لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

شهر لاذقیه زیر آتش نیروی دریایی و زمینی ارتش سوریه


خونریزی‌ها در سوریه این بار با حمله ارتش و نیروهای دولتی سوریه به شهر ساحلی لاذقیه ادامه یافت. قایق‌های جنگی ارتش سوریه از دریا و تانک‌ها از خشکی، شهر لاذقیه را هدف قرار گرفته‌اند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه در این حمله، دستکم ۲۵ نفر از مردم شهر از جمله یک کودک دو ساله کشته شدند.

این حملات در چارچوب سرکوب اعتراض‌ها در سوریه صورت می‌گیرد. بیش از ۵ ماه از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در سوریه می‌گذرد. خواست معترضان ابتدا اصلاحات و آزادی بود اما پس از سرکوب آن توسط نیروهای امنیتی، خواست معترضان به سرنگونی نظام حاکم به رهبری بشار اسد رئیس جمهور سوریه ارتقا یافت.

شهر لاذقیه در روزهای گذشته شاهد اوج گیری تظاهرات اعتراض آمیز بود. پس از حمص، حماه، دیر الزور و ادلب، اکنون لاذقیه در مرکز عملیات نظامی ارتش و نیروهای امنیتی سورهی قرار گرفته است.

از ساعات اولیه صبح یکشنبه، نیروهای ارتش پیش روی خود را به سمت منطقه الرمل در جنوب لاذقیه آغاز کردند. به جز کشته‌ها، ده‌ها نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و ارتش زخمی شدند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، صد‌ها خانواده، فرار خود را از شهر آغاز کردند. نیروهای امنیتی، گورستانی که اهالی برای به خاکسپاری کشته‌ها برپا کرده بودند، نبش کرده و جنازه‌ها را بیرون کشیدند. فعالان از درگیری میان نیروهای جدا شده از ارتش با مهاجمان در شهر خبر داده‌اند.

یک شاهد عینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، از استقرار تک تیر انداز‌ها در سراسر شهر خبر داد. او در این باره گفت: «هر کس سر خود را از پنجره خارج کند، ممکن است در معرض گلوله قرار گیرد.» این شاهد عینی تاکید کرد که در روزهای گذشته روزانه حد اقل ۲۰ هزار نفر در لاذقیه نظاهرات می‌کردند.
با آغاز ماه رمضان تظاهرات شبانه به یکی از برنامه‌های معترضان سوری تبدیل شد.

مقام‌های سوریه می‌گویند که این عملیات برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مسلح صورت می‌گیرد. تلویزیون دولتی سوریه نیز یکشنبه گزارش داد که ارتش و نیروهای امنیتی برای سرکوب افراد مسلح اسلامگرا در لاذیقه دست به عملیات در این شهر زده است.

اما معترضان این روایت دولتی را رد می‌کنند و می‌گویند هدف از این عملیات، سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز است.

گزارش‌های حاکی از آن است نیروهای امنیتی و ارتش به منطقه بصری‌الشام در جنوب سوریه یورش برده و به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند. در این حادثه ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

بنا بر اعلام اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگ کننده اعتراض‌ها، مساجد به اشغال نیروهای امنیتی در آمد و برخی از ساختمان‌های تجاری به آتش کشیده شدند.

نیروهای امنیتی به مناطق سقبا، حموریه و کفر بطنا، در حومه دمشق نیز یورش برده و قانون منع آمد و شد برقرار کردند. پس از آن به خانه‌ها یورش برده و اقدام به بازداشت ده‌ها -کردند.

شهرک لطانیا در حومه حماه نیز شاهد یورش بیش از چهار هزار نیروی امنیتی بود. ده‌ها نفر از اهالی این شهرک بازداشت شدند. اهالی فرار خود را به باغ‌ها و دشت‌های اطراف آغاز کردند.

ادامه خونریزی در سوریه تاکنون واکنش‌های بین‌المللی بسیاری در پی داشته است. از زمان آغاز اعتراض‌ها تا کنون بیش از ۲ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند.

در آخرین واکنش، اکمل الدین اوغلی دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی خواستار توقف خشونت‌ها در سوریه شد.

او در بیانیه خود خاطرنشان کرد که نظام حاکم بر سوریه ناتوانی خود را در کنترل بحران نشان داد و تاکید کرد ادامه روش امنیتی تنها به افزایش قربانیان می‌انجامد.

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی خواستار آغاز گفت‌و‌گو میان دولت سوریه و تمام گروه‌های معترض و آغاز اجرای اصلاحات شد.

همزمان با آغاز اعتراض‌ها، بشار اسد در جند نوبت وعده اصلاحات داد. ادامه سرکوب معترضان باعث شده است که مجامع بین‌المللی درباره نیت واقعی نظام سوریه برای اصلاحات تشکیک کنند.

هفته گذشته احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه با سفر به سوریه با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. پس از آن رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از ضرب الاجلی دو هفته‌ای برای اجرای اصلاحات در سوریه خبر داد. معترضان سوری نسبت به این سخن معترضند و می‌گویند که مقام‌های ترکیه تنها فرصتی برای کشتن بیشتر به نظام سوریه داده‌اند.
XS
SM
MD
LG