرای اصلاحات نیز آغاز می‌شود و حزب بعث حاکم منحل اعلام می‌شود. بشار اسد نیز حزبی جدید تاسیس می‌کند. در مقابل ترکیه متعهد شده است که معترضان را به پایان دادن به تظاهرات خیابانی خود و آغاز گفت‌و‌گو با دولت آن هم با می‌انچی‌گری آنکارا قانع کند.
XS
SM
MD
LG